Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Funduro?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390

    Funduro?

    Tycker det är grinigt att ta mig ut till roliga grusvägar med XT:n (250) och funderar på en större dual/sport off/allroad hoj. Eftersom jag alltid gillat BMW så funderar jag på en F650 ST eller Funduro som dom också tydligen heter. Hojjen ligger i rätt prisklass å verkar rätt simpel å stryktålig men offroadkvalitéerna kanske lämnar lite att önska?

    Någon som har erfarenheter?

    /Janne

  2. #2
    Min borsa hade en sådan. Det var en trevlig hoj, men det jag störde mig på var att den gick ryckigt på låga varv. Den hade förgasare. Senare köpte brorsan en Paris-Dakar som hade insprutning och den var betydligt trevligare att köra. Bättre råstyrka på låga varv och ingen ryckighet.

  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Ryckigheten beror på programvaran som BMW ska ha åtgärdat. På BMW F650 GS årsmodellerna 2004 och senare har de dubbla tändstift och ger en klart lägre bränsleförbrukning. Offroad och offroad, beror på hur off man vill köra, handlar det om diken och elgator är nog mer renodlade offroadhojar bättre lämpade men för vanligt grusvägsköra är de bra för ändamålet. De har också låg tyngdpunkt vilket är uppskattat på gruset (tycker jag i alla fall).

    Kikar vi på Dakar-modellen så har den 21" framhjul och lite högre markfrigång, F650 GS har 19" fram och något lägre markfrigång.

  4. #4
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Ska du ha en F650 tycker jag du ska välja Dakarmodellen med 21" fram, ingen större skillnad på asfalt (om man nu inte vill tokköra) men bättre på grus.

    (Eller så köper du en XT660R eller Z )
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Jag kollar på den första varianten, GS är ju garanterat bättre men jag tänkte mig en hoj kring 20 lappar å det lär bli svårt å hitta en GS för det priset

    Hmm, jo det där med 21" framhjul är ju ett aber.
    Går det slänga på en 21 tummare eller är det för besvärligt/kostsamt?

    /Janne

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Jag kollar på den första varianten, GS är ju garanterat bättre men jag tänkte mig en hoj kring 20 lappar å det lär bli svårt å hitta en GS för det priset

    Hmm, jo det där med 21" framhjul är ju ett aber.
    Går det slänga på en 21 tummare eller är det för besvärligt/kostsamt?

    /Janne
    Kom på det när jag postat men beslöt att det får stå kvar. Svärfar som var en van grusförare tyckte att just Funduron var mindre skoj

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Bara för att vidga lite vyer, denna DR800 kan du kolla på i Halmstad: http://www.blocket.se/halland/Suzuki...m?ca=1_9&w=220

    Mmmm storstånka.. Hade en sån en gång och ångrar lite att jag sålde den.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Finns ju Yamaha XT oxå, dem är väl bra grushojar?

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av erkagn Visa inlägg
    Finns ju Yamaha XT oxå, dem är väl bra grushojar?
    Jo men det är ju det han har fast en 250. Tor du menar en större kubik i så fall.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Bara för att vidga lite vyer, denna DR800 kan du kolla på i Halmstad: http://www.blocket.se/halland/Suzuki...m?ca=1_9&w=220

    Mmmm storstånka.. Hade en sån en gång och ångrar lite att jag sålde den.
    Verkar grym men känns lite stor.....har kollat lite på DR/XT men dom ser lite väl slitna ut allt som oftast

    /Janne

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •