Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 35

Ämne: Svårtstartad Ural

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Låter som en rolig hoj om man är villig att mecka lite...
    Vad kostar den i försäkring?
    Stålullen ska vara "oljefuktad" för att fungera som luftfilter då fastnar dammet och så gör man rent det lite då å då.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    ca 2000 kr året för halvförsäkring, inte mycket med tanke på att jag bor i Stockholm.
    Stålullen ja, det där med olja låter bekant. Men kanske ändå läge att byta mot luftfilter?

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Risken är väl att om det inte finns ett luftfilter att tillgå som är "original" eller avpassat till hojen så blir luftflödet för litet och fungerar lite som en choke med ökad bränsleåtgång som följd, om det inte går att byta bottenmunstycke i förgasaren? För jag antar det är gammal hederlig trottelförgasare?

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Straffspark akems...
    Ringde Kim på Charlottendals MC som erbjöd sig att lösa mina problem om jag kunde släpa dit hojen.
    Efter kort överläggning med familj och en granne här ute på landet som lånar ut ett släp ( vilka sjyssta grannar vi har...) så styr jag kosan mot Charlottendal i morgonottan. Ska bli spännande att se vad han kommer att hitta!

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Brynar Visa inlägg
    Straffspark akems...
    Ringde Kim på Charlottendals MC som erbjöd sig att lösa mina problem om jag kunde släpa dit hojen.
    Efter kort överläggning med familj och en granne här ute på landet som lånar ut ett släp ( vilka sjyssta grannar vi har...) så styr jag kosan mot Charlottendal i morgonottan. Ska bli spännande att se vad han kommer att hitta!
    Klokt beslut! Och goda grannar är guld värda.
    Ove

  6. #16
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Förstår lite hur du känner,var under en tid ägare till en harley med shovelhead motor,och där tappade och lossnade delarna också ibland.Vad beträffar det med stålullen så är ju det bara förfadern til KN-filtret.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Igår var jag alltså hos Kim i Urskogen. Tog hojen på släp och väl där började han leta fel direkt. Efter några sekunder konstaterade han att tändspolen gjorde mer nytta i soptunnan än på hojen och sedan åkte ny spole, tändkablar mm på. Sedan ställde Kim in tändning och förgasare och slutligen en provtur. Verkligen trevlig bekantskap och ett besök som var mer än lärorikt. Bara att få ett så kunnigt utlåtande om hojens skick, identfierinengen av delar och alla rekommendationer kring hojen speciellt och rysshojar generellt var värt resan. Imorgon blir det längre provtur tillbaka till Stockholm och därefter - om allt funkar som det ska - tar jag sedan hoj plus sidvagn till Täby för småfix och omlackering. Hoppas nu jag kan övertyga barnen om att det är kul med sidvagn till dagis och skola...

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Freda, jag glömde svara dig. Det är två st k68 förgasare på hojen. Det visade sig att förgasarna var felmonterade (vänster på höger och höger på vänster) och inte rätt inställda. Ska i alla fall olja in stålullen/ luftfiltret.

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Skrev visst "om allt funkar som det ska". Det gjorde det inte...
    Efter ca 20 km dör motorn helt. Ok det är varm men inte tropiskt... Efter fem minuters paus stånkar den igång på första kicken. Rullar fint, men ... Den rycker viss t lite vid 80km/h? Inbillning! Det är ju en ryss så lite får man tåla... Efter ytterligare några mil, jodå den rycker mer och mer. Sådär kan man ju inte ha det. Går den för fett? Ringer Kim som tycker att jag ska prova utan luftkåpan. Funkar i 500 meter sedan rycker den igen. På med kåpan igen och prövar... Kommer till Södertälje då rycker den ännu mer. Den går nu som Ett tröskverk och till slut dör den. Låter den vila och väntar... Kickar mig svwttig inget händer.

    Mittemot mig finnsnen bilverkstad och därintill Mekonomen. Bilverkstaden förbarmar sig över mitt öde och konstaterar att det inte finns några gnistor. Batteriet svagt, kortis någonstans? Den nya tändspolen funkar inte. Det verkar som kondensatorn är trasig och brytaren slut. Går till mekonomen som inte ens kan beställa en kondensator. Ringer runt Södertälje och får samma svar. Var i h-e finns en kondensator?? Det är väl inte så förbannat ovanligt. Det är inte bärnstensrummet jag söker precis... Får inte ens napp på Biltema och skrotarna harmsemester. Det blir pendeltåg till stockholm. Det är då jag upptäcker att någon snott min hjälm. Bilhandlaren och meken säger "Det är Södertälje" ... Imorgon tar vi bilen åker förbi en Ok mack ock köper en Kondensator. Hoppas nu att Volvos kondensator b19/b21 passar min o-trotjänare...

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    18
    Missade visst fortsättningen. Den är lång!
    Just det här äventyret slutade med att jag bytte tillbaka till min gamla nyligen bortopererade tändspole. Den nya verkade kortsluta. Volvokondensatorn lyckades Wiktor - hjältemekanikern- baxa in efter lite kapslipningar och modifieringar. Sedan lyckades jag slutligen köra hojen till Stockholm. Vad som sedan händer är en annan historia: Regulatorn var paj, skit i bränsleledningarna, såphala ryssdäck så fort det regnar två eller fler droppar gjorde att jag plockade ner hojen på adrenalin. Berättar mer på annan tråd när renoveringen är klar. Vilket är ganska snart då jag är på finalen. Kan bara konstatera att sidvagnsägare är fantastiska människor. Utan all både muntlig och praktisk support skulle jag ha gett upp för länge sedan.

Liknande ämnen

  1. Ural K-750
    Av Borjan i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-07-09, 08:59
  2. Ural K-650 projekt Ryssen
    Av addeleijon i forum Veteran
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 23:14
  3. Ural ?
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •