Visa resultat för omröstning: Vilken hojtyp är säkrast?

Antal röster
38. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Sport

    4 10,53%
  • Street-bike

    3 7,89%
  • Offroad

    12 31,58%
  • Motard

    0 0%
  • Custom/cruiser/glidare

    10 26,32%
  • "Standard"

    7 18,42%
  • Scooter / "Vespa"

    2 5,26%
Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 64

Ämne: Säkraste hojtypen?

  1. #1

    Säkraste hojtypen?

    Hej,

    Vilken hojtyp skulle ni säga är den säkraste?

    Jag var på MC-risk 1:an igår och där sa man att Sport var den säkraste typen, vilket överraskade mig lite grann först. Sannolikt pga av att man hört att flest olyckor inträffar med de som kör just Sport-typ.

    Håller ni med ovanstående påstående?


    Vilken skulle ni säga är säkrast i förhållande till bekvämlighetsfaktor (ex. sport har ju en mer aktiv sittställning, medan en custom har lite mer upprätt sittställning)?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Sthlms län
    Inlägg
    5
    När jag hade risk1:
    De flesta olyckor händer med just Sport(super sport) hojar. Var ingen som var i närheten av de på första platsen.
    Senast redigerat av combatunit den 2011-06-10 klockan 11:46.

  3. #3
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Säkerheten sitter nog mest innanför hjälmen. Att sport (eller rättare sagt supersport) är så vanlig i olycksstatistiken handlar nog mest om att de hojarna lockar till sig förare som mer kör med utsidan av hjälmen.

    Tror de menade att sporthojen är säkrast då den har bäst väghållning generellt.
    Senast redigerat av Molgan den 2011-06-10 klockan 09:48.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Säkerheten sitter nog mest innanför hjälmen. Att sport (eller rättare sagt supersport) är så vanlig i olycksstatistiken handlar nog mest om att de hojarna lockar till sig förare som mer kör med utsidan av hjälmen.

    Tror de menade att sporthojen är säkrast då den har bäst väghållning generellt.
    Med risk för att bli hängd vill jag påstå att dem osäkraste och dom med minst hjärnceller vad gäller säker körning och trafikvett är de förare som kör spoirthoj.(generellt sätt)
    Min personliga uppfattning är att om man lär sig köra fort och lär sig behärska hojen snabbt och säkert genom bl a kurvor(som man får lära sig bl a på smc:s kurser)så kör man på ett sådant vis ute i trafiken också.Problemet är att ute i trafiken finns där andra trafikanter man ska dela körbanan med och det är då det smäller.Kör man med insidan spelar det ingen roll vilken hoj man kör.Jag håller med om att sporthojen mycket väl kan vara den säkraste hojen,men tyvärr också den hojen som överlag har sämst förare,statistiken talar sitt tydliga språk.
    Jag vet dom som säger att -Jag har ABS så det är lugnt,jag har gått och lärt mig köra på kurs så jag kan det här med att köra fort.Jag blir inte förvånad över att där sker så pass mycket olyckor med sporthojar TROTS att det är den säkraste hojen.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Undrar vad man baserar sin undersökning på? Inte kan det vara utfallet på skadorna i alla fall. Som jag ser det är det bara förarens omdöme som avgör. Sen attraherar olika typer av hojar olika sorters förare. Superporthojarna lockar då en del förare som inte är helt optimala på hojtypen kan man konstatera...
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Undrar vad man baserar sin undersökning på? Inte kan det vara utfallet på skadorna i alla fall. Som jag ser det är det bara förarens omdöme som avgör. Sen attraherar olika typer av hojar olika sorters förare. Superporthojarna lockar då en del förare som inte är helt optimala på hojtypen kan man konstatera...
    Du har helt rätt,det är precis så jag menar.Skrev provocerande i mitt inlägg med vilje för att få igång diskussionen,men jag tror där ligger lite i att : kan man köra fort och behärskar detta på bana blir det nog lätt att man kör en aning fortare ute på vägarna också och då är man illa på det.
    Kör man sporthoj på ett klokt sätt borde denna typ av hoj kombinerat med förare ligga enormt lågt vad gäller olycksstatistik.

  7. #7
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Det är ju säkraste motorcykeln-inte förare/beteende, saken gäller.

    Sport mc har väl alla möjliga finesser och väldigt bra bromsar och chassi etc.
    Även en dålig förare kör nog säkrare på en sådan än en vinglig gammal 70-talare-eller

  8. #8
    Medlem Allan Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Åland
    Inlägg
    110
    Jag körde sporthoj från -06 (köptes ny) förut och har nu en gammal touring från 80 talet. Den förra kändes mycket säkrare. Nu ska man ju inte jämföra hojar med så många år emellan men kompisar med olika hojar menar detsamma. Sport är säkrare enligt mig...

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag är benägen att hålla med, en sporthoj är nog lite mer finmekanik.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Jag tror nog att man får se det lite ur ett annat perspektiv med.
    Ok en sporthoj har bättre bromsar och väghållning om man slår ut genomsnittet och på det sättet blir sporthojen säkrare.

    MEN betänk följande; ta 100 slumpmässiga mc förare sätt alla på en sporthoj, hur många av dessa växer inte hornen i pannan på och de tar automatiskt större risker än om man sätter dessa 100 förare på en glidarhoj? Jag vågar dessutom påstå att bilförare visar större hänsyn mot customåkare, det är vad jag har märkt iaf.

    Så jag anser nog att tar man med allt i nån form av beräkning så är custom den säkraste hojen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •