Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Respektlösa mc-förare

  1. #1
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560

    Respektlösa mc-förare

    Ständigt klagar vi på bilister i trafiken. Att de är livsfarliga för oss motorcyklister. Men min erfarenhet är att bilisterna till största del sköter sig med vissa undantag. Värre är det med oss själva. Jag förvånas varje dag hur uselt vi beter oss ute i trafiken. Hur i helskotta ska vi kunna få bilister och övriga trafikanter att respektera oss när vissa av oss uppför oss som galningar?

    Jag har sett förare köra på bakhjul på Essingeleden i 130, stå på ett ben på en sida av hojen i omkörning i skarp vänsterkurva på smal landsväg, blivit omkörd i 180 på 50-väg och sett idiotiska zickzack-omkörningar otaliga gånger.

    Det är väl lämpligt att vi själva rannsakar oss och vårat beteende i trafiken innan vi klandrar gemene bilist, mopedist, cyklist och gående.

    Utöver att vissa kör fort som f@n, så brötar många custombikers gärna mellan täta hus utan en tanke på att där finns små barn som just slumrat in eller oroliga hundar.

    Jag kör själv custom med V&H, men väljer att dra på när det inte kan störa andra särskilt. Gärna i tunnlar och på påfarter. I stan försöker jag köra så mjukt som möjligt. De allra flesta medmänniskor tycker inte att det är coolt med accelererande motorcyklar. Inte ens tjejer i kort-kort tycker att det är ballt.

    Men grejjen är att vi måste bete oss vuxna i trafikmiljön. Då först kan vi få en större förtåelse från övriga trafikanter. Vilket är grymt viktigt. Jag är trött på att ta skit från kollegor och vänner som klagar på hur vi motorcyklister beter oss ute i trafiken.

    Jag vill påstå att det gäng som jag kör med, Hojgänget Mc, har en gemensam filosofi att köra laglydigt och på ett föredömligt sätt. Det känns tryggt och uppskattas mycket av de nya som kör med oss.

    Ni som kör on the edge får gärna förklara er varför ni tycker er ha rätten att köra som galningar utan respekt för andra. Och varför ni tycker det är okej att förstöra för övriga hojkollektivet.

    Ride on, men med respekt! =)
    Senast redigerat av Jonas den 2011-06-04 klockan 22:05.

  2. #2
    Kloka ord. Men finns en viss risk att denna tråd artar sig som förra årets tråd om sporthojar.

  3. #3
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Mycket kloka ord, men om man gör som Jonas skriver "rannsakar sig själv" så tror jag ingen kan säga emot han.
    Respekt får man inte, det förtjänar man.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  4. #4
    Moderator Jonass avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Södermalm, Stockholm
    Inlägg
    1 560
    Skrev detta som ett debattinlägg, med touch att provocera en aning. Hoppas att det ändå kan nå fram till de berörda. Och det riktar sig inte mot sporthojsåkarna specifikt utan mot alla som kör over the edge. Således även mot oss customåkare. =)

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Kan bara hålla med dig!
    Det är vi mc-förare som måste gå före med gott beteende.

  6. #6
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Befogat inlägg, och man bör själv ransaka sitt eget beteende. Jag betraktar mig själv som en sansad och hövisk gentleman, men när jag försöker betrakta mig själv utifrån mina med(och mot)-trafikanters synvinkel kan jag nog ibland uppfattas som ett sk "moppefucko".

    Jag blir stressad av stadstrafik, Luleå kanske inte kan jämföras med metropoler som Paris eller Mexico City, men när folk kryper fram i utstuderad långsamhet kan jag ibland inte motstå frestelsen att utnyttja motorcykelns främsta företräden; snabb acceleration och slank midja.

    Jag blir precis som alla andra irriterad på folk som beter sig illa genom att stunta i stan eller impa på brudarna (som i de flesta fall står helt kallsinniga inför brunstbeteendet) med sina raka rör. Tror dock att min lite framfusiga körstil i stan kan locka fram samma "förbaskade slödder!!" -känslor hos farbror Sven på väg till Kvantum som körkortslöse huliganen på supermotard (finns rätt många såna här) gör.

    Försöker dock alltid tänka "hur skulle min grinige granne uppfatta det här" när jag är ute och kör, tar det utstuderat lugnt i stan och trafikerade områden och sparar den inspirerade körningen till obefolkade skogspartier och banor så gott jag kan. Har hört så mycket gnäll på MC-huliganer att jag inte vill bli förväxlad med en sån. Och, hur skulle man annars nån gång kunna förklara för sina barn att "trimma moppen och köra jävel är dumt" med nån slags trovärdighet?

    PS: Har ingen grinig granne egentligen (ifall nån granne skulle läsa det här)!
    Senast redigerat av Molgan den 2011-06-05 klockan 00:30.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  7. #7
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Bra inlägg, Jonas!

    1) Det jag noterar när jag kör hoj, är att bilister tycks vilja hetsa en att köra fortare, främst när jag kommer på min Street Triple R. De kör upp i häcken och kan ibland ligga mer åt vänster och ska liksom ”se förbi en” när de befinner sig metern bakom. Jag förstår varför somliga förare då ökar farten men tyvärr ligger även bilisten på också. Folk tycks tänka: Gathoj = sporthoj = man ska jävlas (bilister).
    Jag: Gathoj = ingen sporthoj = sluta jävlas.

    2) Man tycks ha bättre tålamod när jag kommer på min gamla Husqvarna som är utan både bromsljus och blinkers, ligger de för nära gasar jag på lite extra så ryker det lite 2-taktsolja, då ökas avståndet per automatik kom jag på häromdagen men kör jag den här hojen tycks somliga ändå ha lite bättre tålamod. Någon direkt hets upplever jag inte som på gathojen.

    3) Vissa ljud ogillar jag, de som skär i öronen och ger ett fruktansvärt missljud i mina hörapparater. Värst är det när man kör nån hoj och nån gasar på förbi med sina bröldämpare. Det är fruktansvärt, ibland vibrerar ögonen så pass att jag inte ser var vägen går. Även i tunnlar oavsett om jag kör bil eller hoj men just där är det fruktansvärt för mina öron. Jag förstår att man vill höra sitt ljud från hojen och att ekot från tunnelväggarna ger en kick men för mig är det fruktansvärt. Tyvärr skräms mina hundar om de är med i bilen och det kommer en hoj med brölande ljuddämpare i tunneln och gasar på/ruppar till.

    4) Jag försöker alltid föregå med gott exempel oavsett hoj jag kör. Visst har man mött drägg, blivit förbannad och velat slå in en spegel men istället har jag tänkt: Jag är bättre, jag behöver inte bete mig lika illa. Ser jag en hund bredvid vägen eller ett barn så smyger jag förbi dem. Jag ser på vissa hundar hur de förknippar en mc med något som tydligen skrämt dem och börjar skruva på sig, då är det bra att ta det lugnt förbi dem. Hästar likaså, kör så sakta det går så jag inte skrämmer dem. Många ridtjejer blir glada då och brukar tacka. Sen finns det alltid en och annan som inte tackar.

    5) Det kommer alltid dyka upp nya förmågor varje år. Precis som i allting annat i världen finns det alltid och kommer alltid finnas människor som inte följer mallen, reglerna, lagarna, paragraferna etc.


    Kör lugnt, håll gummit nere.

  8. #8
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Jag kom att tänka på en sak som en äldre bekant till mig sa; ''De klagar på oss då vi kör för fort - men de klagar också på när vi sköter oss och håller begränsningen!'' Alltså de ligger och trycker någon meter och så nära mittlinjen bakom oss som möjligt, men när vi bränner på så ska det också klagas om dessa respektlösa motorcyklister.
    Jag håller allt som oftast begränsningarna och positionerar mig gärna där föraren till en bil sitter, alltså ganska nära mittlinjen. Gör man det så försvårar det för bilisterna att försöka tränga sig förbi en samt att framförvarande ser en mycket bättre i backspegeln om det är en skåpbil eller lastbil.

Liknande ämnen

  1. Viltolyckor farliga för MC-förare
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-09-25, 16:10
  2. Olika mc förare.
    Av Ankan1 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 09:57
  3. Mc-förare OSYNLIGA??
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 14:32
  4. Bli bättre mc-förare
    Av bacon4ever i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 07:02
  5. Mc-förare ska få säkrare vägar
    Av turbo i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •