Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vilka luftfilter kan jag använda?

  1. #1
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136

    Vilka luftfilter kan jag använda?

    Hej,

    Jag har en Honda CB 900 -81 som jag har haft väldiga problem med.
    Förgasare 2 läcker som ett såll från dräneringsslangen trots att jag ett flertal gånger rengjort alla förgasarna.

    Nåväl, efter ett tips från en mc-mek testade jag att helt enkelt plugga dräneringen på denna förgasare. Vilket givetvis medförde att jag fick plugga de övriga då det flödade över till dessa istället.

    Lång historia kort, då blir luftfiltret fullt av bensin...
    Kollade lite snabbt på luftfilter som är rätt stort i original.
    Jag trillade även på dessa, som jag tycker är snyggare.
    Luftfilter
    Men kan man använda dessa verkligen? Sätter man dem direkt på förgasarens luftinsug isåfall?

    /Zeeuus

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Hej,

    Jag har en Honda CB 900 -81 som jag har haft väldiga problem med.
    Förgasare 2 läcker som ett såll från dräneringsslangen trots att jag ett flertal gånger rengjort alla förgasarna.

    Nåväl, efter ett tips från en mc-mek testade jag att helt enkelt plugga dräneringen på denna förgasare. Vilket givetvis medförde att jag fick plugga de övriga då det flödade över till dessa istället.

    Lång historia kort, då blir luftfiltret fullt av bensin...
    /Zeeuus
    Undrar - vad var det för en sorts mc-mek du frågade, verkar ha en viss talang för enkla lösningar.

    Varför läcker det soppa? Kranen, är det en vacumstyrd och i så fall fungerar den och i vilket läge står den?

    Läcker det in soppa så att det kommer i luftfiltret så borde en del även komma ner i cylindrarna och vidare i oljan. Risk för att motorn skadas. Skulle nog låta den göra ett besök på verkstad, även om det är dålig sport.
    Ove

  3. #3
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Hej ove,

    Lite OT men.
    Jo, det lät bättre i teorin än i verkligheten. Jag vet dock att ibland kan alu och mässing reagera och mässingen ärgar sönder precis i botten på flottörhuset. Det var nog mer i ett sånt scenario han menade.

    Det är i både läget för on samt reserv som förgasaren flödar.
    Har bytt bränslefilter samt slangar och kvar återstår bara en renovering då alla "snabba" trick inte funkar.

    Så, eftersom jag sälv var högst tveksam till denna "fix" kan jag snabbt återställa den men då kommer dräneringen att flöda. Vilket jag tror, enbart kan lösas med en hederlig renovering av förgasare samt rengöring av tank.

    Nålventilen fungerar så vitt jag kan se, möjligen kan flottören ha för lite anläggning mot nålventilen så att den inte trycker till den där sista viktiga mm. Bara att riva allt igen... börjar kunna detta nu.

    Frågan var dock om jag kan använda de snygga luftfiltren istället för originalfiltret.
    Någon som har en input på denna fråga?

    /Zeeuus

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Klart du kan använda öppna filter i stället,men du måste först fixa förgasarna så dom fungerar ordentligt.Byta förgasaren är väl det enklaste.Sedan får du räkna med en del problem om du bytar filter för oftast stämmer inte blandningen utan du behöver byta även munstycke och då är det viktigt att allt har fungerat från början.

  5. #5
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Hej akems,

    Jo, att jag måste fixa förgasarna först det fattade jag. Eftersom jag redan har strul så tror jag att jag droppar denna idé för tillfället. Då du pekar på de problemen som jag misstänkte.

    Men du tror på att byta istället för renovera, intressant.

    /Zeeuus

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Hej akems,

    Jo, att jag måste fixa förgasarna först det fattade jag. Eftersom jag redan har strul så tror jag att jag droppar denna idé för tillfället. Då du pekar på de problemen som jag misstänkte.

    Men du tror på att byta istället för renovera, intressant.

    /Zeeuus
    Om hojen går rent och bra på alla varven så funkar ju förgasarna ok. Antar du menar att förgasaren flödar när motorn är avstängd. I så fall har du ju bara två saker som jag ser det att ta hänsyn till. Det första är att nålventilen med munstycke bör bytas ut eller det andra, att flottören ligger för djupt, kanske beroende på att armen är något böjd. Du kan troligen bocka armen lite grann, någon mm. kan räcka. En ny nålventil kostar nog inte så många kronor.
    Den vaccumstyrda bensinkranen som en del hojar har stänger bensintillförseln helt vid avstängd motor, så du har nog ingen sådan på din hoj.

  7. #7
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Eftersom du själv skriver att du kollat förgasarna och du inte hittar något fel så återstår ju bara byte om du inte vill lämna in den.Men det är billigare att hitta förgasare på blocket .Jag funderade om det eventuellt kan vara så att det är ett litet hål i flottören,kan vara svårt att upptäcka.Länk http://www.blocket.se/goteborg/Forga...tm?ca=23_7&w=3
    Senast redigerat av akems den 2011-08-14 klockan 09:17.

  8. #8
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om hojen går rent och bra på alla varven så funkar ju förgasarna ok. Antar du menar att förgasaren flödar när motorn är avstängd. I så fall har du ju bara två saker som jag ser det att ta hänsyn till. Det första är att nålventilen med munstycke bör bytas ut eller det andra, att flottören ligger för djupt, kanske beroende på att armen är något böjd. Du kan troligen bocka armen lite grann, någon mm. kan räcka. En ny nålventil kostar nog inte så många kronor.
    Den vaccumstyrda bensinkranen som en del hojar har stänger bensintillförseln helt vid avstängd motor, så du har nog ingen sådan på din hoj.
    Precis, byte av nålventil eller slipa in den gamla mot sätet.
    Jag tror att det kan vara flottören som är lite, lite böjd och därför stängs inte soppan av helt.

    Har dock lite svårt att hitta var jag kan köpa nålventilen. Hittar bara beggade förgasare eller svindyra renoveringskit.

    /Zeeuus

  9. #9
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Eftersom du själv skriver att du kollat förgasarna och du inte hittar något fel så återstår ju bara byte om du inte vill lämna in den.Men det är billigare att hitta förgasare på blocket .Jag funderade om det eventuellt kan vara så att det är ett litet hål i flottören,kan vara svårt att upptäcka.Länk http://www.blocket.se/goteborg/Forga...tm?ca=23_7&w=3
    Tack för tipset akems, jag har redan kikat på just denna annons faktiskt. Lite långt att åka för att kolla hur den ser ut.

    /Zeeuus

  10. #10
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Jag fixade till mina förgasare i våras,då jag också bytade filter.Jag justerade till flottörnivån i alla förgasarna,ett ganska enkelt jobb,behövs bara en klar slang.Sedan när jag satt i hop det så mätte jag in med vaccum klocka så alla förgasarna öppnade lika,resultatet blev väldigt bra.Hojen drar från låga varv och uppåt utan problem så det var väl värt jobbet.Vad beträffar dina förgasare så finns det kanske någon skrot i närheten eller så skicka med bussgods brukar inte vara så dyrt.För ett tag sedan sålde jag en dator på tradera och det var endast avhämtning,en kille från stockholm vann ca 60 mil enkel resa.Han kom och hämtade den,reste på sista minuten auktioner till en total kostnad av 115 kr ToR,ganska exstremt men allt går.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-06-28, 16:25
  2. använda gas eller inte?
    Av MC-Fröken i forum MC-kort
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 17:22
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-22, 10:24
  4. Vikten av att använda båda bromsarna
    Av pastarus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 13:08
  5. Använda film som avskräckning
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •