Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Höga varvtal..

  1. #11
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Jåke ; röd markeringen börjar vid 10 000 varv. Säger det dig någonting ?

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    Ja, att din hoj bör ha en toppfart runt 200 och om den varvar ur på högsta växeln nu så kan du gott gå ner ett par kugg på bakdrevet om du vill ha ner varvtalet. Men kolla först att den går jämnt och fint runt 4600 vilket är ungefär var du kommer landa i nämnd fart. Men jag skulle tro att hojen är standard nu.

    Skickat från min LT25i med Tapatalk 4 Beta

  3. #13
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Höga varvtal..

    När jag körde min hoj för första gången i högre fart (90) så trodde jag att växellådan var defekt eftersom jag inte fick i sista växeln och varvtalet var tokhögt tyckte jag. Jag räknade liksom aldrig växlarna. Men utan erfarenhet av motorcyklar alls så vart min referens en vanlig bil. Ca: 4 800 i 90 på högsta växeln ligger min 5-växlade Kawasaki från-81 på.

    Kan räkna ut att med toppfarten på 190 enligt originalhandboken så har jag originaldrev.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-20 klockan 22:30.

  4. #14
    Jåke
    Gäst
    Så är det ju. Du är långt ifrån ensam om det Bosse. Samtidigt kan man ju som född hojåkare tycka att det är lite korkat jämföra varvtal bil-MC, man jämför ju inte kubik...

    Skickat från min MT15i med Tapatalk 4 Beta

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Har funderat på att dreva ner nästa gång jag byter drivpaket men samtidigt får man ju tänka till. Med utväxlingen jag har nu kan jag ju svänga runt en del svängar på femman neråt 40 utan problem. Behöva växla ner i alla dessa lägen kanske inte är så kul. Köra en växel lägre i stan lär jag ju också få göra i så fall. Nä Kawasaki var väl inte idioter när de bestämde sig för utväxlingen hojen har?

    Jag drevade en gång ner en Saab 900 turbo från -79 så den fyrväxlade lådan hade utväxling som en femväxlad på högsta växeln. Resultaten blev just att jag alltid fick köra med en växel lägre utom då i landsvägsfart. Något annat än trean i stan var otänkbart.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-06-20 klockan 23:37.

  6. #16
    Ankan1
    Gäst
    Blackbirden ligger en liten bit under 4000 rpm vid 120 km/h där rödmarkeringen börjar vid 11000 rpm.LOL.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2013-06-20 klockan 23:44.

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Blackbirden ligger en liten bit under 4000 rpm vid 120 km/h där rödmarkeringen börjar vid 11000 rpm.LOL.
    Men den måste ju nå 300 km/tim så den måste ju ligga lågt från början på högsta växeln och inte fan saknar den vrid vid måttliga 4 000 varv heller.

Liknande ämnen

  1. Onsdagsträffar i Stora Höga!
    Av Den grå i forum Träffar & Körningar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2019-08-23, 06:17
  2. Harley med höga miltal
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 23:04
  3. Dagstripp till Höga Kusten?
    Av Motormannen i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •