Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tändstift går varmt

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    7

    Tändstift går varmt

    Hej

    Jag är ny här på forumet, första posten faktiskt

    Jag köpte mig en Ural 650, Bmw-kopia med boxermotor. Den går fint och startar alltid på första eller andra kicken, men när jag tog min första resa på ca 3mil slutade den gå på ena cylindern. När jag tittade ned såg jag hur vänster tändstift glödde rött (det var natt och relativt mörkt) Är det någon som råkat ut för detta? Jag har själv aldrig hört talas om att tändstiftet har glött utanför cylindern.

    Tändstiften är av rätt sort men det sitter en insatsgänga i cylindern efter att någon klant dragit sönder orginalgängorna, men det borde väl knappast resultera i detta bekymmer? Den läcker även lite i topplockspackningen vid belastning, inte på tomgång, inte heller detta borde orsaka ovanstående bekymmer.

    Efter byte av tändstift har den gått fint de kortare testrundor jag kört på max 3mil, den startar alltid fint och går bra men det vänstra tändstiftet har fått en vit beläggning som jag tolkar uppkommit till följd av att det blivit väldigt varmt medan det högra glänser fint metalliskt. Jag bytte båda samtidigt.

    Jag vore tacksam för tips och råd
    Senast redigerat av Satyr den 2011-07-20 klockan 14:42.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Hej och välkommen!

    Vita stift beror på för snål bränsletillförsel. Får den sidan tillräckligt med bränsle (inte igensatt bränsledning)?

    Lite frågor som poppar upp i min skalle så här på rak arm:
    Kanske stiften har för lågt värmevärde? Finns kalla / varma stift.
    Höljet runt tändkabeln är inte sprucken, trasig etc?
    Sitter stiftet i ordentligt?
    Har det rätt elektrodavstånd?
    Tändkabeln är inte lös?

  3. #3
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Jag funderade på om det kan va så att tändstiftet kanske inte blir av med värmen pga den här gängan i toppen.I vilket fall ska du va försiktig då det kan leda till skador på motorn,smälta kolvar,motorras tex

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ett tips kan vara att trottelnålen på den förgasaren har skruvat sig lös och den ger för lite soppa. Dom är allltså skruvade och har en liten låsmutter och kan vibrera loss och då blir det så.

    HAr du förgasare med fyrkantiga trottelhus eller dom runda. Spelar ingen roll egentligen för jag tror att den detaljen är lika på båda men jag är lite nyfiken.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    7
    Tack för era svar.

    Nina:
    Det som blivit vitt på tändstiftet är alltså den metalliska del utanför cylindern där man sätter tändstiftsnyckeln. Det är inte knallvitt utan ser mer ut som att tändstiftet på utsidan fått en slags vitartad slöja som att det blivit rejält ansatt av värme. själva elektroden, eller vad det kallas, är tvärt om rätt sotat, med andra ord får den egentligen för mycket soppa vilket jag tänker åtgärda senare, sannolikt t o m så enkelt som att ändra trottelnålen, men det känns som att det är viktigare att komma tillrätta med detta problem först

    Huruvida tändkablar fungerar måste man väl kunna mäta med voltmeter, men måste först kolla upp hur man gör detta, är inte så duktig på el och hur man ställer voltmetern för att kolla detta, kanske någon som vet?

    Enligt orginalmanualen ska stiften vara rätt även om det som glödde var en biltemamodell *skäms* Dock verkar ju problemet kvarstå med NGK även om det kanske inte bränns sönder som den billiga varianten. Dessutom är detta problem lokalt på ena cylindern vilket indikerar på annat än just tändstiftets värmetal (ja det är likadana stift på båda sidor)

    Akems:
    Då insatsgängan inte går längre än stiftets gänga borde inte detta vara problemet

    Ove:
    Trottelnålen sitter där den ska, eller på rätt plats i alla fall. Den får sannolikt för mycket soppa som sagt så kanske inte RIKTIGT där den SKA Det är de runda, Vet egentligen inte varför men tidigare ägare hade bytt till K68 eller vad de runda heter, men jag fick även med de gamla. Kanske mer info än du frågade efter, men du sa ju att du var nyfiken

  6. #6
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det jag funderade på var mer om gängan på något viss isolerade stiftet så inte värmen kunde spridas vidare till toppen och kylas av.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Satyr Visa inlägg
    Ove:
    Trottelnålen sitter där den ska, eller på rätt plats i alla fall. Den får sannolikt för mycket soppa som sagt så kanske inte RIKTIGT där den SKA Det är de runda, Vet egentligen inte varför men tidigare ägare hade bytt till K68 eller vad de runda heter, men jag fick även med de gamla. Kanske mer info än du frågade efter, men du sa ju att du var nyfiken
    Nej du den får för lite soppa i den cylindern annars skulle stiftet bli svart. Du kan ju göra ett prov att skruva in stiftet lite och se vad som händer. det går alltid att justera tillbaka.
    Ove

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    7
    akems: Ok, jag missuppfattade dig, ursäkta. Men insatsgängorna är ju avsedda för just tändstift, fast å andra sidan är det väl stor skillnad på luft och vattenkylda motorer.

    Ove: Jag var nog lite oklar i min förklaring i första inlägget, men som jag skrev i mitt svar till Nina så är det vita (ser nästan ärgat ut) på utsidan medan stiftet är svart inuti förbränningskammaren.

    Nåja, jag får helt enkelt fixa alla andra småsaker först och se om något förändras. Nu har jag kört den till jobbet både igår och idag helt utan några missöden, den går faktiskt rätt bra. Ska köpa ett nytt tändstift och se om även det blir misstärgat på utsidan. Nu VET jag faktiskt inte med säkerhet att det har att göra med värme, men efter tidigare missödet är man ju extra uppmärksam.

  9. #9
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Ska vi fortsätta med "snillen spekulerar" så kan ju nästa tanke vara att gängan läcker lite grann.Du kan ju prova med ett tunt lager monteringspasta till avgasrör när du monterar det nya stiftet,kan ju stämma med det du säger att den läcker vid belastning om det nu inte är toppen.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Satyr Visa inlägg
    Ove: Jag var nog lite oklar i min förklaring i första inlägget, men som jag skrev i mitt svar till Nina så är det vita (ser nästan ärgat ut) på utsidan medan stiftet är svart inuti förbränningskammaren.
    Ursäkta min dåliga läsning!

    Tänkt till och kom ihåg ett liknande problem som då gällde en snöslunga. Tändstiften pajade och jag begrep ingenting. Champion var det som jag provade och dom ska ju gälla för att vara bra, men höll en timma högst.

    Konsulterade en man med specialverkstad för dom maskinerna och han sa att det enda som tål att sitta i maskinen är Nippondensostift. Provade och det fungrade i flera år.

    Kan vara värt ett försök för när stiftet rödglödgas kan jag inte förstå annat än att det "förtär sig självt" inifrån.

    Glömde: Det finns tydligen något motstånd eller liknande i porslinsdelen som kan överhetta och det är den biten som Nippondenso är bättre på.
    Senast redigerat av Ove den 2011-07-21 klockan 22:15.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Tändstift
    Av postis59 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-01, 11:34
  2. Tändstift Dominator
    Av Väse Conny i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 20:40
  3. sökmotor för tändstift / krosstabeller
    Av mildred i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 09:58
  4. Tändstift
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-21, 11:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •