Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Köpt hoj, inte servad på 5 år. Vad behöver göras?

  1. #1
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30

    Köpt hoj, inte servad på 5 år. Vad behöver göras?

    Köpte mig en Yamaha XVS 1100 Dragstar -00 idag.

    Hojen är i fint skick, mycket lite använd, endast rullat 1775 mil.

    Men den har inte blivit servad sedan 2006, har nog inte rullat mer än kanske 500 mil sedan dess men jag tycker nog det vore en bra ide att serva den.

    Så frågar är: Vad tycker ni jag skall göra?
    Min tanke är att byta:
    Olja
    Oljefilter
    Tändstift

    Nåt mer jag borde byta???

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    De kanske har bytt olja varje höst på den men gör man inte det bildas kondens i motorn som sen blandar sig med oljan och byter man inte varje år och kör med det som finns i har man fått mer och mer kondens som blandat sig i oljan och sånt tunnar ur oljan, den tappar sin kondens och kyl- samt smörjningsförmåga.

    Jag tycker du ska byta olja och filter först, bränslet och oljan i sig är så pass bra i dag att tändstiften håller längre så går den bra och ryckfritt etc kanske du inte behöver byta stiften nu direkt. Tar ur dem och kika hur de ser ut, är de svarta får den för mycket bränsle, vita indikerar att den går för snålt men bruna och torra samt hela elektroder säger att motorn mår bra.
    Jag kommer inte på fler saker så någon annan kan säkert ge tips på fler saker att kika på. Och sist; grattis till hojen, hoppas den ger dig många trevliga mil.

  3. #3
    Bromsoljan samt oljan i kardanen.

    Mycket möjligt att dem bytt oljan i motorn själva privat. Men å andra sidan är den körd så lite så kanske du struntat i det.

    Förresten är de lite bökigt att byta oljefiltret. Man måste lossa främre avgasröret.

    Tänker du serva den själv, eller ska du lämna in den på verkstad?

  4. #4
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30
    Tackar.
    Förra ägaren har inte bytt olja en endaste gång. Jag tänkte serva den själv men när det gått så länge sedan senaste service så kanske det hade varit en bra ide att låta en yrkesman ta en titt på hojen.

  5. #5
    Hur är batteriet? Det kanske har tagit stryk att ha kört så lite...

    Ett vanligt fel på Dragstar är startmotorn. Men det hörs ju om den låter illa. Det var anledningen att jag bytte bort min Dragstar 1100. Annars var jag nöjd med hojen.

    Ja, kanske lika bra den till verkstad och göra en stor service med byten av alla oljor och sånt.

  6. #6
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293

    Talking

    Motorolja, oljefilter, slutväxelolja (kardanen) och bromsolja och är du det minsta händig så gör det själv och sen kan du köra upp dem pengarna som verkstaden skulle haft i stället. ;-)
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag går på Klippans förslag (Inte för att jag råkar bo i klippans kommun) Med lite händighet och sunt förnuft fixar du oljebyte i motorn,i slutväxeln,oljefilter,ev stift,ev bromsbelägg själv och verkstan kan känna sig blåst på dina slantar
    Jag lämna min vinge till verkstan för service så länge där fanns garanti kvar,men nu servar jag den själv.Skulle vilja säga att du bör tänka på att dokumentera när du gör service,miltal osv så att man har full kontroll på vad som gjorts och kan visa detta den gången du ska sälja.Gör man detta har man visat att man har skött sin klenod på ett bra vis.
    Och som sagt,du får många många härliga mil för pengarna du sparar in genom att serva själv.Och sen är det faktiskt lite kul och lärorikt att meka lite själv.

  8. #8
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30
    Tack för svaren.

    Har nu bytt motorolja och oljefilter, det kändes mest akut. Har även blåst rent luftfiltret. Batteriet var tydligen bytt i våras. Blir nog ny kardanolja, bromsolja och nya stift också snart.

    Och pengarna jag sparar har gått till framflyttade fotpinnar, handtag, döskallespakar, skruv och bultkit till hela hojen och kromhöljen. Mycket roligt till otroligt bra priser på eBay. Bara ljudet kvar att fixa.
    Senast redigerat av Hålan den 2011-06-06 klockan 18:37.

  9. #9
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    (Inte för att jag råkar bo i klippans kommun)
    Då är vi två :-)
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  10. #10
    Medlem Hålans avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    30
    Då var hojen redo för Hojrock.

    Motorolja och filter bytt
    Luftfilter rengjort
    Kardanolja bytt
    Bromsvätska bytt
    Nya bromsbelägg
    Nya tändstift
    Fotpinnar framflyttade
    Andra handtag och spakar
    Andra speglar
    Massa kromdetaljer
    Nya skruvar på hela motorn

    Bara lite buller som skall ordnas. Blir att modifiera ett par originaldämpare som jag köpt billigt. Och montera bort AIS:n. Får väl "dynojetta" efter det
    Senast redigerat av Hålan den 2011-07-21 klockan 15:20. Anledning: Glömde lite till

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-07-31, 20:37
  2. Vad har jag köpt?
    Av Pin i forum Offroad
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 19:20
  3. Har i dag köpt en hoj!
    Av Hornet i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 22:55
  4. Köpt en Yamaha XTZ 750
    Av Gurrag i forum Offroad
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 23:16
  5. Tur man köpt dieselbil
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •