Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 39

Ämne: Tips för motorväg?

  1. #11
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Alla har redan nämnt att du ska slappna av och låta hojen sköta sitt, jag upplevde samma problem som du när jag började. Beror även lite på hoj. På min tenere har jag ibland problem att ta mig förbi långtradare då turbulensen får min hjälm att skaka så pass att jag inte ser nåt. Man kikar fram för att se om kusten är klar men allt man ser är ett sudd. Sjukt irriterande. Har provat att plocka bort rutan men hojen skriker fortfarande efter ett vindtunneltest.

    Men då hojen i övrigt är den ultimata tvåhjulingen får man väl leva med visst smolk i glädjebägaren. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Alla har redan nämnt att du ska slappna av och låta hojen sköta sitt, jag upplevde samma problem som du när jag började. Beror även lite på hoj. På min tenere har jag ibland problem att ta mig förbi långtradare då turbulensen får min hjälm att skaka så pass att jag inte ser nåt. Man kikar fram för att se om kusten är klar men allt man ser är ett sudd. Sjukt irriterande. Har provat att plocka bort rutan men hojen skriker fortfarande efter ett vindtunneltest.

    Men då hojen i övrigt är den ultimata tvåhjulingen får man väl leva med visst smolk i glädjebägaren. =)
    Det är tydligen väldigt många som har problem med turbulens. Detta beror ju oftast på fel utformning av vindrutan.
    Jag har på fyra olika hojar kommit tillrätta med problemet ganska bra. Då har man ju fått försöka stå ut med att det inte har blivit samma finish som ett fabrikstillverkat. ( Som inte finns).
    Har nu en Honda Transalp med höjd ruta där man är skyddad från regn och kan köra med öooen hjälm i långt över 100. Visst blir det vindbrus, men inte värre än att öronproppar inte behövs.
    På min Yamaha XJ 600 har jag en mera provisorisk höjd ruta, som ändå funkar mycket bra då det regnar, men är ett par cm för låg, vilket skall ändras på.
    När det gäller typ av hojar så är nog det ganska enkelt att sätta dit högre rutor på offroadhojarna.

  3. #13
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Alla har redan nämnt att du ska slappna av och låta hojen sköta sitt, jag upplevde samma problem som du när jag började. Beror även lite på hoj. På min tenere har jag ibland problem att ta mig förbi långtradare då turbulensen får min hjälm att skaka så pass att jag inte ser nåt. Man kikar fram för att se om kusten är klar men allt man ser är ett sudd. Sjukt irriterande. Har provat att plocka bort rutan men hojen skriker fortfarande efter ett vindtunneltest.

    Men då hojen i övrigt är den ultimata tvåhjulingen får man väl leva med visst smolk i glädjebägaren. =)
    Det låter helt otroligt

    Jag kör en Yamaha Royal Star v4 1300cc som väger cia 345kg och har ingen ruta.
    Jag känner ingen turbulens. Noll.

    Jag antar att det är vikten och avsaknad av ruta som gör den så stabil.

  4. #14
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Molgan; det där låter ju fruktansvärt. Något sådant har jag aldrig upplevt med någon hoj. Låter helt galet!

  5. #15
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det är tydligen väldigt många som har problem med turbulens. Detta beror ju oftast på fel utformning av vindrutan.
    Ja jag har mixtrat lite med den, fast i tenerens fall verkar det vara tunneln för frangaffeln och framför allt tankens framkant som skapar turbulensen. En bieffekt är att när man kör i djupa vattenpölar så koncentreras vatensprutet i en stråle direkt riktad mot ansiktet. Uppfriskande. =)

    Det enda som hjälper vid omkörning på landsväg är att ställa sig upp och göra det stående.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #16
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja jag har mixtrat lite med den, fast i tenerens fall verkar det vara tunneln för frangaffeln och framför allt tankens framkant som skapar turbulensen. En bieffekt är att när man kör i djupa vattenpölar så koncentreras vatensprutet i en stråle direkt riktad mot ansiktet. Uppfriskande. =)

    Det enda som hjälper vid omkörning på landsväg är att ställa sig upp och göra det stående.

    worst
    bike
    ever!

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Ja jag har mixtrat lite med den, fast i tenerens fall verkar det vara tunneln för frangaffeln och framför allt tankens framkant som skapar turbulensen. En bieffekt är att när man kör i djupa vattenpölar så koncentreras vatensprutet i en stråle direkt riktad mot ansiktet. Uppfriskande. =)

    Det enda som hjälper vid omkörning på landsväg är att ställa sig upp och göra det stående.
    Jag skulle faktiskt vilja experimentera lite med din hoj. Tror dock att det inte är så svårt att komma till rätta med både turbulens och vattensprut.

  8. #18
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Citat Ursprungligen postat av tommysollen Visa inlägg
    Det låter helt otroligt

    Jag kör en Yamaha Royal Star v4 1300cc som väger cia 345kg och har ingen ruta.
    Jag känner ingen turbulens. Noll.

    Jag antar att det är vikten och avsaknad av ruta som gör den så stabil.
    Det är inte så konstigt! Det är om du har ruta som fenomenet TURBULENS kan infinna sej!!
    Vikten har ingenting att göra med om en hoj känns stadig, då skulle sporthojarna vara ostadiga som bara ligger på en 150-180 kg.
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  9. #19
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Det är inte så konstigt! Det är om du har ruta som fenomenet TURBULENS kan infinna sej!!
    Vikten har ingenting att göra med om en hoj känns stadig, då skulle sporthojarna vara ostadiga som bara ligger på en 150-180 kg.
    Jag har ruta och upplever ingen turbulens alls. Hade ruta även på min Triumph America och hade inga problem då heller. Inte heller på BMWn kände jag av någon turbulens.

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Turbulens får man på alla hojar,beroende på hur man åker,är man ute och glider,så kanske man slipper det,men kör man aktivt eller håller 120 på motorvägen eller mer beroende på var man är,och hamnar bakom något så då får man turbulens,på alla hojar

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj
    Av 2wheel i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 20:53
  2. Mat tips ?
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 23:01
  3. Dagens PC Tips.
    Av Ankan1 i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 09:10
  4. Tips på bra nätbutiker
    Av Grusbusen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •