Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 39

Ämne: Tips för motorväg?

  1. #1

    Tips för motorväg?

    Hejs!

    Jag tog mc-kort för en månad sedan och har nästan klockat in 250 mil sedan dess. Oj vad roligt det kan vara att köra MC. Det mesta har varit på småvägarna runt stan, mindre trafik och mer kurvor! Jag kör en kawasaki versys och den trivs verkligen bra när den får svänga.

    Ganska nyligen har jag börjat köra lite längre sträckor på hojen, och vill man ta sig längre sträckor så är det oundvikligt att köra motorvägar.

    Att det är långtråkigt att köra motorväg kan jag leva med ... Men jag tycker att det är ganska jobbigt med all turbulens, framförallt när man kör om lastbilar. Det gör att jag ganska ofta sitter och spänner mig och håller hårdare i styret än vad jag borde.

    Så, om någon har bra tips i allmänhet för motorvägskörning och för turbulens i synnerhet så vore jag jätteglad att få lyssna!

  2. #2
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Hmmm... jag kör själv utan ruta så jag vet hur det känns.

    Jag tror du har lite nybörjarnervositet i dig ännu; särskilt på motorvägen.
    Det går över. Fokusera på att slappna av och inte spänna dig.

    Och appropå ruta - just vid omkörningar i allmänhet och lastbilar i synnerhet så blir det ännu värre med en ruta.

  3. #3
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Som tommysollen skriver så är det bara att slappna av, vinden är din kompis

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Ett tips är kör om så fort som möjligt,då är du av med problemet,och ligg aldrig och harva bakom något annat fordon.Jag skulle aldrig falla mig in att ligga och nöta bakom någon annan.Nu är det ju så vanligt att folk ligger och kör under gällande hastighet vilket skulle vara straffbart och sedan finns det ju dom som kör jätte fort,men dom blir du ju av med

  5. #5
    Medlem Phaedres avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Svartsjö, Ekerö
    Inlägg
    271
    Hej bacon4ever, och välkommen till forumet!
    ~~~~~~~~~
    Chin, chin!

  6. #6
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Ja, välkommen till hojen.nu!

    Apropå motorvägar, så är det nog mest att du behöver vana. Själv har jag en stor tung hoj med ruta och har inga problem med vindar eller långtradare. Visst kan det vingla till lite i möte med en långtradare på landsväg, men det är bara för en hundradels sekund. Kör lugnt och undvik så mycket E-vägar du kan. De är ju bara såå tråkiga!!

  7. #7
    Om det är mycket turbulens bakom en bil så släpp efter i stället så kommer du ifrån problemet det lugnar sig bara avståndet är tillräckligt. Det måste inte alltid gå så förbaskat fort hela tiden, det är långt ifrån alltid som vi har en tid att passa.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Har du en bylsig jacka så kan det vara idé å testa lite tajtare kläder.
    Men som dom andra säger det kommer med tiden, slappna av å låt hojjen reda ut vinglet.

    /Janne

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Om det är mycket turbulens bakom en bil så släpp efter i stället så kommer du ifrån problemet det lugnar sig bara avståndet är tillräckligt. Det måste inte alltid gå så förbaskat fort hela tiden, det är långt ifrån alltid som vi har en tid att passa.
    Men vill man åka i 80 efter en Lastbil så är väl det ok,men det är ju bättre att ligga framför och slippa turbulensen.Åka fort behöver man ju inte göra för det,bara man håller minst den gällande hastigheten

  10. #10
    Jåke
    Gäst
    Bakom bilar eller större ekipage kommer du aldrig ifrån turbulensen, det enda du kan göra är att slappna av så du inte överför rörelserna till hojen. Alla har skrivit bästa tipsen redan, ganska självklart egentligen: Stora kläder tar mycket vind, spänd i kroppen överför mycket rörelse till hojen (det är du som far runt i turbulensen, inte hojen)

    Släpp av några meter som Jan-Olov skriver om det inte passar att köra om, eller ta dig förbi och kom ihåg att mc'n rör sig en del på vägen, det blir bara värre om du försöker motverka detta. Heltäckande kåpa och tung hoj minskar såklart effekterna, men på din Versys har du varken eller ungefär som mig.

Liknande ämnen

  1. Tips på hoj
    Av 2wheel i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 20:53
  2. Mat tips ?
    Av pentti01 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 23:01
  3. Dagens PC Tips.
    Av Ankan1 i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-06, 09:10
  4. Tips på bra nätbutiker
    Av Grusbusen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-17, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •