Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Styrlås

  1. #1
    Medlem pastaruss avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    8

    Styrlås

    Tvättade hojen grundligt för 3-4 veckor sedan och därefter blev den stående i garaget av diverse olika anledningar. Men idag när jag skulle plocka ut den kunde jag inte låsa upp styrlåset. Min första tanke var att någon klåfingrig jävel försökt sno hojen. Vilket vid närmare eftertanke är högst osannolikt - hojen står i ett villagarage som för det mesta är låst.
    Efter diverse lirkande lyckades jag till slut låsa upp och kunde köra en sväng. Tyckte att styrningen kändes aningen trög. Blev lite nervös och tänkte att det vore trist om styrningen låser sig under färd. Då står man ju garanterat på näsan. Nästa tanke var att eftersom jag tvättat hojen grundligt och pedantiskt några veckor tidigare så kanske det råkat komma in vatten i styrlåset och att saker och ting därför geggat ihop en aning.
    Nu till den egentliga frågan:
    Hur är styrlås egentligen konstruerade? Kan man verkligen ha så mycket otur att låskolven griper in medan man kör? Eller är det en omöjlighet?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av pastarus Visa inlägg
    Hur är styrlås egentligen konstruerade? Kan man verkligen ha så mycket otur att låskolven griper in medan man kör? Eller är det en omöjlighet?
    Det skall vara omöjligt att kolven går i utan nyckel. PRova med lite låsolja så löser det sig säkert.

    Nyfiket: Är det den lilla TU250X det gäller? Snyggaste hojen i så fall.
    Ove

  3. #3
    Medlem pastaruss avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    8
    Nyfiket: Är det den lilla TU250X det gäller? Snyggaste hojen i så fall.

    Jo, det är lilla TU:n.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Själv skulle jag ha i lite wd 40 och sen låsolja efter några timmar eller nästa dag. Då blir du av med eventuell fukt och löser upp lite skit först.

Liknande ämnen

  1. Demontering styrlås
    Av Ändy i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 08:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •