Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad har polisen för motorcyklar?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    362

    Vad har polisen för motorcyklar?

    Jag kom att tänka på polisens motorcyklar då jag såg att de tydligen var för dyra i drift.

    Vilken typ av motorcyklar kör polisen, är det bara nyare BMW? Har det modifierat dem någonting? Trimmat?


    En mc-polis dröm




  2. #2

    SV: Vad har polisen för motorcyklar?

    Tror de flesta mc-poliser nu kör BMW K1200. Likadana som Vägverket använder?

    Polisen har alltid gillat BMW, hittade det här på mc-polisveteranernas hemsida:

    "En vanlig fråga är varför svensk polis alltid har hållit sig till BMW och förklaringen är att man redan 1954 konstaterade att Triumph inte var särskilt driftsäker i polistjänst. Då bedrevs trafikövervakning på motorcykel ofta av enmanspatruller som körde längs vägarna. Mc-polisen stannade till på parkeringsfickor och iakttog trafiken medan motorcykeln gick på tomgång. Någon iakttagelse kunde göra att han snabbt körde efter något fordon för att stoppa detta. Men sådant arbete gillade inte Triumphmotorn. Den brände ventilerna, krökte dragstängerna eller slog av vevstaken mm. För att inte tala om LUCAS elsystem! Med andra ord var den inte lämplig för polistjänst.

    Det var däremot BMW R 67 och BMW R 50. De klarade den här typen av användning och driftsäkerheten var mycket hög. Underhållet inskränkte sig till ventiljustering, tändnings- och förgasarinställningar vilket varje förare skötte själva."


    Polisen har testat en del andra märken också genom åren, bl.a Honda och Yamaha, men de verkar föredra tyskt som sagt

    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  3. #3
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: Vad har polisen för motorcyklar?

    det finns såvitt jag vet även ett par endurohojar hos polisen, främst i södra sverige.

  4. #4
    Nilsson
    Gäst

    SV: Vad har polisen för motorcyklar?

    helt rätt vad jag vet så finnsdet några endurohojar här nere , men de har inte bara BMW det finns även några honda pannor, en av mina grannar är MC polis och han berättade att de provar olika märken

  5. #5

    SV: Vad har polisen för motorcyklar?

    Hittade några bilder på polisman.se, här på BMW k1200:





    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Brittiska polisen lurar MC-tjuvar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 17:43
  2. Dom har fallit mot polisen
    Av namn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-09, 18:08
  3. Måste älska polisen ibland
    Av zerokool i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-15, 20:26
  4. Vinter inget hinder för mc-polisen
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 21:12
  5. Kommande händelser hos polisen
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-27, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •