Visa resultat för omröstning: Vilken hojtyp är säkrast?

Antal röster
38. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Sport

    4 10,53%
  • Street-bike

    3 7,89%
  • Offroad

    12 31,58%
  • Motard

    0 0%
  • Custom/cruiser/glidare

    10 26,32%
  • "Standard"

    7 18,42%
  • Scooter / "Vespa"

    2 5,26%
Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 64

Ämne: Säkraste hojtypen?

  1. #21
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Visst, olycksrisken sitter huvudsakligen innanför hjälmskalet, det handlar om val av risknivå. De som kör RR på allmän väg och såna som talar om "det är inte fråga om OM utan NÄR du kör omkull" tigger om olyckor.
    Men nog finns det mer och mindre säkra bågar också. Mycket handlar om årsmodell (bromsar, väghållning m.m.) och riskreducerande utrustning (främst kombibromsar och ABS men även komforthöjande saker som kåpa och värmehandtag). Välservad mc med bra däck bidrar också. En körställning och motorkaraktär som inte tröttar och som inte gör körningen "nervös" är också bra.
    Jag håller en bra, modern commuter-, touring- eller multimaskin som det optimala.

  2. #22
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag undrar nog närmast om det finns en enda hojåkare som aldrig bryter mot gällande hastighet, det tror inte jag.
    Jodå, jag känner en och som faktiskt kör en riktigt häftig RR-hoj för att han tycker om dem . Han är +40 och med ett järnpsyke.
    -Han håller alltid gällande hastighet, hastigheten är satt av en anledning.
    -framhjulet har aldrig lättat på allmän väg (inte bakhjulet heller). Kommer ihåg när två yngre RR åkare sa till honom att dra upp den på bakhjulet; nix, den har två hjul, blev svaret.
    -"fegränderna" finns kvar på hans hoj och det struntar han i och menar på att det inte finns några allmänna vägar lämpade till att köra bort dem.
    - är vi ute och kör blir vi alltid omkörda, även av familjebilar.
    -inte heller lönt att försöka hetsa honom heller, det funkar inte. Han tar inga tanklösa beslut.

    Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt,, mc-förare som kör roadracing på allmänna vägar ogillar han något oändligt:Han skiter i om de själva kör ihjäl sig för det har de själv valt men att utsätta intet ont anande barnfamiljer på väg till stranden, gamla ute på söndagstur och andra oskyldiga tycker han är jävligt fegt och patetiskt.

    Han har hittat något med hojåkning som är rätt,,,,så i det fallet är ju sporthoj en "säker" mc.
    Senast redigerat av Mange den 2011-06-11 klockan 11:02.

  3. #23
    Han är nog ganska unik, all heder.
    Jan-Olov

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    6
    När jag gick min "Risketta" så fick vi veta att i 60% av dödsolyckorna så har föraren kört i minst 30km/h över den angivna hastigheten för vägen.

    Så kör man 29 km/h för fort eller "långsammare" så minskar risken att dö under körningen med 60%.

    Håller man sig till den angivna hastigheten så minskar risken ytterligare.

    Personligen så tror jag inte man kan ranka motorcyklar efter hur säkra dom är eftersom vid en olycka så åker man i backen i alla fall. (Eller in i en stenmur med huvudet först.)

    Jag tror att det är endast föraren och dess kännedom om sin motorcykel som kan avgöra om hur säker körningen är.

  5. #25
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Mange du skriver "Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt"-

    Tycker det låter väldigt intressant, detta med att han kör så lugnt och fint, men ändå hamnat i svåra situationer- Får man fråga vad det var för situationer som inträffade?

  6. #26
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Off road kan inte vara säkrast- låg tydngdupnkt är säkrare än hög tyngdpunkt. Tänk på korta förare som har svårt att nå ner till marken-blir vingligt i stan...

  7. #27
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Baptisten Visa inlägg
    Personligen så tror jag inte man kan ranka motorcyklar efter hur säkra dom är eftersom vid en olycka så åker man i backen i alla fall. (Eller in i en stenmur med huvudet först.)
    Men, hur mycket möjlighet man har att mildra omfattningen av en olycka spelar roll. Tex, customhojar har lång bromssträcka, hojar som rullar på offroaddäck har även dom lång bromssträcka. När den mobiltelefonpratande bilisten som inte "ser" dej när du kommer åkande svänger ut framför dej är det ganska avgörande hur mycket du kan ta ner farten och att det finns väghållning så att du kan manövrera förbi kollision. Sådana situationer kan uppstå även om man kör i maklig takt med reflexväst och helljus på.

    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Mange du skriver "Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt"-

    Tycker det låter väldigt intressant, detta med att han kör så lugnt och fint, men ändå hamnat i svåra situationer- Får man fråga vad det var för situationer som inträffade?
    Att köra lugnt å fint hindrar inte andra trafikanter från att bete sig knasigt, de flesta nära-döden-upplevelser jag haft har uppstått i låga farter.

    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Off road kan inte vara säkrast- låg tydngdupnkt är säkrare än hög tyngdpunkt. Tänk på korta förare som har svårt att nå ner till marken-blir vingligt i stan...
    Fast jag har aldrig hört att någon behövt åka till akuten för att dom tippat vid ett trafikljus. =)

    Röstade fö på "standard".
    Senast redigerat av Molgan den 2011-06-17 klockan 10:59.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #28
    Mange
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Mange du skriver "Däremot har han befunnit sig i situationer där de flesta adrenalinsökande RR-förare skulle ha pinkat ner sig totalt"-

    Tycker det låter väldigt intressant, detta med att han kör så lugnt och fint, men ändå hamnat i svåra situationer- Får man fråga vad det var för situationer som inträffade?
    Dansk medborgare/Nato/Afghanistan , inte svårare än så,

  9. #29
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Molgan: ja det har du ju en poäng i. Om hänsyn tas till hur pass allvarlig en olycka är så kanske off-road kan anses som säkra. Provsatte en transalp häromdagen (för de var kraftigt prissänkta och jag är lite sugen på grusskörning). Väldigt behaglig körställning måste jag säga.

    Skulle vara intressant och se vilka typer av skador som är vanligast för de olika modellerna-nån som vet om det finns någon skillnad?

  10. #30
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Mange Visa inlägg
    Dansk medborgare/Nato/Afghanistan , inte svårare än så,
    O.k jag förstår- all respekt till honom! (trodde det var något mc-relaterat-därav min fråga)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •