Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Aj det gör ont!

  1. #11
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Framåtlutande sittställning kräver snarare att man kör hojen mer med ben och mage, man behöver spänna magen och knipa åt med benen lite mer. Jag fick lite värk från min Street Triple i början men kom på att prova spänna magen och knipa mer med benen och se, värken försvann när jag slutade hänga på styret så mycket. Jag skulle nog rekommendera dig att prova en större modell av hoj och gärna mer upprättsittande, som t ex på Honda Varadero eller Africa twin, Triumph Tiger, BMW F 800 GS eller större dito.
    Är ingen framåtlutande ställning på en er6´a, det är ju en touringhoj, ingen sporthoj.

  2. #12
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Är ingen framåtlutande ställning på en er6´a, det är ju en touringhoj, ingen sporthoj.
    Min är inte heller en sporthoj utan gathoj.
    Sorry, kunde inte låta bli att skoja lite med dig nu men jag ville bara dela med mig vad jag kommit på om det kanske kan hjälpa dig att slippa värken.

  3. #13
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Det största problemet ligger ju i ändan, speciellt efter att ha gått ner en massa i vikt också.....det är förhoppningsvis en vanesak bara. Kanske köper en sån där airhawk, verkar ju vara rätt nice, men lite jobbigt att plocka av och sätta dit hela tiden kanske....

  4. #14
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    men lite jobbigt att plocka av och sätta dit hela tiden kanske....
    Enkelt: sy fast den i brallan.

    Sorry, jag tycks vara på skojhumör…

    Den tror jag nog du vänjer dig vid att ta med och släpa runt på. Finns det förresten ingen gel-dyna till din hoj? Det har jag på min Str3 R och den är klart mjukare än dynan är till den vanliga Str3. Om det kan vara nåt, plus en Airhawk.

  5. #15
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag gick också ner i vikt (förra året) och nog tyckte jag att min bakdel blev benigare.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Och jag har också blivit benigare och det märks när man kör hoj,inte så mycket fläsk att sitta på.Man kan ju köpa cykelbyxor med inbyggd gel i ändan och ha dom innanför stället.Jag skulle nog testa airhawk,det är ju bättre än att sitta och lida.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Finns bara ett sätt,,,kör FORT då slipper du hänga på styret

  8. #18
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Det största problemet ligger ju i ändan, speciellt efter att ha gått ner en massa i vikt också.....det är förhoppningsvis en vanesak bara. Kanske köper en sån där airhawk, verkar ju vara rätt nice, men lite jobbigt att plocka av och sätta dit hela tiden kanske....
    Från en benröv till en annan: Härda ut lite innan du ger upp. Hade grym träsmak till en början men efter ett tag var det som att man suttit in sig. Att fippla med en airhawk bara för att ta en sväng tröttnar man på, men på längre turer (+20 mil) är det värt det. Går det inte över finns det geldyna, har det för att Mats tillome lät specialtillverka en till sin beemer?.

    Dessutom, som Nina säger; kniiiip. Kan ge träningsvärk i ljumskarna i början, men smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.

    På Teneren har jag aldrig haft träsmak men den har en helt annan sittställning. Har kompenserat det med blåmärken och skrubbsår istället.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  9. #19
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det finns ett par saker att göra, nu när du säkert vet att du inte vill ha någon annan hoj. Dels kan du försöka hitta styrhöjare och dels kan du bygga om sadeln hos en sadelmakare. Originalet på min BMW var som en planka att sitta på. Klarade bara några mil innan det började göra ont. Efter ombyggnad av sadeln, med både gel och några centimeter högre var det inga som helst problem att köra 172 mil på 22,5 timmar. En avsevärd skillnad. Flyttade dessutom upp styret och bytte till lägre fotpinnar. Gjorde en avsevärd skillnad till det bättre. Du ska ju ha hojen kvar under en lång tid framöver så det måste absolut vara värt att göra modifieringar för att få det bekvämt. Annars lär du ledsna ganska snart. Det ska definitivt inte göra ont att köra hoj!

    Har också cyklat mycket racercykel genom åren. Där var det samma problem om man inte hade en hoj i rätt storlek. Fick grejas med högre styrstammar och ibland även sadelstolpar för att få till det optimalt. Klart likartade problem som dom du har nu. Heller ingen dum idé att köra med cykelbyxor under stället. Använder jag ofta på längre turer.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2011-06-01 klockan 21:49.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det finns ett par saker att göra, nu när du säkert vet att du inte vill ha någon annan hoj. Dels kan du försöka hitta styrhöjare och dels kan du bygga om sadeln hos en sadelmakare. Originalet på min BMW var som en planka att sitta på. Klarade bara några mil innan det började göra ont. Efter ombyggnad av sadeln, med både gel och några centimeter högre var det inga som helst problem att köra 172 mil på 22,5 timmar. En avsevärd skillnad. Flyttade dessutom upp styret och bytte till lägre fotpinnar. Gjorde en avsevärd skillnad till det bättre. Du ska ju ha hojen kvar under en lång tid framöver så det måste absolut vara värt att göra modifieringar för att få det bekvämt. Annars lär du ledsna ganska snart. Det ska definitivt inte göra ont att köra hoj!

    Har också cyklat mycket racercykel genom åren. Där var det samma problem om man inte hade en hoj i rätt storlek. Fick grejas med högre styrstammar och ibland även sadelstolpar för att få till det optimalt. Klart likartade problem som dom du har nu. Heller ingen dum idé att köra med cykelbyxor under stället. Använder jag ofta på längre turer.
    Just höja styret ska jag göra på min vinge,har redan beställt grejerna.När allt är klart blir styret 3-3 1/2 cm högre + en aning närmare.Ska bli intressant att känna hur det blir att köra.Du har helt rätt i att det är lönt att modifiera så att man åker bra.Den optimala hojen finns ju som sagt inte "tyvärr",så det gäller att personlighetsanpassa den mc man har.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •