Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: rengöra avgasrör

  1. #1

    rengöra avgasrör

    Inte haft hoj nå vidare länge och råkade göra en liten rookie-tabbe...
    Skulle ut med tjejkompisen en längre sträcka och hade inte en tanke på att det var halvstor klack på hennes rejälaste kängor. Efter ett tjugotal mil började det bli varmt om fossingen för henne och så hade jag en inbränd pöl av smält klack på avgasröret
    Första tanken var mest att se till att det inte kunde smälta vidare och kanske råka hamna i bromsbelägg eller på däcket men nu funtar man ju lite på hur man ska få bort skiten, ifall nån råkat göra nån liknande miss eller nåt?
    Är inte så bekymrad över att ha supershiny jätteblanka pipor men hittar inte så mycket info om vad man kan använda för att få bort rejält inbrända saker, bara medel för att polera dem blanka och fina...

  2. #2
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av smulan Visa inlägg
    Inte haft hoj nå vidare länge och råkade göra en liten rookie-tabbe...
    Skulle ut med tjejkompisen en längre sträcka och hade inte en tanke på att det var halvstor klack på hennes rejälaste kängor. Efter ett tjugotal mil började det bli varmt om fossingen för henne och så hade jag en inbränd pöl av smält klack på avgasröret
    Första tanken var mest att se till att det inte kunde smälta vidare och kanske råka hamna i bromsbelägg eller på däcket men nu funtar man ju lite på hur man ska få bort skiten, ifall nån råkat göra nån liknande miss eller nåt?
    Är inte så bekymrad över att ha supershiny jätteblanka pipor men hittar inte så mycket info om vad man kan använda för att få bort rejält inbrända saker, bara medel för att polera dem blanka och fina...
    Hej ta en värmepistol och värm upp smeten och torka bort,sedan kan du polera med svinto eller autosol

  3. #3
    Ajdå
    Aja får prova värma upp och gå loss med svinto, bara jag får bort en del av det är jag rätt nöjd
    Tackar för de snabba svaren

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Lycka till...
    Plaster innehåller ofta en massa frätande jox som frigörs vid uppvärming, HCl t ex..) som kan göra magnifika märken på metall.
    På en av mina Hondahojar har jag sen -99 ett par såna märken i kromet på ytterröret (dubbelrör) , ännu inte lyckats få bort dem..
    Är det kromade rör så KAN det bli problem,men är det rostfria rör så går det ALLTID att få till det

  5. #5
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Använd sockerbitar,brukar fungera bra utan att repa.

  6. #6
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av smulan Visa inlägg
    Inte haft hoj nå vidare länge och råkade göra en liten rookie-tabbe...
    Skulle ut med tjejkompisen en längre sträcka och hade inte en tanke på att det var halvstor klack på hennes rejälaste kängor. Efter ett tjugotal mil började det bli varmt om fossingen för henne och så hade jag en inbränd pöl av smält klack på avgasröret
    Första tanken var mest att se till att det inte kunde smälta vidare och kanske råka hamna i bromsbelägg eller på däcket men nu funtar man ju lite på hur man ska få bort skiten, ifall nån råkat göra nån liknande miss eller nåt?
    Är inte så bekymrad över att ha supershiny jätteblanka pipor men hittar inte så mycket info om vad man kan använda för att få bort rejält inbrända saker, bara medel för att polera dem blanka och fina...
    Får man säga skyll dig själv?


    sorry, har inga bra tips. Mina passagerare har plattor att vila fötterna på.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av tommysollen Visa inlägg
    Får man säga skyll dig själv?


    sorry, har inga bra tips. Mina passagerare har plattor att vila fötterna på.
    tyvärr så har ju inte alla det,dom är i vägen när man kör
    Senast redigerat av engström67 den 2011-07-24 klockan 00:06.

  8. #8
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Precis som Akems skriver och som även är sagt i tidigare trådar, sockerbitar är bäst.

    Köp hårt bitsocker, den brukar vara lite blå på förpackningen och används till när man dricker kaffe på bit t.ex.

    Ha en liten skål med vatten som du doppar sockerbiten snabbt i och gnugga sen bort det fastbrända gummit.
    Du kommer bli förvånad hur lätt det försvinner och i princip utan skador, tror inte något av dem andra förslagen här ligger i närheten av detta.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av tommysollen Visa inlägg
    Får man säga skyll dig själv?
    Ja man kan väl inte annat än hålla med heh

    Sockerbiten lät intressant får köpa såna nästa shoppingrunda, fick iaf bort en del med värme och svinto så funkar sockerkuren bättre är det bara bonus

  10. #10
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av smulan Visa inlägg
    ...funkar sockerkuren bättre är det bara bonus
    Det kan jag garantera och utan repor, fungerar sämre med vanligt bitsocker pga. att dem smälter så fort.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

Liknande ämnen

  1. Avgasrör/Kolektor GSX 550 -83
    Av magnusda i forum Veteran
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 23:18
  2. Bästa sätt att rengöra krom?
    Av Romeo i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 06:18
  3. Rengöra skitiga fälgar
    Av MEHall i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 20:32
  4. överhett avgasrör ?
    Av rbud i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 23:44
  5. kläder på avgasrör
    Av Gert i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •