Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Höga varvtal..

  1. #1
    Medlem BIG1s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Tived
    Inlägg
    68

    Höga varvtal..

    Tog en rejäl runda med min bror idag. Han har införskaffat en fin GSX 1100 F. Kanske inte det man först tänker på som den optimala övningskörningshojen, men den är rätt trevlig att köra ändå.
    En sak som han redan börjat irritera sig på är det höga motorvarvet vid även måttliga farter på högsta växeln. Känns som det saknas en växel säger han. Själv upplevde jag att det saknades åtminstone två växlar.
    Varför? Detta är ju en sportig touringhoj men ändock inte en hoj gjord för racing.. Finns ju massor av kraft i den stora motorn så varför inte låta den gå på trivsamma varv vid snabb transport?

  2. #2
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av BIG1 Visa inlägg
    Tog en rejäl runda med min bror idag. Han har införskaffat en fin GSX 1100 F. Kanske inte det man först tänker på som den optimala övningskörningshojen, men den är rätt trevlig att köra ändå.
    En sak som han redan börjat irritera sig på är det höga motorvarvet vid även måttliga farter på högsta växeln. Känns som det saknas en växel säger han. Själv upplevde jag att det saknades åtminstone två växlar.
    Varför? Detta är ju en sportig touringhoj men ändock inte en hoj gjord för racing.. Finns ju massor av kraft i den stora motorn så varför inte låta den gå på trivsamma varv vid snabb transport?
    Vad har den för varv i 110?
    Det finns massa skäl och ett skäl är ju att den ska passa en kund som inte har dina preferenser och prematura knäskrapswannabes finns det gott om tyvärr..

    Ett annat skäl är att ha rätt varvtal i de hastigheter som man ofta befinner sig i utan att det vibrerar för mycket och att man har högt vridmoment.... Är hojen pigg och bekväm att köra så är det ok...
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Det är väl kedjedrift på den? Kolla i så fall vilka drev som är monterade.

  4. #4
    Som Pentti skriver kolla om det är orginal drev eller om dom har drevat om den
    Vet när jag hadde min 750 så tyckte ja den varva mycket så jag dreva om den så den inte skulle varva så mycke men det vart skit soppa förbrukningen gick i höjden från 0.5 till 0.65

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    Definiera höga varvtal, så kanske det blir lättare att ha vettig input. Ligger det på halva maxvarvet, en tredjedel...? 3500 rpm eller 7000 rpm?

  6. #6
    De funkar inte så Jåke
    Så olika alla modeller
    Man ska utgå från orginal

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    De funkar inte så Jåke
    Så olika alla modeller
    Man ska utgå från orginal
    Ja, precis. Men "hur stor del av varvtalsområdet" stämmer ofta ganska bra mellan olika motortyper och modeller.

    Men "höga varv" är dessutom väldigt subjektivt. Nån som normalt kör en stor glidare kommer tycka min twin varvar mycket, för att inte tala om en rak 4:a. Även om det är normalt och original för modellen.

    Därför tycker jag det är lättare att hjälpa till om man definierar "höga varv" (t ex 4000 rpm i 100 kmh) eller åtminstone jämför med något. Annars blir det mycket tomma spekulationer då det saknas referenspunkt att utgå ifrån.

    Så, jo. Jag skulle vilja säga att det fungerar exakt så.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-07-22 klockan 21:38.

  8. #8
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jag har precis bytt hoj till en rad4; Honda CBX750. Gjorde premiärturen idag och just varvtalet var det jag först reagerade på,, ca 4800 (lite svårt att läsa av exakt) vid 100 km/h.
    Ganska precis 5000 vid 110 km/h.
    Har ej kollat drevningen, måste först undersöka vilken drevning som är standard.
    Tycker ni det låter som för höga varvtal?

  9. #9
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Min varvar 4000 i 70... Fiskör man så saknar man både en elller två eller kanske tre växlar. 5600 (enligt spec) i 100 km/h. Jag har ju rätt liten motor, och effekten (som jag som nybliven åkare tycker är OK) kommer först vid 8000 varv.
    /Erik

  10. #10
    Jåke
    Gäst

    Sv: Höga varvtal..

    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Jag har precis bytt hoj till en rad4; Honda CBX750. Gjorde premiärturen idag och just varvtalet var det jag först reagerade på,, ca 4800 (lite svårt att läsa av exakt) vid 100 km/h.
    Ganska precis 5000 vid 110 km/h.
    Har ej kollat drevningen, måste först undersöka vilken drevning som är standard.
    Tycker ni det låter som för höga varvtal?
    Låter precis som det ska på den, var är rödmarkeringen? Min V4 är nerdrevad 1 kugg fram och har ungefär samma varv/hastighet.

    Min gamla TRX var så högt växlad original att den gick ojämnt i 90-100 och jag var tvungen växla ner två för omkörning. Med en Twin! Om jag inte minns fel var det ca 3500 rpm, helt år skogen på en hoj som går rent illa under 4000...

    Så din CBX varvar inte nåt ovanligt, men om det är original vet jag inte. Brukar dock sällan göra mer än 500 rpm att byta framdrev.

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta
    Senast redigerat av Jåke den 2013-06-20 klockan 12:02.

Liknande ämnen

  1. Onsdagsträffar i Stora Höga!
    Av Den grå i forum Träffar & Körningar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-08-23, 06:17
  2. Harley med höga miltal
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 23:04
  3. Dagstripp till Höga Kusten?
    Av Motormannen i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •