Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 26

Ämne: Är det bara jag? "Nybörjarhojar"

  1. #1
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232

    Är det bara jag? "Nybörjarhojar"

    ,,som har reagerat på dessa samtalsämnen/influenser: "nybörjar-hoj"..? Det nämns ofta att hojar som Hornet 600, Bandit 600 o liknande är lämpliga som nybörjar-hojar,eller hur?
    Vad/vem bestämmer att de inte fungerar utmärkt även att fortsätta att njuta av vägarna med? "måste" man ha större hoj bara för att man har haft mc-körkort i X-antal år?

    En annan reflektion jag gjort: har det inte blivit ett j-a kubikhysteri i detta land?
    Förr "måste" man ha 1000cc, sedan steg till 1400cc,, vad "måste" vi nu ha? 1800,2000cc ?
    Är det skamligt att köra 1000 kubikare om grannen har 1800 kubik..?

    För er som undrar; Jag har kört Mc i 35 år och har förhoppningsvis fortfarande mycket kvar att lära om Mc-körning . Har aldrig haft större än 750cc. Roligaste hojen jag ägt var oxå den motorsvagaste: Honda CBF500 -05. Kör nu en gammal Honda VF750s -82 som rasslar o pinglar men tuffar på bra Har som "Hoj-motto" :Var o en blir salig på sin fason

    Avslutnings-vis: vill absolut inte vara någon besserwisser,bara nyfiken på o höra era åsikter i ämnerna!
    "en som ärligt är nyfiken på allas hojar,oavsett märke,storlek o modell"

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Du har absolut rätt tycker jag iaf, huvudsaken är väl att det är 2 eller i nödfall 3 hjul och hojen är besiktad och försäkrad (om man nu inte enbart kör offroad såklart, eller bana)
    Var och en blir väl salig på sin hoj, det är det viktigaste

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Det är inte bara du! Nybörjarhoj, tjejhoj, allt bottnar i att i Sverige kör riktiga karlar med minst en liter slagvolym. Nere i Europa verkar det finnas en lite mer vidsynt inställning till hojåka. En anledning kan vara att vi har så tråkiga vägar i Sverige att de mindre hojarna inte kommer till sin rätt, men mest tror jag det beror på förlängarproblematiken. =)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Största kubiken jag har är 900 cc men det är långt ifrån en raket, en Triumph Scrambler på 64 hk. Mer avsedd för lugna körningar när man inte har bråttom (fast det har jag förstås aldrig ändå). De övriga kubikarna jag har är på respektive 250cc, 500cc, 675cc och 750cc. Måste inte vara en stor kubik för att jag ska trivas. Skjutsar inte folk och åker inte på långfärd heller, är mest i ”hemmakrokarna” på småvägarna och far runt (Sthlm + Sörmland) så för min del och min modell av körningar så är inte stor kubik eller motorväg i raketfart något krav för mig.

    Men, den på 675cc är absolut ingen nybörjar-hoj, i fel händer är den ett monster och kan vara som en otämjd vildhäst. Den rekommenderar jag att man kör när man fått lite mer vana och rutin, mer en hoj att växa i med lite rutin och vana. Jag har inte dragit på allt med den än men det lilla jag fått känna på kan jag beskriva så här: lugn som en filbunke annars men blir ett monster om man drar på ordentligt. Eller som Dr Jekyll & Mr Hyde.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    ,,som har reagerat på dessa samtalsämnen/influenser: "nybörjar-hoj"..? Det nämns ofta att hojar som Hornet 600, Bandit 600 o liknande är lämpliga som nybörjar-hojar,eller hur?
    Vad/vem bestämmer att de inte fungerar utmärkt även att fortsätta att njuta av vägarna med? "måste" man ha större hoj bara för att man har haft mc-körkort i X-antal år?

    En annan reflektion jag gjort: har det inte blivit ett j-a kubikhysteri i detta land?
    Förr "måste" man ha 1000cc, sedan steg till 1400cc,, vad "måste" vi nu ha? 1800,2000cc ?
    Är det skamligt att köra 1000 kubikare om grannen har 1800 kubik..?
    Läst dina frågor och instämmer helt. Jag har fått en del roliga kommentarer om mina "moppar" på 650 cc. Bland annat har jag fått frågan " Blir du inte retad när du kommer på en sån där?". Frågan var faktiskt ärligt nyfiken och ställdes av en medelålders ägare till en 1800 kubikare.

    Jag tycker (OBS! Jag tycker.) för min del att för mycket av storlek, vikt och effekt förtar nöjet med att köra. Som redan skrivits så i södern har man en sundare inställning och använder mindre maskiner som fungerar i vardagen och till nöjeskörning utan några märkvärdigheter. Repigt och skitigt kan det vara också utan att någon går i taket över "vanvården".

    Vill någon putsa till finare än nyskick, pynta sin hoj med diverse glitter eller kanske pryda den med gammal gyttja så är det upp till var och en. Var och en blir salig på sin fason.
    Ove

  6. #6
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    jag har också funderat över det där. när jag var nere i afrika så fanns det inte en ända cykel på över 200cc... men jag är nöjd med min 750cc med 60hk och är inte intresserad av att byta till någon bamsemotor...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Att ha mycket kubik skulle vara en förlängare vet jag inte.Dom jag känner som har mycket kubik,1500> är i dom flesta fall redan ringmärkta.Jag tror dom flesta väljer hoj efter tycke och utövning.Man hör ju ofta att många andra länder inte är kubikfixerade,kan ta ett ex.Min kompis bor dels i Spanien och han säger ofta att dom inte har så stora hojar,men hur konstigt är egentligen det med tanke på trafiken.Där kan vara hundratusentals bilar på liten yta och knappt hälften vet vart dom ska,så där skulle inte jag villja ha en fet HD eller GW.
    Det absolut viktigaste är att man trivs med den hoj man har oavsätt storlek.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    "Blir du inte retad när du kommer på en sån där?".
    Så här har jag aldrig tänkt i dom tankebanorna. Varför ställer man en sån fråga?

  9. #9
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Storleken har betydelse även här,fast de flesta liksom i andra sammanhang säger det är hur man använder den.Jag har ju träffat folk som när de fått frågan om kubik helt enkelt ljugit.Men jag tycker också att en mindre motorcykel är mycket smidigare att hantera och därmed roligare att köra,men inte lika bekväm.

  10. #10
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Tror inte bara det handlar om kubik, utan hur man ser ut på en mc- i
    I ett test i en mc-tidning av en 600 oroade sig testföraren om han såg stor ut på mc:n.... om man väger 100 pannor och kör med goretex kläder, kanske många tycker det ser lite oproportioneligt ut

    Hörde också några yngre killar ställa sig samma fråga när de provsatte någta street mc hos försäljaren......

    Obs kör själv en 600 med bylsiga kläder och har faktiskt inte tänkt så mycket på hur det ser ut...förrän nu borde finnas stora speglar hos mc-försäljarna.....

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:46
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •