Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Hojen går bättre efter service......eller....?

  1. #11
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Men vad ska den där speciella inkörningsoljan göra för nåt? Tacksam för sakligt svar, vore intressant att veta vad det kan vara för olja annat än 10/40-olja.
    Det brukar väl vara vanlig mineralolja och då kanske inte av den bästa kvalitén. Dvs man vill ha lite mer friktion de första typ 100 milen för att påskynda inkörningen.
    Senast redigerat av Linnex den 2011-06-22 klockan 08:47.

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Det brukar väl vara vanlig mineralolja och då kanske inte av den bästa kvalitén. Dvs man vill ha lite mer friktion de första typ 100 milen för att påskynda inkörningen.
    Okej, det argumentet kan jag köpa!
    Det blir alltså lite slipverkan i oljan som därför är förbaskat viktigt att byta i tid.

  3. #13
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Okej, det argumentet kan jag köpa!
    Det blir alltså lite slipverkan i oljan som därför är förbaskat viktigt att byta i tid.
    Ang slip vet jag inte. Har aldrig tidigare hört att det skulle kunna finnas någon sliptillsats i "inkörningsolja" utan att det är en enklare olja.

    Sedan om det är betydligt bättre för inkörsperioden eller om det framförallt är för att tillverkarna skall kunna tjäna några extra ören kan man ju fundera på...

  4. #14
    kanske kan jag hjälpa till med att reda ut detta med inkörningsolja , den är specielt för att ta med sig skit m m så som grader m m den är alltså ingen finare olja , och visst märks det skillnad när det kommer i ny olja

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Ang inkörningsolja så kan det helt enkelt vara en billig olja som tillverkaren häller i. Det gör väl inget på motorn på 100 mil kan jag tänka mig. Det blir helt enkelt billigare för tillverkaren att hälla i en billigare olja och de får ju sälja ny igen efter bara 100 mil!

    Vad gäller inkörning av en helt ny motor så görs det på en kvart oavsett motor (om man nu tvunget vill krångla till det men inkörning). Motorn ska värmas upp på tomgång och sen kör man och drar mer och mer i växlarna allt eftersom och till slut ger man fullt på så många växlar man hinner med innan körkortet riskeras. Sen har kolvar och kolvringar hittat sina optimala lägen mot cylinderväggen (om dom nu inte hade lägena från början). Allt enligt en mekaniker jag litar på som dessutom sa att inkörning egentligen är onödigt för dagens motorer är så exakta i tillverkningen så de är täta från början och normal körning räcker gott och väl.

    Men detta är ju bara mina 5 ören...

  6. #16
    Nu börjar denna tråd handla om allt för många ämnen.. vill ni diskutera annat än huruvida service/oljebyte gör att hojen går bättre så starta en ny tråd.

    Inlägg ang. fälgrengöring flyttade till --> Fälgrengöring
    Inlägg ang. PowerCommander flyttade till --> Power Commander
    Senast redigerat av pewa den 2011-06-28 klockan 08:51.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

Liknande ämnen

  1. Hojen startar inte efter fall
    Av anry i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-09-22, 09:50
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-23, 19:28
  3. Köpa mc innan eller efter körkort?
    Av Shardoom i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-21, 16:36
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 15:53
  5. Hojen.nu tillbaka efter krasch
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •