Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 39 av 39

Ämne: Tips för motorväg?

  1. #31
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Jag för min del undvikar i stort sett motorvägar, tråkigt at åka bara rakt fram, själv om jag åker på en Fjr 1300 et riktigt touringlok med 143 hk. Motorväg brukas av mig på hoj kun som transportetappa hvis d er not man måste hinna i tid Bruk småvägarna rundt i kring och se på alla fina små samhällan som finnas som före detta var stora vägen Också blir det mindre turbulens i hjälmen

    _____________
    Simen

  2. #32
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Turbulens,vad är det ???

  3. #33
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Självklart undviker alla hojåkare motorvägar, men ibland tvingas vi ut bland Svensson och deras blaséartade miner bakom bilrattarna...

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    P.g.a. denna tråden fick jag lov att leta efter turbulens efter lastbilar när jag åkte igår.
    Höll jag bara avståndet fanns den inte där och kom jag för nära försvann den också.
    Men att öka avståndet tills omkörning medges är nog det enklaste. Och är man bara normalt avslappnad skapar det mindre problem.

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Jag för min del undvikar i stort sett motorvägar, tråkigt at åka bara rakt fram, själv om jag åker på en Fjr 1300 et riktigt touringlok med 143 hk. Motorväg brukas av mig på hoj kun som transportetappa hvis d er not man måste hinna i tid Bruk småvägarna rundt i kring och se på alla fina små samhällan som finnas som före detta var stora vägen Också blir det mindre turbulens i hjälmen

    _____________
    Simen
    Håller med Simen om att undvika motorvägar. Men ibland har man ju lite bråttom och kanske skall åka 50-60 mil i ett svep.
    Verkar som om resonemanget angående turbulens är fysiskt betingat, beroende på förartyp och mctyp.

  6. #36
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Efter en natt på grusväg över ett kalhygge som aldrig tycktes ta slut mellan Delsbo och Bergsjö så ändrar jag taktik inför nästa gång att när det börjar mörkna så kör jag största och snabbaste vägen till min destination, man ser ju ändå så lite så sent och alla sevärdheter, caféer och andra mysigheter man kan stöta på är ju stängda. Natt/mörkt = motorväg, dag/ljust = kurvigaste vägarna!
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  7. #37
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Motormannen Visa inlägg
    Efter en natt på grusväg över ett kalhygge som aldrig tycktes ta slut mellan Delsbo och Bergsjö så ändrar jag taktik inför nästa gång att när det börjar mörkna så kör jag största och snabbaste vägen till min destination, man ser ju ändå så lite så sent och alla sevärdheter, caféer och andra mysigheter man kan stöta på är ju stängda. Natt/mörkt = motorväg, dag/ljust = kurvigaste vägarna!
    Tycker man det är nödvändigt att köra hoj när mörkret faller på så tänk bara på att springande stenar(grävlingar) är aktiva på kvällar, nätter och dom är många

  8. #38
    Nu har jag provat att byta ut den höga MRA-rutan mot orginalrutan på lägsta pinnhålet.

    Det blev klart blåsigare att köra motorväg, men bra mycket mindre turbulens. Det är nästan så att jag kan känna hur turbulensen träffar mig i brösthöjd med den lägre rutan och att hjälmen är i "ren" luft.

    Jag tyckte att det var bättre att ha det lite blåsigare, bara jag slipper turbulensen - så orginalrutan får sitta kvar.

  9. #39
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Citat Ursprungligen postat av bacon4ever Visa inlägg
    Nu har jag provat att byta ut den höga MRA-rutan mot orginalrutan på lägsta pinnhålet.

    Det blev klart blåsigare att köra motorväg, men bra mycket mindre turbulens. Det är nästan så att jag kan känna hur turbulensen träffar mig i brösthöjd med den lägre rutan och att hjälmen är i "ren" luft.

    Jag tyckte att det var bättre att ha det lite blåsigare, bara jag slipper turbulensen - så orginalrutan får sitta kvar.
    Det upplevde jag med en glidare jag provade där satt det en plexiruta och det blev en fruktansvärd turbulens just i hjälm trakten så den fungerade inte till mig.

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj
    Av 2wheel i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 20:53
  2. Mat tips ?
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 23:01
  3. Dagens PC Tips.
    Av Ankan1 i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 09:10
  4. Tips på bra nätbutiker
    Av Grusbusen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •