Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur har det gått till? Skeva bromsskivor

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Hur har det gått till? Skeva bromsskivor

    Köpte min nuvarande Mc obesiktad och precis som väntat fick jag nedslag på pulserande bromsverkan fram. (ville besikta och på det viset få veta vad som bör åtgärdas,var även osäker på avgasljudet)
    Nu i kväll har jag bytt båda bromsskivorna och nu funkar bromsen ok
    Undrar dock; hur har det gått till, att båda skivorna blivit skeva?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om förra ägaren kört med anliggande broms, så kan skivan bli vind av värmen som då bildas.

  3. #3
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Ok, men det var ingen anliggning när jag testade detta,, kan varit före och blivit fixat förstås?

  4. #4
    Jåke
    Gäst
    Om det är flytande skivor där nån ägare låtit nitarna fyllas med skit och ärga fast, kan det räcka med några långa inbromsningar som genererar ganska mycket värme för att skivorna ska slå sig en aning när de inte kan expandera som de ska.

    Problemet kan förvärras av bromsbelägg som inte skivan riktigt klarar av och var faktiskt vanligare när skivorna var i ett stycke, runt 80-talet när tekniken var lite i otakt och man ville ha bättre bromsar men inte gjorde skivor som kunde expandera.

    Bara som exempel på möjliga orsaker :-)

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    skivorna var i ett stycke, runt 80-talet när tekniken var lite i otakt och man ville ha bättre bromsar men inte gjorde skivor som kunde expandera.
    Intressant; min hoj är ju en gammal 80-talare ( -82 ) och skivorna är i ett stycke,,
    Som gammal cyklist vet jag att det var samma sak med cykelbromsar;för bra bromsar,för dåliga fälgar!
    Fråga; borde jag kolla upp vilken sorts bromsbelägg jag har nu (dom är i bra skick) eller är jag "fast med vad marknaden erbjuder"? Vore ju synd att kröka de nya ( beg.) skivorna,,,

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Kolla vad du har, det finns säkert nån rekommendation hos SBS. Du ska nog undvika sintrade belägg till den iaf.

    Kolla tjockleken på skivorna också, ju tunnare (slitna) desto större risk att de slår sig.

    Problemet är ju att det ofta inte är värt pengarna, men det finns ju moderna lösningar som att gå till ISR och köpa nya skivor. Men då får man räkna med upp mot 6000,- för ett par.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-07-08 klockan 11:08.

Liknande ämnen

  1. Gått från allvädersställ till skinnställ.
    Av Per Lindström i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-07-29, 23:39
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 10:54
  3. Bromsskivor
    Av Smoegen i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 06:58
  4. hur långt har min XT gått?
    Av Borken i forum Offroad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 19:20
  5. Bromsskivor
    Av Figurehead i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-22, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •