Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 47

Ämne: Uppkörning på onsdag..

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vännäs
    Inlägg
    15

    Uppkörning på onsdag..

    Då var man ÄNTLIGEN i närheten av att vara klar med mc utbildningen.. Var ute på bana i torsdags och tränade på krypkörning och högfartsbanan.. Högfartsbanan gick hur bra som helst.. hade bra flyt i mina undanmanövrar och fart och bromsning gick bara bra.. Enda som var med högfartsbanan var att jag hade lite svårt att få upp fart efter vändningen..
    Det jag inte förstår är hur jag ska lyckas med krypkörningen.. Tyckte att jag tog i backen med foten hur mycket som helst.. tyckte verkligen den var jättesvår.. Har dock mer timmar på bana som ska utföras innan det är dags att visa vad jag går för.. plus att jag ska få fara på uppvärmning på morgonen på onsdag.. Känns faktiskt jobbigt att man ska vara 4 stycken där och så börjar den 08.15 och är inte klar förrän 15.15 pratade dom om.. Tycker det hade känts mycket bättre om det var jag, min körlärare och förarprövaren där och sen kunde näste man få en tid efter mig eller jag efter någon annan.. så man hade en exakt tid som skulle fara dit och så.. Jag är nervös redan nu och kan inte sova ordentligt.. Under teoriprovet satt jag på stolen och vibrerade tills allt var klart.. Hoppas så innerligt på att få bli klar med detta nu.. Har längtat i flera år men aldrig haft ekonomi för det förrän nu.. Hoppas så kunna få fara i väg i sommar på mc semester skulle vara så jävla härligt!!

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av virror Visa inlägg
    Då var man ÄNTLIGEN i närheten av att vara klar med mc utbildningen.. Var ute på bana i torsdags och tränade på krypkörning och högfartsbanan.. Högfartsbanan gick hur bra som helst.. hade bra flyt i mina undanmanövrar och fart och bromsning gick bara bra.. Enda som var med högfartsbanan var att jag hade lite svårt att få upp fart efter vändningen..
    Det jag inte förstår är hur jag ska lyckas med krypkörningen.. Tyckte att jag tog i backen med foten hur mycket som helst.. tyckte verkligen den var jättesvår.. Har dock mer timmar på bana som ska utföras innan det är dags att visa vad jag går för.. plus att jag ska få fara på uppvärmning på morgonen på onsdag.. Känns faktiskt jobbigt att man ska vara 4 stycken där och så börjar den 08.15 och är inte klar förrän 15.15 pratade dom om.. Tycker det hade känts mycket bättre om det var jag, min körlärare och förarprövaren där och sen kunde näste man få en tid efter mig eller jag efter någon annan.. så man hade en exakt tid som skulle fara dit och så.. Jag är nervös redan nu och kan inte sova ordentligt.. Under teoriprovet satt jag på stolen och vibrerade tills allt var klart.. Hoppas så innerligt på att få bli klar med detta nu.. Har längtat i flera år men aldrig haft ekonomi för det förrän nu.. Hoppas så kunna få fara i väg i sommar på mc semester skulle vara så jävla härligt!!
    Förstår din osäkerhet och undran, men öva på och försök vara så lugn som du kan. Men, varför nöta så många timmar? När jag körde upp för fyra år sen åkte jag dit på morgon och nån timme senare hem med lappen i hand. Varför ska du sitta där så länge under så många timmar??

  3. #3
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Verkar vara dt sättet som det fungerar på över hela landet,det tog hela dagen för oss här också (skåne)det mán kan göra är att ha egen transport till där man ska köra banorna för sedan kan du få en tid för körningen i trafik och finns där tid så kan du göra något annat.Lycka till med uppkörningen och kom ihåg ,den måste inte vara perfekt det finns lite marginal för småfel.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Är det nån slags uttröttningsteknik för att sålla bort förare? Ju färre på vägarna desto färre insidenter (och kostnader)?

  5. #5
    Medlem Lazzes avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Verkar vara dt sättet som det fungerar på över hela landet,det tog hela dagen för oss här också (skåne)det mán kan göra är att ha egen transport till där man ska köra banorna för sedan kan du få en tid för körningen i trafik och finns där tid så kan du göra något annat.Lycka till med uppkörningen och kom ihåg ,den måste inte vara perfekt det finns lite marginal för småfel.
    Samma tillvägagångssätt här oxå. Vi var fem st, varav en hade egen hoj att köra på.
    Det som ändå var skönt var att under tiden man var på krypen och kämpade, så kunde inte någon av de andra stå och titta på, utan det var jag och besiktningsmannen

    Försök att behålla lugnet, det är ju inte nu eller aldrig, och som sagt - en liten marginal för del finns det. Jag fick göra broms/undanmanöver tre ggr pga att jag hade fel hastighet

    Lycka till!!

  6. #6
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Först: Lycka till, det hålls tummar!

    Och: Jobba med psyket också; föreställ dig uppkörningen, varje moment, se framför dig hur du lyckas. Se också till att sköta mat, värska o sömn dygnet innan. Ta med vatten till uppkörningen + någon snabb energigivare - detta är som en idrottsprestation.

    Det är bra att de tagit till gott om tid. Betyder att de inte kommer att såga någon efter ett försök. Provförrättarna brukar vara justa. De kommer att se direkt om du är mogen för uppkörning och är du det kommer du att få chans att visa det!

    När det gäller krypkörningen: Handlar mycket om avslappning, sittställning, kopplingsteknik och självförtroende. Samt som vanligt; att ha blicken långt fram.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vännäs
    Inlägg
    15
    Först och främst vill jag tacka alla för alla lyck önskningar och svar på min tråd.
    Försöker hålla mig lugn och ta det lite med ro. Det är lite jag behöver jobba särskilt på: tex de du sa med att hålla blicken långt fram.. Jag tenderar till att stirra ner i backen.. De måste jag lägga av med.. Samt att jag måste jobba mer med gasen.. Har alldeles för lite gas när jag krypkör.
    Tack för alla era råd dom ska jag ta till mig allihop.

    Ja tydligen ska det vara så att det ska ta hela dagen. Hoppas på en regnfri dag den dagen och gärna natten innan också så att de inte är blött när man ska göra bromsprov.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    Jag tog mitt kort förra året och var också orolig för just lågfartsdelen.
    Innan uppkörningen hade jag inte lyckats köra den "rent" en enda gång.

    Det jag gjorde dagarna innan var att köra ut till grus-/gräs-/sten-vägar i närområdet och krypköra så sakta jag kunde. Sen när det var dags för uppkörningen så kändes det faktiskt riktigt lätt att köra på asfalt och jag klarade banan för första gången.
    Men sen är det självklara tipset att fokusera blicken på objekt som ligger långt fram och sikta på dom när man kör, alltså titta inte ned i backen.

    Ett annat tips för uppkörningsdagen är att ta med dig dricka och något att äta (vatten och frukt). Vid mitt uppkörningstillfälle var det en som svimmade av värmen efter att ha stått med full skyddsklädsel i 25+ gradig värme i flera timmar. Bättre att äta och dricka för mycket än att ha för lite.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Vännäs
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Kret Visa inlägg
    Jag tog mitt kort förra året och var också orolig för just lågfartsdelen.
    Innan uppkörningen hade jag inte lyckats köra den "rent" en enda gång.

    Det jag gjorde dagarna innan var att köra ut till grus-/gräs-/sten-vägar i närområdet och krypköra så sakta jag kunde. Sen när det var dags för uppkörningen så kändes det faktiskt riktigt lätt att köra på asfalt och jag klarade banan för första gången.
    Men sen är det självklara tipset att fokusera blicken på objekt som ligger långt fram och sikta på dom när man kör, alltså titta inte ned i backen.

    Ett annat tips för uppkörningsdagen är att ta med dig dricka och något att äta (vatten och frukt). Vid mitt uppkörningstillfälle var det en som svimmade av värmen efter att ha stått med full skyddsklädsel i 25+ gradig värme i flera timmar. Bättre att äta och dricka för mycket än att ha för lite.
    Ja jag kommer helt klart ta med mig både mat och dryck..
    Tycker ändå det är ett dåligt upplägg på dessa uppkörningar..

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av virror Visa inlägg
    Ja jag kommer helt klart ta med mig både mat och dryck..
    Tycker ändå det är ett dåligt upplägg på dessa uppkörningar..
    Inga dåliga tankar nu!
    Acceptera och hitta positiva saker med det!!
    Glöm inte att du ska "vinna guld" i en för dig viktig tävling!!!

Liknande ämnen

  1. Risk1&2 nu på onsdag.
    Av jrutgers i forum MC-kort
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 21:12
  2. Uppkörning på onsdag! 17/8
    Av kmv i forum MC-kort
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-09-03, 21:27
  3. Liten tur onsdag 4/8 (Sthlm)
    Av Jonas i forum Träffar & Körningar
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-08-05, 16:06
  4. Hojtur onsdag 16 Juni
    Av Danne i forum Träffar & Körningar
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 09:34
  5. Onsdag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •