Visa resultat för omröstning: Vilken hojtyp är säkrast?

Antal röster
38. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Sport

    4 10,53%
  • Street-bike

    3 7,89%
  • Offroad

    12 31,58%
  • Motard

    0 0%
  • Custom/cruiser/glidare

    10 26,32%
  • "Standard"

    7 18,42%
  • Scooter / "Vespa"

    2 5,26%
Sidan 4 av 7 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 31 till 40 av 64

Ämne: Säkraste hojtypen?

  1. #31
    Finns inga säkra hojar, bara säkra förare.

  2. #32
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    En offroad som håller sig i skogen måste väl vara säkrast ur andra trafikanters synvinkel??
    Våga vägra "Hen"!!

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Krävs väl inte mycket till hjärna att bara köra fort, men, om man skall köra fort och säkert.
    En åsikt är ju att en offroadhoj är mycket säkrare än en custom med tanke på bromsar och väghållning. Nu talar vi inte om släta motorvägar.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Å var tog touringhojen vägen, om den nu är en särskild sorts hoj

    Tror nog det handlar mer om förare än motorcykel.

  5. #35
    Tjo!

    När jag gjorde risk 1:an så var "Sport-Touring" den modell som enligt statistiken var säkrast. Sedan vet jag ju inte hur de räknade på den statistiken.. Antalet olyckor med dödlig utgång/antalet registrerade eller bara antalet olyckor med dödlig utgång totalt.

  6. #36
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    En offroad som håller sig i skogen måste väl vara säkrast ur andra trafikanters synvinkel??
    Med tanke på att det är förbjudet att köra i skogen för alla motorcyklar,gäller tom markägaren,så kan det inte gälla speciellt många motorcyklar.

  7. #37
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Med tanke på att det är förbjudet att köra i skogen för alla motorcyklar,gäller tom markägaren,så kan det inte gälla speciellt många motorcyklar.
    HALLELUJA! Man får inte köra alls = SÄKRAST!
    Våga vägra "Hen"!!

  8. #38
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Med tanke på att det är förbjudet att köra i skogen för alla motorcyklar,gäller tom markägaren,så kan det inte gälla speciellt många motorcyklar.
    Nu tror jag inte att lasrberglund menar i riktiga skogen utan mer på små söta grusvägar och stigar. Men han kan också mena, med tanke på hojtyp han kör, enduroslingor på godkänt område.

    Vilket som så går det mycket saktare på grusligt underlag där on/offroad befinner sig i stor utsträckning. Därmed är skaderisken på hoj och förare mindre till skillnad på en sport/touring hoj som oftare har högre fart. Ser man sen på dom nya tunga äventyrshojar som numera finns så är dom också utrustade med alla finesser som en modern hoj numera har så jag fattar inte hur man kan säkerställa att sporthojar skulle vara säkrare att köra.

  9. #39
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Kanske är lasrberglund något på spåret där,förbjud även på vägarna så blir alla hojtyper lika säkra,och en del myndigheter får som dom vill.

  10. #40
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag undrar nog närmast om det finns en enda hojåkare som aldrig bryter mot gällande hastighet, det tror inte jag.
    Det ligger i motorcykels natur (oavsett vilken) att den är kvick och smidig. Håller med om att de som aldrig drar på lite ibland är lätt räknade. Jag med mina ynka? 74 Hk tycker om att dra på ibland för det är en härlig känsla att känna accelerationen!

    Samma sak med min sportbil. Min pendlarbil i en 21 år gammal halvrisig Saab 9000 utan turbo har jag däremot ingen tanke på att tokaccelerera eller köra för fort med. Hela bilen andas liksom "lugn körning".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •