Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Hojen går bättre efter service......eller....?

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Hojen går bättre efter service......eller....?

    Idag var jag inne med min hoj på 100 milars service. Är inte så haj på det där med oljor och så, men det har ju tydligen vart någon speciell inkörningsolja i den i början. Jag fick iallafall för mig att hojen gick mycket bättre efter oljebytet. Kan detta stämma eller inbillar jag mig bara?

    En annan fråga.....eller rättare sagt tips på hur ni håller era fälgar rena?

    /Niklas

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Idag var jag inne med min hoj på 100 milars service. Är inte så haj på det där med oljor och så, men det har ju tydligen vart någon speciell inkörningsolja i den i början. Jag fick iallafall för mig att hojen gick mycket bättre efter oljebytet. Kan detta stämma eller inbillar jag mig bara?

    En annan fråga.....eller rättare sagt tips på hur ni håller era fälgar rena?

    /Niklas
    Troligen är det Placeboeffekten som spelar ett spratt. Kan svårligen tro att det skulle göra någon märkbar skillnad. Den effekten ska naturligvis inte underskattas. Upplever man det som positivt, så är det ju så för den som upplever det. Hojåkning är så mycket känsla att det ofta får vara den som avgör. Just med olja har jag aldrig upplevt några skillnader för egen del Däremot om hojen är riktigt inställd med trottelsynk och ventiljustering tycker jag mig i varje fall kunna ana en skillnad i positivt hänseende. Men nya däck däremot har jag upplevt kunna utgöra en dramatisk skillnad, beroende på val av profil, bredd etc.

    Har själv kardan på min hoj och slipper därmed oljestänk på bakfälgen. Använder inget annat än det tvättmedel jag för tillfället har, diskmedel eller såpblandning. Finns dock speciella medel för att göra rent fälgar, antingen på macken eller Biltema. När du fått dom rena kan du vaxa dom. Hindrar att smutsen fastnar så lätt nästa gång.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-06-10 klockan 20:25.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag tror jag låg på runt 300 mil sen jag senast byta olja,alltså i princip inga mil att prata om.Det jag märkte direkt var att motorn går lite tystare nu än innan jag bytat oljan.Om hojen egentligen går bättre ,ja,det tror jag inte men den går som sagt lite tystare när man kör.
    Att det kan bli sådan skillnad när man i stort bytar en nästan ny olja mot en helt ny tycker jag är märkligt.

  4. #4
    Jag märkte på min förra hoj, en Yamaha XVS 950 att den liksom lossnade vid första servicen. Kan vara inbillning, men jag tycker den gick bättre än när den var alldeles ny.

  5. #5
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Nu är jag helt övertygad om att hojen går MYCKET bättre efter oljebytet. Vet inte om dom har varit och pillat på något mer, eller om det är den riktiga oljan jämfört med inkörningsoljan som gör den stora skillnaden.

    Innan servicen hade jag börjat vänja mig vid accelerationen när man drog på, men nu håller jag på att pissa ner mig och ramla av hojen när jag drar på.

    En annan sak jag har märkt är att jag får avgasknallar hela tiden nu efter jag har dragit på lite. Brukar det vara det på originalsystem? har hört att det är vanligt när man monterar slipon.

    Känns som någon har trimmat hojen. Skulle nästan vilja säga att den är lika pigg som 1000 kubikaren jag körde på skolan.

    Hoppas bara det inte har "hänt" något som är skadligt för hojen.....

  6. #6
    Jag fick min hoj servad, bänkkörd och mappad idag. Det blev stor skillnad att den kändes piggare. Inte vanligt med avgasknallar med orginalsystem. Tycker du skall kolla upp detta med verkstan.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Nu är jag helt övertygad om att hojen går MYCKET bättre efter oljebytet. Vet inte om dom har varit och pillat på något mer, eller om det är den riktiga oljan jämfört med inkörningsoljan som gör den stora skillnaden.

    Innan servicen hade jag börjat vänja mig vid accelerationen när man drog på, men nu håller jag på att pissa ner mig och ramla av hojen när jag drar på.

    En annan sak jag har märkt är att jag får avgasknallar hela tiden nu efter jag har dragit på lite. Brukar det vara det på originalsystem? har hört att det är vanligt när man monterar slipon.

    Känns som någon har trimmat hojen. Skulle nästan vilja säga att den är lika pigg som 1000 kubikaren jag körde på skolan.

    Hoppas bara det inte har "hänt" något som är skadligt för hojen.....
    Inkörningsolja??vad är det?.Avgassmällar får dom flesta hojar med slipon,helt ofarligt förekommer även med orginalsystem,men hörs ej(ljuddämpare) ingen hoj blir ju speciellt snabbare med slipon,oftast tappar dom lite vrid.Det är bara att tuta och köra med slipon,bara du inte monterar en typ kn filter i hopp om att den ska gå bättre,för det gör den inte,men kan vara skadligt.Kör med orginalfilter det funkar bra.Hade en fjr 1300 och kompisen med,men han hade kostat på den en hel del,powercomander,blås,filter,bänk,gick den bättre än min,nix ska du ha mera effekt då lär du trimma motorn,andra kammar,kolvar,ev borr,turbo mm.Allt annat är för det mesta phsykiskt

  8. #8
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Inkörningsolja??vad är det?.Avgassmällar får dom flesta hojar med slipon,helt ofarligt förekommer även med orginalsystem,men hörs ej(ljuddämpare) ingen hoj blir ju speciellt snabbare med slipon,oftast tappar dom lite vrid.Det är bara att tuta och köra med slipon,bara du inte monterar en typ kn filter i hopp om att den ska gå bättre,för det gör den inte,men kan vara skadligt.Kör med orginalfilter det funkar bra.Hade en fjr 1300 och kompisen med,men han hade kostat på den en hel del,powercomander,blås,filter,bänk,gick den bättre än min,nix ska du ha mera effekt då lär du trimma motorn,andra kammar,kolvar,ev borr,turbo mm.Allt annat är för det mesta phsykiskt

    Jag vet inte vad oljan heter, men det är en inkörningsolja i som är tjockare och med lite "slipmedel" under dom första 100 milen. Sedan vet jag inte varför du pratar om slipon? jag har inget slipon.....inte än.....har dock beställt ett, och förutom ett skönare ljud så skall hojen gå mjukare, vara piggare ut ur kurvor o.s.v Det är vad dom säger på verkstan iallafall. Och med power commander och mappning så skall det ju bli en stor skillnad! Piggare över hela registret och bränslesnålare. På min hoj t.e.x skall det göra 20-25hk vid 7000 varv ungefär. Aldrig hört om en hoj som inte gått bättre efter PC och mappning.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Jag vet inte vad oljan heter, men det är en inkörningsolja i som är tjockare och med lite "slipmedel" under dom första 100 milen. Sedan vet jag inte varför du pratar om slipon? jag har inget slipon.....inte än.....har dock beställt ett, och förutom ett skönare ljud så skall hojen gå mjukare, vara piggare ut ur kurvor o.s.v Det är vad dom säger på verkstan iallafall. Och med power commander och mappning så skall det ju bli en stor skillnad! Piggare över hela registret och bränslesnålare. På min hoj t.e.x skall det göra 20-25hk vid 7000 varv ungefär. Aldrig hört om en hoj som inte gått bättre efter PC och mappning.
    sorry läste tydligen fel och kanske missat att kawasaki kör med slipmedel i oljan.
    Senast redigerat av engström67 den 2011-06-18 klockan 16:14.

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Någon speciell inkörningsolja har jag inte hört talas om, vad skulle den göra? Däremot så är det brukligt att oljeringarna behöver slitas in och gärna korrekt. Det vill säga inte dra på för hårt, inte för tvära inbromsningar, inte överskrida ett visst varvtal, mjuka växlingar, att variera hastigheten och inte ligga och nöta på motorvägen i samma fart mil efter mil för att få milen att gå så man kan göra första servicen. Vissa högvarviga hojar kräver också att efter första servicen fram till ett visst antal mil att man helst inte övervarvar då också.

    Men vad ska den där speciella inkörningsoljan göra för nåt? Tacksam för sakligt svar, vore intressant att veta vad det kan vara för olja annat än 10/40-olja.
    Senast redigerat av Nina den 2011-06-22 klockan 08:53. Anledning: En iPad som hjälper mig stava fel hela tiden...

Liknande ämnen

  1. Hojen startar inte efter fall
    Av anry i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-09-22, 09:50
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-06-23, 19:28
  3. Köpa mc innan eller efter körkort?
    Av Shardoom i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-03-21, 16:36
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 15:53
  5. Hojen.nu tillbaka efter krasch
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 12:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •