Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: En liten däckfråga bara.

  1. #1
    Medlem triumphtobbes avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Skåne, Löberöd
    Inlägg
    70

    En liten däckfråga bara.

    Hur är det egentligen med däcktryck?
    I min Instruktionsbok till hojen står det att det ska vara 2,9 bar bak. Men när jag lade på nya däck så sa däckhandlaren att det var alldeles för mycket. 2,5-2,6 räcker sa han.
    Att det står 2,9 i boken är ju beräknat till just det däcket som satt på hojen vid leverans. Du får kolla upp på nätet vad just dessa däcken ska ha. Det är olika från däck till däck.

    Är det?

    Jag hittar inget på Continentals hemsida som säger vilket tryck däcken ska ha.
    Vad tycker ni? Vad ska jag gå efter?

    Tobbe.

    http://mcskane.blogspot.com/

  2. #2
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    gissning: brukar det inte finnas nån indikation på själva däcket?

  3. #3
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Hur är det egentligen med däcktryck?
    I min Instruktionsbok till hojen står det att det ska vara 2,9 bar bak. Men när jag lade på nya däck så sa däckhandlaren att det var alldeles för mycket. 2,5-2,6 räcker sa han.
    Att det står 2,9 i boken är ju beräknat till just det däcket som satt på hojen vid leverans. Du får kolla upp på nätet vad just dessa däcken ska ha. Det är olika från däck till däck.

    Är det?

    Jag hittar inget på Continentals hemsida som säger vilket tryck däcken ska ha.
    Vad tycker ni? Vad ska jag gå efter?

    Tobbe.

    http://mcskane.blogspot.com/
    Du ska ha 2.9 minst.Den där däckhandlaren visste nog inte vad han talade om.Du kan då ha 3kilo med.Ett mycket vanligt fel som många gör,kör med för lite luft och sedan funderar varför däcken blir konstigt slitna.Du behöver ej fundera mera,det är det som gäller om du vill ha ut det bästa av däcken och maskinen.Jag lägger alltid på ett par hekto på mina däck,det är bara bra.Och kom ihåg att kolla trycket ibland för alla däck läcker lite igenom porer.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Du ska ha 2.9 minst.Den där däckhandlaren visste nog inte vad han talade om.Du kan då ha 3kilo med.Ett mycket vanligt fel som många gör,kör med för lite luft och sedan funderar varför däcken blir konstigt slitna.Du behöver ej fundera mera,det är det som gäller om du vill ha ut det bästa av däcken och maskinen.Jag lägger alltid på ett par hekto på mina däck,det är bara bra.Och kom ihåg att kolla trycket ibland för alla däck läcker lite igenom porer.
    Håller med Engström!
    På min tunga BMW har jag 3.2 kilo bak och 2.9 fram. Bättre att ha lite högre än för lågt tryck, så länge du inte ska köra aktivt på bana!
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Den som bestämmer däcktryck är däcktillverkarna,man ska gå efter deras rek.
    Olika däck har olika stommar,så kör du med för lågt tryck så komprimeras däcket fel
    när man kör i kurvor tex.
    Fast man ska inte har för högt heller.
    Men kör du på 2,5 fram 2,9 bak så funkar det på dom flesta däck.
    Har man tung last får man öka på lufttrycket något.
    Sen finns det även rek.på hur lågt lufttryck man kan ha i däcken när man kör på bana.
    Senast redigerat av wm1000 den 2011-06-02 klockan 18:42.

  6. #6
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Du ska ha 2.9 minst.Den där däckhandlaren visste nog inte vad han talade om.Du kan då ha 3kilo med.
    Nja...

    Klart man kan... Men däckets kontaktyta med asfalten minskar och blir mindre än vad tillverkaren avsett. Däcket blir även hårdare att åka på samt får svårare att komma upp i arbetstemperatur.... såvida man inte klämmer på motsvarande mängd last på hojen så man behöver det högre trycket för att kompensera vikten.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-06-02 klockan 19:42.

  7. #7
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av triumphtobbe Visa inlägg
    Jag hittar inget på Continentals hemsida som säger vilket tryck däcken ska ha.
    Vad tycker ni? Vad ska jag gå efter?

    Tobbe.

    http://mcskane.blogspot.com/
    Vad hojtillverkaren rekommenderar gäller såklart kanske inte nya däck, för de visste inte vart utvecklingen skulle ta vägen, däremot är värdena en god rekommendation för den hojen. Kanske inte optimal men fungerande.

    Däcktillverkaren ger dig sedan ett värde som gäller för det däcket under generella förhållanden, men de vet ju inte hur mycket din hoj och du väger... Sen får man kanske känna sig fram lite själv vad som funkar, det beror ju på hur man kör också.

    Ska du pendla eller åka på semester, välj det högre värdet. Kör du mest söndagsturer på roliga vägar, välj det lägre. Det handlar lite om en prioritering mellan grepp och livslängd. Personligen har jag på landsvägsdäck provat diverse, möjligen har jag fått ut 100 mil mer ur ett bakdäck med 2,9 än ett med 2,5.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-06-02 klockan 19:37.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Om du sen kör i regn med för högt däcktryck.......hua

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Om du sen kör i regn med för högt däcktryck.......hua
    De däck jag har använt upplevde jag funkade bättre i regn med högre tryck, men det kanske varierar med hoj- och däckstyp.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Om du sen kör i regn med för högt däcktryck.......hua
    Jovisst, det är ett gammalt välkänt knep - att höja trycket på riktigt blöt väg.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Däckfråga.
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-04-21, 21:27
  2. Däckfråga från ny medlem
    Av Grusbusen i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-09, 00:01
  3. En liten en.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 14:48
  4. Fin liten tur.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 13:24
  5. Liten bil…
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •