Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Garagestäd del 2, Husqvarna, BSA m fl

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Garagestäd del 2, Husqvarna, BSA m fl

    Så drog jag över andra delen av garaget som en virvelvind i går, det blev jättefint där när jag var klar. Det har stått en massa målarpytsar i två hörn, färger som varit till huset men när jag i går stod och kikade på dem så var det en hel del brutna vita kulörer. Jaha, var har forna husägarna (svärföräldrarna) haft dessa målade nånstans? funderade jag när jag stod där. Nä ut med dem, inget att spara på när man inte vet var de använts. Vissa färger var så pass gamla att de hade torkat ihop i burkarna dessutom, har gissningsvis stått där sen huset byggdes för 23 år sen och då var det ägaren till AVA MC som byggde huset och bodde i det fram till år 2000. Det enda som sparades var oljor etc för trä, resten fick åka ut.

    Jocke målade garageportar och dottern klippte gräset under tiden. Jockes kompis var här och mekade med sin bil under tiden, han tävlar i bracket och ska till Lindesberg utanför Örebro i dag. När Jocke var klar drog han ut min BSA, den gick igång om än under viss protest. – Fortfarande ingen laddning, sa han. – Nej jag vet det, vi har ju inte pillat på den sen sist, svarade jag och tänkte att grejerna lagar sig inte själva medan de står heller. Kinkig var hojen i alla fall men den som var ännu mer grinig var hans HD från 1936. Den ville inte alls och fullständigt vägrade att starta. Snart åkte den in i garaget igen och där står den nu och droppar olja i ren protest. Det är en viss charm med gamla hojar tycker jag, man vet aldrig vilket humör de är på hi hi.

    Så tog jag ut min Husqvarna, dags att kolla luften i ringarna. Jodå, sommarluften i dem såg fin ut än så jag tog en liten runda med den. Fyllde på lite luft på macken för i dag är det besiktning av hojen och allt tyckte jag kändes okej med den. Får se vad de säger om handbromsen, jag tyckte den tog lite dåligt, Jocke har justerat den så jag får ta i för kung och fosterland känns det som i jämförelse med de moderna hojarna. Skulle jag ta i på samma vis på de moderna hojarna skulle jag garanterat flyga över styret! Äldre hojar kräver en viss hantering, man får ta i lite mer och vara mer burdus. Moderna är inte så, en sån hantering skulle innebära flygturer och bryska växlingar.
    Jag har ju alltid kört med Husqvarnan på vintern och då byter man plats på bromsvajrarna på styret, när man drar i handbromsen är det nämligen den bakre bromsen som verkar under vintertid. Nu bytte de platser med varann på styret och han justerade vajern, jag tycker jag får ta i ordentligt för att stanna hojen. Men det är jag det, säger de nåt säger jag att man måste ta i ordentligt på den, även växlarna (för det måste man).

    Jag drömde en mardröm och kunde inte somna om, därför är jag uppe före tuppen nu. Dessutom tyckte jag att det blev för varmt i sovrummet när jag försökte somna om, lika bra jag går upp för jag är ju ändå ledig så blir jag trött på eftermiddagen kan jag alltid ta en tupplur i så fall. Fast jag brukar vara igång hela tiden tills det är läggdags ändå, det är sällan jag har ro att sova en stund på eftermidda'n.

    Skulle ladda upp en bild på Jockes HD och min BSA men trots rätt storlek på bild vill forumet ibland inte ladda upp bilder.
    Senast redigerat av Nina den 2011-06-03 klockan 04:33.

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Får länka in en bild, det går inte att ladda upp bilder eller skapa nya album.


  3. #3

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Får länka in en bild, det går inte att ladda upp bilder eller skapa nya album.

    det där var snygga motorcyklar

  4. #4
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Riktigt fina klenoder. De känner sig säkert som hemma på underlaget de står på också då de förmodligen rullat många mil på slipprig gatsten.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Tack, de är jättefina i skicket men tycks ha egna liv, de rackarna. Det är inte precis som med moderna, bara trycka på en knapp så går de igång. Nä här ska det kickas och chokas och pysas i ventilen för att få igång i alla fall BSA:n. Det är lite av en charm med gamla hojar tycker jag. =)
    Senast redigerat av Nina den 2011-06-04 klockan 19:55. Anledning: Stavade visst lite fel...

Liknande ämnen

  1. Husqvarna 710 cc
    Av engström67 i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-07, 11:23
  2. Husqvarna-tur
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-05, 21:50
  3. Husqvarna
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 19:47
  4. Husqvarna 256
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 07:03
  5. BMW köper Husqvarna
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 07:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •