Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Aj det gör ont!

  1. #1
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355

    Aj det gör ont!

    Då har man haft sitt körkort i hela 2 veckor nu då. Vart ute och kört en del, dock är det inte bara njutning, utan jag får väldigt ont när jag kör! Ont i röven, ont i höfterna, armarna, handleder, nacke, men framförallt i baken och fram mot pungen.

    Finns det någon här inne som är ny precis som jag, eller som kommer ihåg sina allra första mil på en motorcykel? och isf har eller hade ni ont när ni körde?

    Förra sommaren köpte jag mig en cykel, den fick jag sälja för att jag fick så fruktansvärt ont i baken.

    Jag hoppas att detta är en grej man känner av i början bara.....annars vet jag inte om jag kommer köra så mycket motorcykel i framtiden...

  2. #2
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Det går över! Hade ont lite här å där i början. Beror även lite på vad för hoj man kör, kunde inte sitta längre sträckor på min SV utan airhawk.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  3. #3
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Prova att variera ställning och om du kan stå upp ibland.
    Känner du att det inte hjälper tillräckligt kan du använda gele eller luftdyna på. exempelvis Airhawk.

    Vibrationerna i styret kan man få bort med tyngder eller blykulor i styret.

  4. #4
    Medlem freddemannens avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    177
    Och försök tänka på att slappna av för en del kan säkert vara att du (omedvetet) spänner dig.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Min teori är, precis som jag tidigare skrivit, är att du har en hoj som är alldeles för liten till din storlek. Hade snarast blivit förvånad om du inte drabbats av dessa problem. Inte konstigt om du får ont när du måste hänga på handlederna och luta dig fram i en onaturlig vinkel. Naturligtvis får även underarmar, rygg, höfter och nacke stryk. Får själv precis dessa problem när jag kör småcyklar.

    En hoj jag kan rekommendera till dom som är lite längre är Honda Varadero. Den har en körställning som passar långa personer. Man kan sitta många timmar i sadeln utan problem. Själv körde jag för några dar sedan från Lysekil till Stockholm med bara två kortare stopp, för tankning och lite mat, helt utan problem. Bör ha varit drygt femtio mil. Testa gärna själv, kan nästan garantera att du får en helt annan upplevelse av hojåkandet.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Jag har aldrig fått ont av att köra, inte ens i början. Fast jag sitter bra på min Africa twin...

  7. #7
    Jag fick ont på min Honda 550 jag hade förut. Tror den var för liten för mig, eller något för framåtlutad fast den inte hade exremt sportig körställning.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Sorry, förmodligen som Mats skriver - fel hoj. Första MC väljer man med ögat men sen väljer man med andra kroppsdelar. Prova runt lite, gärna lite högre och mera upprätt sittställning. Ungefär som man sitter på en häst.

    Sen är det naturligtvis så att man måste härda sittfläsket en tid.
    Senast redigerat av Ove den 2011-06-01 klockan 18:08.
    Ove

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Framåtlutande sittställning kräver snarare att man kör hojen mer med ben och mage, man behöver spänna magen och knipa åt med benen lite mer. Jag fick lite värk från min Street Triple i början men kom på att prova spänna magen och knipa mer med benen och se, värken försvann när jag slutade hänga på styret så mycket. Jag skulle nog rekommendera dig att prova en större modell av hoj och gärna mer upprättsittande, som t ex på Honda Varadero eller Africa twin, Triumph Tiger, BMW F 800 GS eller större dito.

  10. #10
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Min teori är, precis som jag tidigare skrivit, är att du har en hoj som är alldeles för liten till din storlek. Hade snarast blivit förvånad om du inte drabbats av dessa problem. Inte konstigt om du får ont när du måste hänga på handlederna och luta dig fram i en onaturlig vinkel. Naturligtvis får även underarmar, rygg, höfter och nacke stryk. Får själv precis dessa problem när jag kör småcyklar.

    En hoj jag kan rekommendera till dom som är lite längre är Honda Varadero. Den har en körställning som passar långa personer. Man kan sitta många timmar i sadeln utan problem. Själv körde jag för några dar sedan från Lysekil till Stockholm med bara två kortare stopp, för tankning och lite mat, helt utan problem. Bör ha varit drygt femtio mil. Testa gärna själv, kan nästan garantera att du får en helt annan upplevelse av hojåkandet.
    Jo jag vet att du har sagt det, och jag har sagt att jag inte vill ha någon större hoj, och jag har inte råd med det heller. Och en Honda Varadero skulle jag inte ta emot om jag så fick den gratis.

    Jag hoppas jag kan härda rumpan.....ev skaffa mig en sån där airhawk...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •