Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Oljebytartips

  1. #1
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    Oljebytartips

    Motortillverkare och stora åkerier skickar begagnad olja för analys varvid de får reda på en massa spännande saker om motorn, tips om oljebytesintervall med mera. Det är i allmänhet för dyrt för oss amatörer men det finns ändå några saker du kan/bör göra i samband med oljebyte:

    -Utseendet
    *Att oljan är kolsvart är bara beviset för att dess tvättande förmåga är god och att den håller sotpartiklarna svävande som den ska - inget negativt.
    *Om ytan har ett guldskimmer eller guldfärgad flockighet, har du sannolikt en allvarlig skada på ett glidlager i motorn (ram eller vevstakslager).

    -Lukten
    *Om den luktar starkt surt har de surhetsneutraliserande tillsatserna förbrukats. Kan iofs bero på utspädning på grund av fet blandning eller läckage förbi kolven men det allra vanligaste är att du kört för mycket kallstarter/kortturer. Om det inträffar är det en signal om att du bör byta oljan lite oftare än fabrikanten föreskriver.
    Dessutom utgör detta argumentet för att byta olja + varmköra INNAN vinteruppehållet samt förklarar varför man INTE ska provstarta lite då och då under vintern - det ger bara en massa kemiskt slitage.

    -Innehållet
    *Häll alltid över till spilloljedunken genom en silförsedd tratt. Kolla noga om du har metallspån som kan berätta om både slitage och trasigheter. Normalt sett ska du inte hitta några partiklar alls i den begagnade oljan!

    Förstår att jag kanske slog in en öppen dörr nu men kanske finns det någon som precis börjat sin mekarkarriär och i så fall...

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Utmärkta tips för nybörjaren!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Jag harbyta oljan själv i många år och har egentligen inte reflekterat över detta förutom om den biten med metallspån i oljan.

    Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Motortillverkare och stora åkerier skickar begagnad olja för analys varvid de får reda på en massa spännande saker om motorn, tips om oljebytesintervall med mera. Det är i allmänhet för dyrt för oss amatörer men det finns ändå några saker du kan/bör göra i samband med oljebyte:

    -Utseendet
    *Att oljan är kolsvart är bara beviset för att dess tvättande förmåga är god och att den håller sotpartiklarna svävande som den ska - inget negativt.
    *Om ytan har ett guldskimmer eller guldfärgad flockighet, har du sannolikt en allvarlig skada på ett glidlager i motorn (ram eller vevstakslager).

    -Lukten
    *Om den luktar starkt surt har de surhetsneutraliserande tillsatserna förbrukats. Kan iofs bero på utspädning på grund av fet blandning eller läckage förbi kolven men det allra vanligaste är att du kört för mycket kallstarter/kortturer. Om det inträffar är det en signal om att du bör byta oljan lite oftare än fabrikanten föreskriver.
    Dessutom utgör detta argumentet för att byta olja + varmköra INNAN vinteruppehållet samt förklarar varför man INTE ska provstarta lite då och då under vintern - det ger bara en massa kemiskt slitage.

    -Innehållet
    *Häll alltid över till spilloljedunken genom en silförsedd tratt. Kolla noga om du har metallspån som kan berätta om både slitage och trasigheter. Normalt sett ska du inte hitta några partiklar alls i den begagnade oljan!

    Förstår att jag kanske slog in en öppen dörr nu men kanske finns det någon som precis börjat sin mekarkarriär och i så fall...
    På volvo lastbilar byter man olja vid 6500mil och merca 10000 det svarta vattnet är ju bara att kasta bort

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Det är precis dessa tips och inlägg som gör att detta forumet är jättebra.En del grejer visste man innan,MEN så plötsligt får man lite goda råd och då har man lärt sig ytterligare en ny sak.
    Guzzi-Leif öppnade nyss en ny dörr åt mig.

  6. #6
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    tummen upp!
    Mycket jag inte visste om olja

  7. #7
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    Jag harbyta oljan själv i många år och har egentligen inte reflekterat över detta förutom om den biten med metallspån i oljan.

    Man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt.
    Håller med, Tack Guzzi-Leif
    En undran: om jag lägger en magnet av lämplig storlek i tratten, blir det "överkurs"?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    det fungerar bra att lägga en magnet i tratten, då ser du om du har metallspåner, dock så kommer det guldglimmriga från ev. vevlager/synkringar från växellådan? (vet ej hur lådan på en hoj är byggd) ej fastna då dom ej är magnetiska.. dock så kan du låta oljan stå en stund i ditt rena kärl efter att du har tappat ut, lys sen med en ficklampa ner på oljan o rör med en skruvmejsel lite försiktigt, ser det inte ut som en oljemålning med div färger (spån) så är motorn förhoppningsvis frisk rent mekaniskt.
    Senast redigerat av pinnen den 2011-07-03 klockan 21:40.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    ett tillägg, finns ju oljepluggar med magnet, där samlas det alltid lite skit men det är normalt, det ska dock inte vara väldigt mycket eller större bitar, då har man ett bekymmer

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Håller med, Tack Guzzi-Leif
    En undran: om jag lägger en magnet av lämplig storlek i tratten, blir det "överkurs"?
    Då blir det appselut guldstjärna i boken!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •