Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: regnkläder

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    sävsjö
    Inlägg
    9

    Smile regnkläder

    Vad rekommenderas ? Åker i ett rukka ställ, ska jag packa ned regnkläder för att klara ev väta ? Snart dags att börja packa för en resa ,tänkt åka Tyskland östra delen ,mot österrike

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    har du ett någorlunda nytt goretex ställ, så behöver du inte regnställ förutsätt du har en vindkåpa som gör att du inte får regnet rakt på dig. Täta stövlar är ju ett måste. Vad jag tycker som är mycket viktigt, är ju att kunna hålla handskarna torra. En del köpet täta överdrag, men jag har ett par " påsar " över handtagen, som är plastade viket gör att ett ombyte av handskar räcker en hel dag i ösregn.
    Om du köper sk. regnhandskar, så kolla att du verkligen kan ta dem av och på igen då de blivit fuktiga. Många handskar har foder som gör det nästan omöjligt att få på dem igen. "waterproof "
    betyder inte att de är det när fartvinden piskar på. En annan sak är stövlarna. Man kan med för del smörja in dem i sömmarna med någon typ av skofett. Speciellt suldömmarna är lite känsliga efter en tids användning. En buff runt halsen är jättebra. Den tar ju liten plats, varför ett par stycken att byta med är bra för det kan ju bli fuktigt mellan hjälmen och jackan.

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Hej Hardu ett rukka ställ så bör du ju klara dig,men det kan ju kännas lite kyligt efter ett tag pga att vattnet kyler och kläderna drar ju åt sig vatten in till goretex lagret.Med regnställ så blir det skönare.Har du goretexstövlar och hanskar så går det ju bra bara du inte slår på handtagsvärmen för då blir du blöt om händerna.Men i tanke på vad du har för hoj så klarar du dig rätt bra eftersom man kan köra upp rutan.Det värsta av allt tycker jag är sikten.Jag hittade ett bra läge på min fjr jag hade så jag kunde ha rutan i ett läge och köra med visiret öppet,det funkade perfekt i runt 80-90.Men på autobahn kör man ju inte så sakta men i högre farter brukar vattnet blåsa bort med rätt läge på rutan.Trevlig tur och kör som vanligt.

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag kan varmt rekommendera Biltemas tvådelade regnställ för 499:- ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...stall-2-delat/ )
    Se bara till att köpa en storlek större än du tänkt.
    Handskars o stövlars regntäthet är ofta överdriven så köp gärna regnöverdrag till dessa med. Och som flera redan skrivit: Goretex o dess kloner tappar fort stinget - många förlorar tätheten efter 2-3 år.

  5. #5
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Jag kan varmt rekommendera Biltemas tvådelade regnställ för 499:- ( http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC...stall-2-delat/ )
    Se bara till att köpa en storlek större än du tänkt.
    Handskars o stövlars regntäthet är ofta överdriven så köp gärna regnöverdrag till dessa med. Och som flera redan skrivit: Goretex o dess kloner tappar fort stinget - många förlorar tätheten efter 2-3 år.
    Jag menar att även nya goretex handskar förlorar tätheten med värmehandtag,det sker någon process tydligen med materialet.Men jag kör utan värme,så jag håller mig torr.gäller även mina övriga plagg med

  6. #6
    Jag kan varmt rekommendera Halvarssons vind och regntäta halskrage. jag använder den vår och höst samt när det regnar, mycket bra.
    http://www.jofama.se/motorcycle_wear...?id=124&cid=18
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Svanen Visa inlägg
    Vad rekommenderas ? Åker i ett rukka ställ, ska jag packa ned regnkläder för att klara ev väta ? Snart dags att börja packa för en resa ,tänkt åka Tyskland östra delen ,mot österrike
    Har du gått om plats skulle jag funderat på att ta med stället.Och andra sidan kan du också göra som vi valt att göra.Vi kör också med textilställ och inför resan impregnerar vi jacka/byxa noga och ordentligt.Har gjort detta för och då kört i störtregn i 20 mil utan att blötan trängt igenom.Däremot blev jag dyngsur om händerna p ga att jag inte visste att man ej ska använda värmehandtagen vid regn.
    Vi ska också genom Tyskland till Tjeckien och till sist Österrike och har alltså valt att lämna regnställen hemma,vi får väl se ifall vi får oss en läxa eller ej.Vi kanske ses därnere,vem vet.

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Jag menar att även nya goretex handskar förlorar tätheten med värmehandtag,det sker någon process tydligen med materialet.Men jag kör utan värme,så jag håller mig torr.gäller även mina övriga plagg med
    Om jag hajat Goretex & Co rätt, går fukten från den varma till den kalla sidan.
    Då är det inte så konstigt med värmehandtagen...

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Om jag hajat Goretex & Co rätt, går fukten från den varma till den kalla sidan.
    Då är det inte så konstigt med värmehandtagen...
    Precis så funkar det!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    sävsjö
    Inlägg
    9
    Tack för alla svar , internet är fantastiskt,kör lugnt

Liknande ämnen

  1. Regnkläder
    Av Hondamannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •