Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Motorkrångel Yamaha XV1000

  1. #1

    Motorkrångel Yamaha XV1000

    Hej!
    Har en Yamaha Midnight Special XV1000 1984 som inte går så bra. Motorn är svårstartad och tänstiften blir svarta efter körning. Har använt CRC förgasarrengörning blev inte mätkbart nåt bättre. Idag har jag bytt till nya tändhattar och stift. Gär något bättre men men det nyser från främfe förgasaren när jag släpper gasen. Skjuter också ibland. Nån som har några tips?
    Senast redigerat av pewa den 2011-07-19 klockan 00:00.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Den får förmodligen alldeles för mycket soppa ...
    Troligen behöver du även synka förgasarna.
    Det är väl trottelförgasare med nålar på den? Munstycken och nålar är väl kanske slitna då?
    Hur långt har den gått?

  3. #3
    Den har gått snart 10 0000 mil. Har bytt till Raaskpipor för några år sen, efter det gick den mycket bättre . Förra sommarn synkade jag förgasarna.

  4. #4
    Oj det blev för många mil! 10 000 ska det förståss vara! Ja trottelförgasare är det.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Jag är inte bekant just med din hoj men misstänker skarpt att förgasarna bör gås igenom framförallt nålarna på trottlarna och munstycken som nålarna löper i.
    Om stiften är svarta tyder det på antingen för mycket bränsle eller ev felaktig tändning

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Tjuvluft är ju ett annat alternativ förknippat med nysningar, testa med startgas.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Tjuvluft är ju ett annat alternativ förknippat med nysningar, testa med startgas.
    Men knappast med svarta stift va?
    Snarare att oförbränd soppa hamnar i avgassystemet och antänds där.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Fast det nös ju i förgasaren?? Paradoxalt med de svarta stiften, jag vet.
    Kan ju vara att något register är igensatt vilket ger ett större flöde i fullfartssystemet men en mager blandning på tomgång lågfart.
    Fast det är ju enkelt att lyssna efter tjuvluft först :P

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Jo sant Borken han skrev förgasar nysning.... fast tändningen kan ju stå på tok med, men troligast är väl att om stiften är svarta så är det nog glödande sot som antänder bränslet så det smäller i förgasaren?

  10. #10
    Jag kollade med startgas som jag sprutade på insugningsgummit. Motorn gick upp i varv så gummit är trasigt. Har beställt nya från Touringbutiken. Hoppas det lösen problemet.

Liknande ämnen

  1. Kopplar inte ur, Tr1/XV1000
    Av Figurehead i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •