Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Husqvarna

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Husqvarna

    På väg mot besiktningen hade jag en efterhängsen bilist, jag vevade att han kunde köra om när det blev ett lämpligt tillfälle men han låg bakom. Tänkte han vill väl sniffa på 2-taktsolja då. Sidspegeln vibrerar så mycket, jag får sätta tummen emot för att få se NÅNTING i den men knappt då ser man vad det är för bil bakom en. En km ifrån Bilprovningen såg jag att det var ju Jocke som låg där!

    Så besiktades Husqvarnan i går morse, den gick igenom men jag tyckte besiktningsmannen som var ganska ung verkade lite osäker när det kom till delen provkörning. Han avstod och menade att det är inte många hojar där och han orkade inte byta om. Han kom just och har just precis bytt om till arbetskläder, sa han. Visst, hojen har bromsen där moderna har sin växelpedal men den är inte svårare att köra för det, tycker inte jag i alla fall.

    Bränslet var nästan slut i tanken så jag åkte hem och ställde in den. Senare begav jag mig mot macken med en jeepdunk och tänkte fylla på men tanken slog mig att jag vet ju inte vad det är för en liten slatt som skvalpar runt i botten och jag hade inte öppnat och luktat heller. Och då det ska vara blandat bränsle för Husqvarnan så beslöt jag att det är nog bäst den får sin egen jeepdunk som bara den hojen har, får knyta på nåt snöre och/eller skriva på Hva 256 på dunken så vet man att just den dunken har olja i bensinen. Tror inte moderna motorer lider så mycket av lite olja i bränslet men för Husqvarnans skull så är det bäst att den har en egen dunk så man inte råkar slå i bensin utan olja nån gång.

    Några timmar senare sög det i hojtarmen, jag måste få ta ut Husqvarnan och köra med den! Jag verkligen gillar den hojen så jag tog ut den och tänkte försöka kicka igång den själv. Det är nämligen så att när motorn är varm kan jag kicka igång hojen själv men är motorn kall är det mer motstånd och man måste ta i lite mer. Och då är risken stor att man surar igen motorn, just precis det är vad jag gör när motorn är kall. Jag tar i för lite helt enkelt! Och man bör helst låta bli gasen för den ger mer bränsle, de är så otroligt lätta att sura igen om man gör fel. Men är motorn bara varm så är det mindre motstånd och jag lyckas kicka igång hojen utan att den blir sur. Oftast går den igång vid första kicken också!

    Jag är också rädd för den där kicken, för den slog av min häl en gång under en vinterrunda 2009. Tre veckor senare i Älvdalen slog den av hälen igen och hela TVÅ gånger till. Jag brukar normalt inte ge upp men då grät jag bredvid hojen av smärta, det var en grym smärta och jag brukar ha en hög smärttröskel i normala fall. Men snart dök mitt finska sisu upp med horn i pannan och jag tog hojen och sprang haltande mot en backe för att få igång hojen. Medan jag sprang där undrade jag hur man gör… I med 2:an eller??
    Ja hojen fick eget rull nerför backen, jag hoppade upp på den och la i tvåans växel, studsade till på hojen när farten var tillräckligt hög och vips skuttade den igång. På med bränslekranen och körde vidare, gissa om jag var stolt den gången! Tror det var där den värsta rädslan för kicken försvann. Mer försvann när jag lyckades kicka igång hojen själv fast varm. Nu återstår bara att komma underfund med hur jag ska kicka när motorn är kall, gissningsvis handlar det om mer kraft i stötarna i alla fall. Och gärna få igång den vid första kicken, annars blir den sur.

    Men jag vågar inte använda samma fot som skadades (höger) så jag grenslar hojen och kickar med vänster istället, det funkar lika bra det med. Och jag antar att jag är starkare i vänster ben för med höger lyckas jag inte alls.

    Hojen togs ut på en runda i går eftermiddag men det var olidligt varmt, alla ventilationshål öppnade på jackan men de hjälpte föga. Jag kom på en sak i går, folk som trycker i häcken bakom Husqvarnan som ju saknar både bromsljus och blinkers kan man bli av med genom att bara gasa på lite extra så det ryker blått bakom den. Då ökas nämligen avståndet per automatik! Ett tips…

    I dag hade jag tänkt köra upp till Custom Bike Show i Norrtälje men jag beslöt i går att jag är hemma. Är inte sååå intresserad av customhojar faktiskt.

  2. #2
    vi har en sån husqvarna i samlingen. jag har märkt att när man flödar den innan start får man vara försiktig. håller man ner flödarknappen för länge så blir det ett helsike att få igång den. våra andra veteraner flödar vi så det kommer ut bensin då startar dom, gjorde samma med husqvarnan en gång å då vart det problem att få igång den. så numera trycker jag ner flödarknappen å räknar till 5 innan jag kickar igång den när den är kall. då brukar den starta lätt

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Okej, stort tack för tipset. Ska prova att räkna till 5, för hittills har jag släppt så fort det kommer lite bränsle ur flödarknappen. Jag t o m provade att stänga av bränslekran bara för att den inte skulle få för mycket men tji fick jag, sur blev den i alla fall.

Liknande ämnen

  1. Husqvarna 710 cc
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-07, 11:23
  2. Husqvarna Fabriksmuseum
    Av Kakel_anders i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 04:45
  3. Husqvarna-tur
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:50
  4. Husqvarna 256
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 07:03
  5. BMW köper Husqvarna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •