Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hjälpmedel vid punka

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Hjälpmedel vid punka

    Vilken sorts hjälpmedel rekomenderar ni att jag utrustar min hoj med,att användas vid punktering?
    Har använt burklagning 1gång med bra resultat;däcket höll tätt tills det var dags att byta till nytt.
    Har hört att däckverkstäderna inte gillar punkaspray..varför
    Vid större skada räcker ju inte burk-lagning,finns det alternativ?
    Senast redigerat av pewa den 2011-07-19 klockan 11:49.

  2. #2
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Vilken sorts hjälpmedel rekomenderar ni att jag utrustar min hoj med,att användas vid punktering?
    Har använt burklagning 1gång med bra resultat;däcket höll tätt tills det var dags att byta till nytt.
    Har hört att däckverkstäderna inte gillar punkaspray..varför
    Vid större skada räcker ju inte burk-lagning,finns det alternativ?
    True that. Jag fick en spik i bakdäcket och jag ringde 3-4 verkstäder och ingen ville reparera, bara byta däck.

    förvisso handlar det väl om ett ställningstagande för dem och hur de bäst kan tjäna pengar på nedlagd tid.
    Samtidigt, för mig, så känns det inte tryggt att åka på en 2-hjuling där det ena hjulet är högst tveksamt... så jag bytte däck.

  3. #3
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det är olycksrisken det främst handlar om och som lett till att däcksverkstäderna önskat förbud.
    Punkasprayen innehåller en brännbar gas (propan??) och det har hänt några dödsolyckor. Om jag minns rätt, i samband med svetsning.
    Får se om jag kan Googla rätt på någon artikel...

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Det är olycksrisken det främst handlar om och som lett till att däcksverkstäderna önskat förbud.
    Punkasprayen innehåller en brännbar gas (propan??) och det har hänt några dödsolyckor. Om jag minns rätt, i samband med svetsning.
    Får se om jag kan Googla rätt på någon artikel...
    Kolla bl.a:
    http://www.drf.se/?-session=nestor:5...4B1Fhvq1E9CCF3
    http://www.nyheterna.se/1.767935/200...ck_exploderade

  5. #5
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    death by däckexplosion... fy fan vad drygt. Det ska man väl lyckas undvika med lite eftertanke.

  6. #6
    Medlem nonnes avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    6

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Tack för råd o tips ! Håller med om att man ska vara försiktig med att åka med ett lagat däck. Min ursprungliga fråga gällde att kunna ta sig hem alt. till däckverkstad,när/om oturen är framme.
    Tack nonne för tipset om Biltemas sats (glömmer ofta att kolla vad dom har,,,) Jag köper nog en sådan, vill ju inte bidra till explosions-risk,,,, huga!

  8. #8
    När man läser om däckexplosion så tycker åtminstone jag att det måste var ganska korkat att överhuvudtaget svetsa på ett hjul med tryck på däcket. Värmen måste höja trycket enormt så explosionsrisken är jättestor utan propan.
    Jan-Olov

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    När man läser om däckexplosion så tycker åtminstone jag att det måste var ganska korkat att överhuvudtaget svetsa på ett hjul med tryck på däcket. Värmen måste höja trycket enormt så explosionsrisken är jättestor utan propan.
    Jag håller helt och hållet med, det står att han var mycket van men som vanligt så skriver dessa jävla journalister precis vad som faller in för ögonblicket och vad som med deras uppfattning verkar häftigt och får folk att stanna upp och läsa hela deras otroliga story.

    Själv tycker jag att det är TOTALT idiotiskt att ens tänka tanken att börja värma / svetsa på en fälg när däcket sitter kvar, killen kan ju inte haft en blekaste aning om vad han höll på med. Fruktansvärt tråkigt och läsa om alla dessa glada amatörer som ställer till med olyckor.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    När man läser om däckexplosion så tycker åtminstone jag att det måste var ganska korkat att överhuvudtaget svetsa på ett hjul med tryck på däcket. Värmen måste höja trycket enormt så explosionsrisken är jättestor utan propan.
    Helt rätt! Tror knappast att någon skulle komma på idén att svetsa ett tryckkärl av annan sort utan att släppa trycket. Om man svetsar en fälg med däck och ev. slang skulle jag nog inte vilja köra vidare pga risk för att bränt gummi kan ge punka.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Punka på bakdäcket!
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •