Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Hade väl det på känn.

  1. #1

  2. #2
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    dom gånger jag har hållit på att smälla i sommar så har alla jag kommer på varit bilar som kört in i rondeller eller bytt körfält i rondeller så att man fått tvärnita... skulle haft en orange saftblandare på hjälmen ibland.

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    dom gånger jag har hållit på att smälla i sommar så har alla jag kommer på varit bilar som kört in i rondeller eller bytt körfält i rondeller så att man fått tvärnita... skulle haft en orange saftblandare på hjälmen ibland.
    Problemet idag är ju att folk inte kan köra i rondell.Om folk visade vad dom ska,så skulle det underlätta mycket.Det är livsfarligt att med hoj åka rakt fram i en rondell i vänstra filen,när det finns en bil i högra,dom brukar svänga vänster i yttern,reglerna i dag är ju helt sjuka.Det är välnågot klappträ i Eu som har visat sig duktig som vanligt.

  4. #4
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Problemet idag är ju att folk inte kan köra i rondell.Om folk visade vad dom ska,så skulle det underlätta mycket.Det är livsfarligt att med hoj åka rakt fram i en rondell i vänstra filen,när det finns en bil i högra,dom brukar svänga vänster i yttern,reglerna i dag är ju helt sjuka.Det är välnågot klappträ i Eu som har visat sig duktig som vanligt.
    sen jag tog körkort så har dom väll ändrat 5-6gånger hur man SKA köra i en rondell känns det som.
    dom 2 gånger det varit närmast i sommar var en körskolebil (ja dom kan man ju iofs förstå att dom inte gör rätt jämt) som körde rakt in i vänster fil där jag redan låg och senast igår så körde en husbil rakt in i en rondell som jag redan körde i, som tur var så såg jag hur dåligt han tittade och var rätt säker på att han inte sett mej.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    http://www.trafiksakerhet.se/polisen...tionsplats.htm

    Intressant läsning i ämnet rondellkörning.

  6. #6
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ett bra inlägg detta; Var försiktiga i rondeller !! En för mig ny upptäckt : mötande bilar påbörjar omkörningar trots att dom får möte med mig på Mc,,, 100% säker på att jag haft lyset på vid tillfällena, även vädret har varit klart UTAN sol mot bilisten,,,, Dom har helt enkelt tvingat ut mig till höger!!

  7. #7
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Ett bra inlägg detta; Var försiktiga i rondeller !! En för mig ny upptäckt : mötande bilar påbörjar omkörningar trots att dom får möte med mig på Mc,,, 100% säker på att jag haft lyset på vid tillfällena, även vädret har varit klart UTAN sol mot bilisten,,,, Dom har helt enkelt tvingat ut mig till höger!!
    Det där händer några gånger per säsong. Dom räknar kallt med att man flyttar på sig. Senast hände det i Österrike när en dåre börjar köra om en lastbil i en brant uppförsbacke. Jag var på väg neråt. Hade jag varit en bil i stället hade det blivit en frontalkrock. Fanns ingenstans att ta vägen för min del med en bergvägg på höger sida. Blir lika förbannad varje gång på den hänsynslöshet som vissa visar!
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Kom för några år sedan körande i Norge den 17 Maj. HMMMM..... Precis på väg in i en tunnel då det kommer en mötande gutt farande på min väghalva. Tur jag hade hoj.

  9. #9
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Tyvärr kan jag inte hålla med om att bilisterna är värsta bovarna. Visst finns det nötter bland dem/oss, men som jag skrivit om i en annan tråd så måste vi rannsaka oss själva. Under mina mc-turer har jag noterat att de allra flesta bilister visat bra respekt. Undantaget möjligtvis SUV-förare som verkar känna ett förakt för alla medmänniskor.

    Däremot noterar jag dagligen hur vi motorcyklister kör som om vi vill hamna i tidningarna under rubriken MC OLYCKA. Jag har sett mc-förare köra slalom på Essingeleden, köra på bakhjulet på Götgatan i 100 knyck, köra i 180 på vägrenen förbi en kö på motorvägen som höll 70 km/h etc. För någon vecka sedan körde fem sporthojsförare medvetet mot rött och orsakade nästan en kedjekollision med bilar som tvingades tvärnita. Dessa beteenden är vardagsmat i Stockholm och jag antar att det ser likadant ut i andra delar av landet. Jag skäms och jag är mer förbannad på motorcyklister än bilister. Detta anarkistiska beteende är en smolk i bägaren och jag får ständigt försvara oss "ansvarsfulla" motorcyklister inför mina vänner och kollegor. Jag är less på att vissa element inom hojkollektivet kör som idioter och drar ned oss andra i smutsen.

    För min del får en lag gärna stiftas som tillåter körning av mc först efter man fyllt 25 år och kört bil i minst fem år. Hur som helst måste vi rensa upp i våra egna led.

  10. #10
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Tyvärr kan jag inte hålla med om att bilisterna är värsta bovarna. Visst finns det nötter bland dem/oss, men som jag skrivit om i en annan tråd så måste vi rannsaka oss själva.
    Det finns absolut rötägg bland hojåkarna, det ska gudarna veta. Dessa <10% skapar mycket dålig publicitet för hojåkarna, men jag tror att det är störst problem i storstäderna utifrån vad jag iakttagit i mina turer i riket. Enligt olycksstatistiken tycker jag dock att det verkar som att de flesta olyckor beror på dålig uppsikt från oss (de flesta som kör hoj sitter nog även ibland i en bil) som kör fyrhjuligt.

    Att rannsaka sig själv är nåt man inte kan göra för ofta så det håller jag med om.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

Liknande ämnen

  1. Vilken hoj hade Che Guevra?
    Av hokhok99 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 16:19
  2. He,he, så hade man (sk)hoj igen!
    Av Mange i forum Ny på forumet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-07, 17:16
  3. Det hade jag glömt bort ja...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 22:25
  4. Hade lite fel.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •