Visa resultat för omröstning: Vilken hojtyp är säkrast?

Antal röster
38. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Sport

    4 10,53%
  • Street-bike

    3 7,89%
  • Offroad

    12 31,58%
  • Motard

    0 0%
  • Custom/cruiser/glidare

    10 26,32%
  • "Standard"

    7 18,42%
  • Scooter / "Vespa"

    2 5,26%
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 64

Ämne: Säkraste hojtypen?

  1. #11
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Precis, Freda. Min man skulle vara ett sådant exempel, he he. Ett par extra horn på en sporthoj, eller på vilken hoj som helst förresten.

  2. #12
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70
    Säker hoj? Det finns väl inte? Väljer man nu livet som hojförare så har man inte valt det pga att det är säkert på något sätt. Det är bara att inse, man utsätter sig för en risk genom att köra mc. Det är mer utsatt än att åka bil.

    Att bedöma en hoj som mer eller mindre säker är svårt.

    Är det bara bromsarna som gör en hoj säker? I så fall kan ni ge sig på att man stannar snabbare på en sporthoj än en costum hoj.
    Om man nu skulle utgår från samma hastigheter och gör det så lika som möjligt.

    Skulle man köra av vägen, då spelar det ingen roll vad man kör med. Men jag skulle nog föredra att vara en sporthoj förare.
    Sporthojens förare är mer skyddad med skinnkläder, ryggskydd, integralhjälm, handskar med skydd på knogarna, stövlar med skydd i mm. (De flesta sporthoj förarna, inte alla de idioter som kör i t-shirt och liknade på you-tube.)
    De flesta som kör costum har helst jeans, en vanlig skinn eller jeansjacka. Inget ryggskydd. Öppen hjälm och vanliga handskar. Stövlar som ofta inte ens är lämpade att köra i.

    Det blir så säkert man gör det. Skulle olyckan vara framme så är det absolut inte säkert att köra hoj.

    Men kul är det!

    Tobbe.
    http://mcskane.blogspot.com/

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Vill ge mig in i debatten och hålla med om att i första hand en god förare är viktigast. När det gäller hojtyp, så tror jag en offroadhoj med ABS och bra däck i förhållande till underlaget är den säkraste hojen. Otroligt lättmanövrerad och robust och framför allt inte en massa onödiga kilon att släpa på.

  4. #14
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Håller med Olle. Skön upprätt körställning,brett styre och har man sen förmågan att inte panikbromsa i kritiska lägen så klarar man det mesta.
    Kan inte tänka mig något säkrare än en Offrodare.

  5. #15
    Med vilken typ av däck tänker ni när ni säger att offroad är säkrast?

  6. #16
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av goldfish Visa inlägg
    Med vilken typ av däck tänker ni när ni säger att offroad är säkrast?
    Troligen landsvägsdäck... på asfalt. Så kör säkert 95% av dom som kör liknande hojar. Dom flesta får nog inte uppleva många gruskorn. Upprätt körställning, brett styre och ABS ser jag som goda grundförutsättningar för en säker körning. BMW GS, Honda Varadero, Suzuki V-Strom och liknande hojar är goda exempel. Skulle nog själv helst sitta på en sådan typ av hoj när älgen eller rådjuret plötsligen kliver upp på vägen...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #17
    Jåke
    Gäst
    Hur definierar du "säkrast"? Ingen hoj är bättre än föraren som framför den, eller hur?

    Rent mekaniskt och prestandamässigt är naturligtvis en sporthoj den bästa, tänker på bromsverkan, chassi och prestanda medan customhojar eller billigare skoterliknande fordon placerar sig sämst i just de kategorierna. Men det spelar ingen roll om ingen kör dem... Vilket väl borde betyda att den säkraste hojtypen är den med den mest medvetne föraren kanske?

    Togs inte det upp på risk-1:an? Eller rättare sagt, tog inte deltagarna upp den frågan, då Risk-1 är en diskussion inte en predikan? I så fall skulle jag vilja påstå att ni delvis misslyckades...

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Hur definierar du "säkrast"? Ingen hoj är bättre än föraren som framför den, eller hur?

    Rent mekaniskt och prestandamässigt är naturligtvis en sporthoj den bästa, tänker på bromsverkan, chassi och prestanda medan customhojar eller billigare skoterliknande fordon placerar sig sämst i just de kategorierna. Men det spelar ingen roll om ingen kör dem... Vilket väl borde betyda att den säkraste hojtypen är den med den mest medvetne föraren kanske?

    Togs inte det upp på risk-1:an? Eller rättare sagt, tog inte deltagarna upp den frågan, då Risk-1 är en diskussion inte en predikan? I så fall skulle jag vilja påstå att ni delvis misslyckades...
    Gillar inlägget !

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Säker hoj? Det finns väl inte?
    Det var väl inte en säker hoj som efterfrågades utan som i rubriken Säkraste hojtypen

    Alltså säkraste efter de förutsättningar man har, och jag vill bestämt påstå att ju sportigare (läs / mera hästar / högre toppfart) desto farligare hoj oavsett vem du sätter på hojen.

    Och ju äldre / erfarnare / lugnare förare desto säkrare blir hela ekipaget.
    Sen finns det ju alltid undantag.

    Undrar stillsamt om det ens finns en endaste aktiv hojåkare med sporthoj som glider fram i trafiken och aldrig någonsin bryter mot gällande hastighetsbestämmelser....

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Undrar stillsamt om det ens finns en endaste aktiv hojåkare med sporthoj som glider fram i trafiken och aldrig någonsin bryter mot gällande hastighetsbestämmelser....
    Jag undrar nog närmast om det finns en enda hojåkare som aldrig bryter mot gällande hastighet, det tror inte jag.
    Jan-Olov

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •