Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Träna på att bromsa!

  1. #21
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hopplöst med att en ny tråd får vara seriös.
    Tanken var att så småningom utveckla tråden till något nyttigt beträffande träningstips och goda råd till de mindre erfarna hojåkarna.
    har någon tips, så kom med dem här. Det kan faktiskt rädda någon.
    Japp, jag har:

    1) Flytta blicken uppåt och långt bort, titta INTE på hindret.
    2) Spänn magen, räta på ryggen
    3) Knip knäna mot tanken
    4) Bromsa

    Tänk på att den bakre bromsen inte behöver stampas på… Bromsa som om du har ett ägg emellan fot och bromspedal och det får absolut inte gå sönder.

    Just det här och i dessa steg fick jag öva en hel del på i trafikskolan och jag har haft mycket bra nytta av detta. Alla fyra momenten gör jag i stort sett under samma svep när jag behöver bromsa in hårt. Jag tyckte DÅ, i trafikskolan och lektion efter lektion att det var tjatigt och var så otroligt less på detta eviga bromsande men så här efteråt är jag glad för att det tjatades och nöttes på i all evighet.


  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Jag läste en test om olika abs-fabrikat (kommer inte ihåg vilken test) där dom testade just hur abs fungerade när man bromsade fullt i en kurva. Alla system fungerade kanon. Ingen gick omkull. Nu var inte detta en paniksituation men troligtvis fungerar det även då. En del hävdar att abs är sämre på grus pga att man måste låsa hjulet lite för att komma under rullgruset. Själv har jag abs på min och hellre något längre bromssträcka på grus än att bromsa omkull, för det händer!!

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Min menig är att visst ska man träna på att bromsa och man ska träna så att man klarar av att göra det så gott man kan på olika underlag.

    Men grejen är att många, däribland jag själv, bromsar i fel situationer. I bilen är det för mig en självklarhet att man styr mer än bromsar när det håller på att gå åt helsicke. På MC;n gör jag alltför ofta fel och nyper till broms när jag istället skulle styra eller rent av dra på gas för att komma ur situation. Olikheterna i beteende kommer sig av den mängdträning som jag har fått av en oherrans massa mil bakom ratten i förhållande till inte stort mer än 10.000 mil bakom styret.

    Jag menar alltså att precis som Ingemar att det är bättre om man kan köra så att bromsen är en "nödåtgärd" och istället planerar och styr. Detta utesluter naturligtvis inte att man ska kunna använda dem på ett effektivt och säkert sätt som man klarar endast genom att träna och helst gå en kurs emellanåt.
    Ove

  4. #24
    Som någon klok sa, låt tråden handla om bromsning. Ett par "chatt-inlägg" har raderats.
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Har själv inte abs-bromsar,ett tips som jag själv kör med är att bara använda 1 eller 2 fingrar när man bromsar,då är inte risken lika stor att låsa upp bromsarna vid en paniksituation,och man fortfarande har kvar styrförmågan,sen beror det ju på vad för bromsar man har på hojen,vissa tar ju knappt fast man använder hela näven.
    Kör alltid med ett finger på bromsen när man e ute o åker...speciellt här runt stockholm,
    hetsig trafik,folk kör som galningar,speciellt essingeleden e ett mörker.

  6. #26
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Har själv inte abs-bromsar,ett tips som jag själv kör med är att bara använda 1 eller 2 fingrar när man bromsar,då är inte risken lika stor att låsa upp bromsarna vid en paniksituation,och man fortfarande har kvar styrförmågan,sen beror det ju på vad för bromsar man har på hojen,vissa tar ju knappt fast man använder hela näven.
    Kör alltid med ett finger på bromsen när man e ute o åker...speciellt här runt stockholm,
    hetsig trafik,folk kör som galningar,speciellt essingeleden e ett mörker.
    Kör också med två fingrar på bromshandtaget i stadstrafik. Men det ersätter inte ABS.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Kör också med två fingrar på bromshandtaget i stadstrafik. Men det ersätter inte ABS.
    Vet att det inte ersätter ABS,men dom flesta har nog fortfarande broms utan.
    Sen så gäller 1-2 fingrarna även om man kör mer aktivt,inte bara i stan.
    Det jag menar är att man är mer beredd på om något oförutsett händer.
    Den millisekunden det tar o flytta handen till bromhandtaget kan ju va skillnad mellan liv o död.

Liknande ämnen

  1. Bromsa i en kurva?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 11:20
  2. Träna (SMC-kurser)
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 08:34
  3. Rätt eller fel att träna inför specifika situationer?
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 14:54
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 15:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •