Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 35

Ämne: Svårtstartad Ural

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18

    Svårtstartad Ural

    Färskt mc kort gjorde att jag satsade på en sidvagnshoj. En äldre Ural M67. Fungerar bra så länge man är bereddd att efterdra alla bultar och fylla på olja.
    Dock: hojen är väödigt svårtstartad. Den har ju bara kickstart men det i sig borde inte hindra den från att sparka igång. När den är varmkörd räcker det med en kick, men har den stått en halvtimme blir det genast svårare.

    Så här gör jag när det är varmt 15 grader eller mer ute:
    Bensinkran på
    Tändning på
    Inget pillande med choke
    Ingen gas
    Sedan kickar jag. Borde räcka med max tre försök enligt expertisen. Jag landar på ca 20 försök. Att möta med handgasen ger ingen skillnad.
    Ärdet fel på mitt ben?

    har kollat och bytt tändstift, som sett ok ut, dock väldigt sotiga när jag försökt flöda förgasarna..

    Jag är absolut ingen expert på hojar, men är därför tacksam för goda råd!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Det är säkert inget stort fel. Det finns en expert på rysshojarna i Närkes djungler som jag kan rekommendera.

    Telefon +46 (582) 32034 /Mobil 070 - 33 88 148.

    Kim och Betina Mortensen

    Postadress: Ö. Hjärta, Charlottendal 364, 694 98 Närkesberg, Sverige

    Mail: charlottendalsmc@telia.com

    Postgirot: 339139-8 Bankgiro: 5606-5378

    Det han inte kan om rysshojarna är nog inte intressant. Kanske han kan ge info per telefon annars ligger det inom räckhåll för en dagstur.

    Glömde: Välkommen på forumet!
    Senast redigerat av Ove den 2011-07-30 klockan 13:11.
    Ove

  3. #3
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    En sak det skulle kunna vara är gnistan,på den är det väl brytare och för att få tillräckligt bra gnista är det noga med brytare avståndet och att brytarna är som dom ska vara naturligtvis.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18

    Gnistor...

    Hej!
    Tack för er respons. Uppskattas verkligen ska ni veta.
    Akems: Vi var ute och kollade gnistan, den var ok. Tändstiftet på vä sida var mer sotigt än på högra. Dessutom Det låter lite som ett pysljud från ventilerna på hö sidan, läcker den luft där, dessutom verkar luftfiltret vara obefintligt, eller väldigt märklig konstuktion, lite stålull i botten, sannolikt saknas orginalfiltret, men jag tror inte det är orsaken..

    Ove, tack för tipset, jag har pratat med dem tidigare i telefon och de verkar verköigen både kunniga och trevliga, men vågar nästan inte gama om fler råd. Att tröska dit med hojen i det skicke sim den är i förnärvarande är nog inte helt ok.

    Vi har nu kickat säkert 20 gånger till och det är hela tiden nära.. Så fort den går runt något halvt varv fångar jag gasen, men då dör den igen. Prövade med chokarna, med gaspådrag osv, men allt vi fått är en sur motor. Nu har jag åter tagit ut tändstiften och kickat lite för att vädra ut bensinen ur förgasarna... Segt...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Brynar Visa inlägg
    Ove, tack för tipset, jag har pratat med dem tidigare i telefon och de verkar verköigen både kunniga och trevliga, men vågar nästan inte gama om fler råd. Att tröska dit med hojen i det skicke sim den är i förnärvarande är nog inte helt ok.

    Vi har nu kickat säkert 20 gånger till och det är hela tiden nära.. Så fort den går runt något halvt varv fångar jag gasen, men då dör den igen. Prövade med chokarna, med gaspådrag osv, men allt vi fått är en sur motor. Nu har jag åter tagit ut tändstiften och kickat lite för att vädra ut bensinen ur förgasarna... Segt...
    Som du beskriver dig själv och din hoj skulle jag göra så här: Försäkra mig om att bli hämtad om jag blir stående efter vägen och att det finns tid att ta hand om grejerna. Packa tält och lite proviant i vagnen och dra iväg och kanske tillbringa en natt eller två i skogskanten eller kanske i en stuga lite längre bort på vägen. Försöka vara med när han jobbar med hojen för att lära dig alla finesser.

    Hojen blir ordentligt genomgången och bänkkörd och startar som den ska sedan. Pengar kostar det naturligtvis men jag antar att du insett att hoj kostar en del men man får väl väga det mot träningsvärk i kickbenet och alla fula ord.
    Ove

  6. #6
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    En sak du kan göra enkelt är att kolla kompressionen.Biltema har en mätare som inte är dyr.Det du får veta då är om det ev är ventilerna som läcker i genom.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Hej! Igår kväll blev det nya tappra försök.
    Vi prövade med att kicka den 3-4 gånger utan tändning och därefter startade den faktiskt. Tomgången var låg så vi skruvade upp den lite och sedan gick den fint. Stängde av väntade 20 minuter och sedan startadenden igen! Nu trodde vi att problemet var löst: genom att torrkicka några gånger så fick vi ut ev. Överskott av soppa (?) och sedan så var det bara att dra igång den med tändning på.
    Men men idag gjorde jag ett nytt försök med denna procedur torrkickade 4-5 ggr på med tändningen och... Jodå den gick runt något varv, men så fort jag petade på gasreglaget dog den. Sedan var det vanliga visan. Noterbart: det låte som en rysk variant av hjärt lungmaskin (pumpljud) när jag kickar. Min granne sade att det pyser luft kring ventilerna, men när väl motorn blir varm så försvinner den eventuella otätheten, värmen gör väl att metallen expanderar lite. En annan undring är ju hur Uralen egentlige får luft? Själva luftburken som innehåller lite hoprafsat stålull från Sibirien , tar den luft från springan mellan burk och lock?
    Herregud, det var länge sedan jag gick på fysiklektionerna eller skruvade på gamla förgasarmotorer...

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Har du provat med lite startgas för att lura igång den.Kan du ju ha ett litet förråd i sidovagnen om det fungerar.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Bra idé Akems, känns som en vital del i en uralägares första hjälpen kit. Den är ganska stor för övrigt.
    Lite off topic men i torsdags körde jag 15 härliga mil med uralen - utan sidovagnen. På resan hann inspektionsbulten på motorn lossna varpå oljan pumpade ut, hela växellådshuset separerade från motorblocket ca 4-5 mm ( man kunde se rätt igenom blocken!) samt vänster grenrör lossnade från cylinderhuset. Men den eminenta verktygsväskan löste allt. Plus några deciliter olja. Köpte en hög låsbrickor på vägen hem. Kändes som en bra investering...

  10. #10
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är kanske därför de oftast har sidovagn,den är till för verktyg och reservdelar!!

Liknande ämnen

  1. Ural K-750
    Av Borjan i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-07-09, 08:59
  2. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14
  3. Ural ?
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •