Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: A körkortet hägrar

  1. #1

    A körkortet hägrar

    Jaha då har man gjort klart Risk 2 utbildningen,som jag inte tycker var riktigt värt den höga avgiften på 3500kr.

    Bra var dock en del moment som bromsprover med ABS bromsar och att få prova på hur en buss/långtradar förare ser en bakomvarande mc i backspeglarna.

    Fixade idag godkänt på kunskapsprovet,på första försöket TJOOOHOOO!

    Nu återstår "bara"uppkörning,fast jag överväger nog att ta i allafall en körlektion via någon körskola för att vara riktigt säker på rätt placering av motorcykeln vid filkörning.
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  2. #2
    Härligt att kortet är på gång för dig! Hur syntes hojen i backspegeln då? Är den svår att se för chaffisarna?

  3. #3
    Mors!

    Räkna med att hålla minst 75m bakom för att lastbilsförarna skall överhuvudtaget märka att man ligger bakom dom,3 sekunders regeln är en bra början att också tänka på.

    Anta att lastbilsföraren panik bromsar,sen tar det nog en sekund innan man själv börjar bromsa,så ligger man för nära är man inne i lastbilssläpet vid en sådan situation,vid kortare avstånd,exemplet avser då en landsvägsträcka avsett för 90Km/t som hastighetsgräns.
    Jo glömde säga att hojen syntes väldigt dåligt,här gäller det att ha lysande kläder på sig,exempelvis varselväst.
    Senast redigerat av Viragomannen den 2011-05-27 klockan 09:43.
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  4. #4
    En tankeställare. Har aldrig tänkt på att man syns så dåligt. Är nog en nyttig kurs ändå, även om den fördyrar körkortet.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Fast det är ju lite märkligt att saker jag gick igenom på körskolans teorikurser på 80-talet numera är Risk 1 + 2. Då pratade vi mycket om hur uselt man kör med lite sprit och droger i kroppen, hur chaufförer ser en och var nånstans man bör placera sig vid sväng bredvid släp/lastbil, t ex i rondeller, hur långt bak man bör ligga med fordon för att de ska se en i speglarna osv.

    Tycker det mer och mer har blivit att ta en pytteliten grej vid varje lektion, gärna upprepa samma saker under flera lektioner så måste eleverna gå minst 200 lektioner och kasta ut hinkvis med pengar på saker man borde kunna lärt sig på kortare tid/färre lektioner innan de kan köra upp.

  6. #6
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Hade lite tur med min Risk 2:a, vi var två från min körskola som skulle göra den tillsammans med en annan körskola, den andra skolan hade tagit fel på dan så vi blev bara 2 elever som hade en bana bokad hela dan vi fick köra väldigt mycket den dan, blev 4-5 timmar körtid så för de 2800:- som den kostade i Örebro så blev det billigare än en vanlig lektion.

    Väldigt värdefullt för oss två elever då ingen av oss kunde öva privat.

    Oh grattis till teoriprovet, tyckte personligen det var mer nervöst än själva uppkörningen (om man räknar bort krypkörningen som jag hade svårast me)

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Lycka till med uppkörningen!
    Glöm inte berätta hur det går.

Liknande ämnen

  1. körkortet klarat
    Av leffa i forum MC-kort
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 08:28
  2. Bakhjuls-åkare miste körkortet
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •