Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Att inte bli stressad av bilisternas fel

  1. #1
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194

    Att inte bli stressad av bilisternas fel

    Som mcförarere måste man va tankeläsare och phsykolog på en gång i trafiken. Lyckligvis har vi med A kort en bettre utbildning enn dom som kun har B kort, derfor måste vi se på dom som våra vennar og tenka at dom inte kan bettre enn detta Hur många av oss mc förare har inte blitt nedspolat av vindusspolarvätska när vi ligger straks bakom en bil, og en långtradare legger sig ut på vägrenen bara för at vi skal få mest möylig skit och damm på oss, og inte minst när dom åker ut i vägen straks framför oss for dom vet at en mc har goda bromsor, man kan jo få hjärtsnärp av mindre, eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss? Vil bara si, prova som best du kan inte låta deg bli stressad för då kan dina valg i gitta situasjoner få fatala fölger, för det er vi som åker på mc'n som kommar at tapa den fighten. Ha en fortsatt fin mc sesong og husk, Inte stressad upp dig ta et lungt

    ______________
    Simen

  2. #2
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Som mcförarere måste man va tankeläsare och phsykolog på en gång i trafiken. Lyckligvis har vi med A kort en bettre utbildning enn dom som kun har B kort, derfor måste vi se på dom som våra vennar og tenka at dom inte kan bettre enn detta Hur många av oss mc förare har inte blitt nedspolat av vindusspolarvätska när vi ligger straks bakom en bil, og en långtradare legger sig ut på vägrenen bara för at vi skal få mest möylig skit och damm på oss, og inte minst när dom åker ut i vägen straks framför oss for dom vet at en mc har goda bromsor, man kan jo få hjärtsnärp av mindre, eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss? Vil bara si, prova som best du kan inte låta deg bli stressad för då kan dina valg i gitta situasjoner få fatala fölger, för det er vi som åker på mc'n som kommar at tapa den fighten. Ha en fortsatt fin mc sesong og husk, Inte stressad upp dig ta et lungt

    ______________
    Simen
    Nåja,lugn å fin nu,va glad dom inte pinkar ut genom sidorutan.
    Jan

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss?
    Det är personer som fått försaka mycket i sitt liv, de har fått sätta sina drömmar på hyllan för att skrapa ihop till förortsidyllen. Så kommer du där och visar att det finns folk som lever drömmen, klart dom blir förbannade.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Som mcförarere måste man va tankeläsare och phsykolog på en gång i trafiken. Lyckligvis har vi med A kort en bettre utbildning enn dom som kun har B kort, derfor måste vi se på dom som våra vennar og tenka at dom inte kan bettre enn detta Hur många av oss mc förare har inte blitt nedspolat av vindusspolarvätska när vi ligger straks bakom en bil, og en långtradare legger sig ut på vägrenen bara för at vi skal få mest möylig skit och damm på oss, og inte minst när dom åker ut i vägen straks framför oss for dom vet at en mc har goda bromsor, man kan jo få hjärtsnärp av mindre, eller dom som skal servera kaffe i 80kmt ved at tömma muggen ut igjenom sidefönstret just när vi passerar. Hva feler dom? er dom kanskja avundsjuka på oss? Vil bara si, prova som best du kan inte låta deg bli stressad för då kan dina valg i gitta situasjoner få fatala fölger, för det er vi som åker på mc'n som kommar at tapa den fighten. Ha en fortsatt fin mc sesong og husk, Inte stressad upp dig ta et lungt

    ______________
    Simen
    lungn och fin nu,visst blir också irriterad av tradare som ligger på vägrenen och drar upp skit på oss men jag tror dom flesta gör nog det för att snälla och släppa förbi osssjälv kör jag tradare,men håller mig på vägen.varför skulle jag ligga på vägrenen och vingla,nä har man ingen motor och dra förbi mig ändå så är det dax att byta hoj/bil

  5. #5
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    När jag blir prejad av en bil brukar jag ibland blinka med helljuset......känner att man måste markera på något sätt, annars lär de sig aldrig....
    Läste i en artikel från SMC om att man inte ska uppfostra andra trafikanter- men vem ska då göra detta?

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag tror Simen ville belysa inlägget med lite humor.

    Själv uppskattar jag om folk håller sig i filen än i vägrenen. Vissa bilister kan ligga i vägrenen lääänge och det spelar ingen roll om jag envisas med att ligga en bit bakom utan att köra om, de ligger där ute som det vore ett extra körfält. Vi ska samarbeta i trafiken, själv går jag ut om jag bedömer det lämpligt för bakomvarande att köra om, det vill säga vid fri sikt och utan fara för annan. Tyvärr är många väldigt stressade att de kör om vid de minst lämpliga ställena. För ca 20 år sen fick man lite hjälp med sikten av tradarna, de visade när det var lämpligt att köra om genom att antingen ge tecken eller gå ut i vägrenen.

    På vägar med mötesplatser är det ingen som tillämpar reglerna där, de kör förbi mötesplatsen och sen knölar sig förbi mötande på ett mindre bra valt ställe. Inte många tackar heller i dag för att man stannat vid mötesplatsen och låter mötande köra förbi.

    I förrgår var jag på ett kafé vars väg gick med 19% nedförslutning, ganska brant alltså och lång var backen. De som kör uppför har företräde men en tant vägrade stanna på väg ner och liksom krävde att bilisten som ju hade företräde ska stanna och släppa förbi henne.

  7. #7
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Stemmer Nina. Humor ska man ha

    ___________
    Simen

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Har mött bilister som kört rakt ut framför en trots lämna företräde / stop, mötande bilister som gjort u-svängar, bilister som kört rakt ut i rondell trots att man redan var inne i denna rondell, bilister som svängt rakt ut framför mc vid en redan påbörjad omkörning för att de inte orkade vrida på huvudet, bilister som gasat bromsat och gungat hit och dit helt oförklarligt där allt berott på att de pratat i sin mobil, bilister som velat visa att de är snabbare än din motorcykel och av någon anledning fått för sig att allmän väg är en race bana, cyklister / eu mopeder i tätort som ena stunden är på trottoaren och i nästa stund mitt på vägen som jag tolkar det helt utan någon form av trafikkunskap mm.Färdades häromdagen på motorväg och passerar en mindre form av 100cc mc av skoter modell som kör i vägrenen.Kvinnan som färdas på denna har sandaler, minimal kjol och en t-shirt !?.Man kan inget annat än att le åt hela eländet.

  9. #9
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Humor skadar aldrig.

    Ett mer allvarligt problem är bilister som man möter som helt plötsligt girar/svänger hastigt mot mig- har hänt två gånger i sommar , en var en ford Mustang och den andra
    var en gammal skrothög på en landsväg utanför Västerås. Någon som varit med om något liknande? Det fanns-vad jag kunde se- inget att väja för i körbanan.....kändes lite läskigt men jag väljer att tro att det var omedvetet från bilisternas sida- för så elaka medtrafikante kan det väl inte finnas

  10. #10
    Ni skriver om att ligga i vägrenen. För många år sedan brukade jag ge plats för omkörande genom att glida in på vägrenen. Det gör jag inte längre sedan jag en regnig kväll körde åt sidan men plötsligt stod det en släpvagn med punka utan varningstriangel. Det blev nog blårök i från däcken och jag kör aldrig av på det viset i gen. Vill någon köra om så är det deras problem.
    Jan-Olov

Liknande ämnen

  1. Frågar man inte får man inte veta…
    Av pea_72 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 124
    Senaste inlägg: 2015-09-20, 22:16
  2. Stressad på mc = mindre bra
    Av Nina i forum Nina & motorcyklarna
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 07:31
  3. Inte konstigt att inte bilisterna ser oss ju
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 20:33
  4. Att jag inte lär mig.
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 13:09
  5. Stressad granne…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •