Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Aj det gör ont!

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Just höja styret ska jag göra på min vinge,har redan beställt grejerna.När allt är klart blir styret 3-3 1/2 cm högre + en aning närmare.Ska bli intressant att känna hur det blir att köra.Du har helt rätt i att det är lönt att modifiera så att man åker bra.Den optimala hojen finns ju som sagt inte "tyvärr",så det gäller att personlighetsanpassa den mc man har.
    Kan göra en rejäl skillnad till det bättre. Har själv modifierat min BMW LT med en högre ruta. Gjorde en rejäl skillnad. Både tystare och mindre vind, plus att "glaset" i rutan är lite tonat och optiskt i toppklass. Går utmärkt att se igenom!
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Precis, optimera för sin egen ergonomi och bästa komfort (höja styret, gel-dyna/cykelbyxor etc).

  3. #23
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Mycket går att vänja sig vid. Om jag liksom Mats får göra en jämförelse med cykel så...
    När jag började cykla så fick jag ont ganska snabbt. Framför allt i de ädlare delar.
    Nu förtiden efter flera års cyklade samt modifierande så räknar jag vid säsongstart att det tar ca 50 mil innan "träsmaken" försvinner. Ca 100 mil innan man börjar njuta och ca 200 mil innan sadeln är lika bekväm som en soffa. Omsätter man det i timmar så dela med 30.

    Tittar jag på jobbet så tillhör jag kontoret. Personligt klarar jag sitta en hel dag om det krävs. Men tar vi någon från verkstaden som av någon anledning hamnar kortsiktigt på kontoret så får de ont efter ett tags sittande.

    Om jag ser till mitt hojande så har jag inga problem med de ädlare delarna då den delen är väl insutten på mig . Vad jag kände av i början var nacke, axlar och skulder parti efter någon timmes körning och fick börja byta ställning och sträcka på mig.

    Så tips från mig är att det blir bättre men du bör göra som tidigare tips att försöka optimera positionen så mycket som möjligt. Och är du inte överens ped sadeln till nästa år så se vad som går att göra där.

  4. #24
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Mycket går att vänja sig vid. Om jag liksom Mats får göra en jämförelse med cykel så...
    Ha ha ha, det var en bra och rolig beskrivning av antalet timmar.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Ja,det var också ett sätt att räkna ut ungefär hur länge han suttit på sadeln,men en förutsättning för att det ska stämma exakt är att han cyklar precis lika fort hela tiden i snitt räknat alltså.Jag tror dock att han har bra koll på vilka tider han presterar.Kul och bra uträkning.

  6. #26
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Liten miss... inte cyklar jag 30 mil i timmen utan km. Så det skall naturligtvis delas med 3 och inte 30

  7. #27
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Ja,det var också ett sätt att räkna ut ungefär hur länge han suttit på sadeln,men en förutsättning för att det ska stämma exakt är att han cyklar precis lika fort hela tiden i snitt räknat alltså.Jag tror dock att han har bra koll på vilka tider han presterar.Kul och bra uträkning.
    Naturligtvis är det inte exakt utan ca värde. Vissa mäter sin träning i tid. Dock gör jag som många andra cyklister och mäter min träning i mil.

    Men om man gör om min uppskattning i tid och det skulle stämma även på MC så... Efter 15 h i sadeln börjar det kännas klart bättre och har man fortfarande problem efter 50 timmar i sadeln så kommer det inte bli bättre utan då måste man modifiera.

  8. #28
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Detta bör tas på allvar

    http://www.nature.com/ijir/journal/v.../3901445a.html

    Det är en plikt att ha en god sittkomfort
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Jag hoppas att detta är en grej man känner av i början bara.....annars vet jag inte om jag kommer köra så mycket motorcykel i framtiden...
    Baken härdar med tiden. Står du dock inte ut kan du köpa Airhawk eller varför inte en hel sadel från en tredjepartstillverkare. Finns hur många alternativ som helst.

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag har en gammal Transalp vars sittdyna blivit nersutten efter många år. I princip kan man säga att man sjönk ner i den och apparaten blev klämd vilket resulterade i obahg.
    Jag tog då och lossade på dynklädsln och skar ner ett par cm av skumgummit och lade dit en passande bit av en sk. gelpad ca 10 mm tjock, av den typ som ryttana har i sadeln. Gjorde likadant på en XJ 600 som jag hade. Blev en helt annan sittkomfort. Dröjde mycket längre innan sk. träsmak gjorde sig till känna dessutom.
    Gelpaden har den förmågan att fördela trycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •