Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 39

Ämne: Tips för motorväg?

  1. #21
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Turbulens får man på alla hojar,beroende på hur man åker,är man ute och glider,så kanske man slipper det,men kör man aktivt eller håller 120 på motorvägen eller mer beroende på var man är,och hamnar bakom något så då får man turbulens,på alla hojar
    Jaha?! Jag har kört motorvägar och legat bakom långtradare och bussar utan problem. Men jag ligger förstås inte fem meter bakom... När jag kör om i cirka 130 märker jag inte det minsta problem. Men så ligger jag inte trettio cm ifrån.

    Det som kan skaka om en ibland är när man får möte med en långtradare på landsväg. Men det är inte turbulens utan vinddrag.

  2. #22
    Jag får tacka för alla tips och en intressant diskusion.

    Jag har den höga rutan på hojen, den utan "flärp" - Jag skall prova att sätta på orginalrutan och se om det gör någon skillnad vid lastbilsomkörningar.

  3. #23
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Jaha?! Jag har kört motorvägar och legat bakom långtradare och bussar utan problem. Men jag ligger förstås inte fem meter bakom... När jag kör om i cirka 130 märker jag inte det minsta problem. Men så ligger jag inte trettio cm ifrån.

    Det som kan skaka om en ibland är när man får möte med en långtradare på landsväg. Men det är inte turbulens utan vinddrag.
    Men det är ju kanon om det är så,och det är väl klart man håller avståndet,helst bakom en buss eller en långtradare.Skulle dom skjuta ett däck så är det slut om man får resterna på sig.

  4. #24
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Turbulent eller "smutsig" luft är där efter allt som flyttar sig genom luften sen är det ju en fråga om hur mycket vilket varierar med fordon och hastighet.

    Sen är det olika hur känslig man är och vilken motorcykel man har och det primära farten och avståndet till framförvarande men man behöver definitivt inte slicka kofångaren på framförvarande för att känna detta.

    Sen till frågan har du en motorcykel med hög ruta är det klart att det känns mer i hojen än om du inte har någon ruta då det känns mer i dig och om man då slappnar av så känner man knappt det

  5. #25
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av tommysollen Visa inlägg

    worst
    bike
    ever!
    App app! "best" ska det stå, bästa hojen jag ägt och förmodligen kommer att äga. Den är iofs inte bäst på nåt, plågsam på vägen, hänger inte med endurohojarna i skogen, helt omöjlig att stunta med, tung, slö och ful. Men när man summerar allt så slår den allt: Bättre i skogen än en sporthoj, skönare på långfärd än en enduro och låter brutalare än en big twin!

    (sen så är den förståss i princip underhållsfri och tål ett par vurpor i veckan vilket uppskattas)

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag skulle faktiskt vilja experimentera lite med din hoj. Tror dock att det inte är så svårt att komma till rätta med både turbulens och vattensprut.
    Du är välkommen att försöka, jag bjuder på kaffe.
    Senast redigerat av Molgan den 2011-07-21 klockan 00:40.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #26
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av bacon4ever Visa inlägg
    Men jag tycker att det är ganska jobbigt med all turbulens, framförallt när man kör om lastbilar. Det gör att jag ganska ofta sitter och spänner mig och håller hårdare i styret än vad jag borde.
    Ett bra sätt kan vara att göra sig mindre, kryp ihop lite och knip åt med knäna om tanken, inte greppa hårdare i styret för då snarare motarbetas hojen. Jag har inga rutor på mina hojar och jag gör så här: kniper ihop knäna om tanken och gör mig själv lite mindre.

    När jag dock möter en långtradare / buss / lastbil på mindre vägar så räcker oftast 70 km/tim för att man ska uppleva vinddrag direkt efter mötet. Hittills funkar det här bra och i mitt tycke bäst. Plus att jag håller mig lite mer till höger i mitt körfält, tycker också att det är en stor skillnad mellan att ligga mer till vänster eller mer till höger, upplever jag i alla fall.

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Att möta eller köra om timmerbilar upplever jag som lite olika beroende på hojtypen.
    Transalpen vid möte eller omkörning är nästan fri från obehag trots att man kanske har 130 när omkörningen är klar.
    XJ 600 däremot är lite fladdrig i samma situation trots att den ju är mycket lägre eller kanske just därför.

  8. #28
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Min forna BMW F650GS var ett äkta fladderstycke. Sidvindar kunde få den att byta körfält utan att jag hade tänkt göra det…

  9. #29
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Okej, idag körde jag från Stockholm till Göteborg via E20. Jag tänkte redan från start att jag skulle notera eventuella turbulenser då jag i alla fall inte tidigare tänkt på dem. Redan på Essingeleden i 90 skakade huvudet vilt. Vad tusan.... Så slog det mig att jag för första gången satt på mig en integralhjälm sen jag köpte min custom. Med öppen hjälm lugnt och skönt. Med integral, fruktansvärt och ljudlig (med uppfällbart visir. En helt annan upplevelse. Obehagligt. När jag bytt till min öppna hjälm, efter att det slutat regna så var
    turbulensen som bortblåst.

    Slutsats- det kan bero mycket på hjälmmodell i kombination med hojmodell/utrustning!?
    Senast redigerat av Jonas den 2011-07-22 klockan 07:45.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
    Slutsats- det kan bero mycket på hjälmmodell i kombination med hojmodell/utrustning!?
    Helt rätt! för mig är det tvärt om när jag kör min DR. Öppen hjälm med visir skakar skallen ordentligt om jag inte sitter rätt och går det fort får jag flytta fram och sitta med hjälmen i fri vind ovanför rutan. Med öppningsbar integral försvinner problemet nästan helt.

    Från början hade jag också en brummande ton i hjälmen som jag kom på orsaken till efter ett långt grunnande. Rutkanten vibrerade i vinden och skickade en våg rakt in i hjälmen så det lät som en baspipa på orgel. Tejpade fast en bit blykabel längs överkanten på rutan och det ser inte vackert ut, men fungerar.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj
    Av 2wheel i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 20:53
  2. Mat tips ?
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 23:01
  3. Dagens PC Tips.
    Av Ankan1 i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 09:10
  4. Tips på bra nätbutiker
    Av Grusbusen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •