Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 27

Ämne: Träna på att bromsa!

  1. #11
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Visa inlägg
    Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
    Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
    Håller med fullständigt *applåd*

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Visa inlägg
    Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
    Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
    En mc behöver inte mycket plats utan det finns oftast utrymme att komma fram.
    Har man missbedömt en kurva är det spårval och koncentration som gäller.
    Tyvärr bromsar många ihjäl sig både med och utan abs.
    Gasa och växla mer....bromsa mindre.
    Vad jag menar är ju att kunna utnyttja bromsarna bättre på den mc du har med övning. I en paniksituation vet man ju ändå inte vad man gör. Om man tränar så kanske en situation inte behöver utveckla sig till en paniksituation, utan att man kanske kan reda upp den.
    De flesta jag talat med under många år, verkar rädda för att testa sina bromsar och sin förmåga. Detta gäller dock inte vana grusåkare utan främst fransnissar.
    Jag själv har ingen erfarenhet av ABS på mc , men på bil och där är den ju suverän.

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Visa inlägg
    Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
    Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
    En mc behöver inte mycket plats utan det finns oftast utrymme att komma fram.
    Har man missbedömt en kurva är det spårval och koncentration som gäller.
    Tyvärr bromsar många ihjäl sig både med och utan abs.
    Gasa och växla mer....bromsa mindre.
    plutrar man runt i 70 så behöver man ju inte bromsa så klart,men alla är ju inte väglusar
    Senast redigerat av engström67 den 2011-05-27 klockan 00:11.

  4. #14
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    plutrar man runt i 70 så behöver man ju inte bromsa så klart,men alla är ju inte väglusar
    Är nog ganska beroende på väg och omständigheter. När timmerbilen dyker upp i en skymd
    skogsvägsböj då kan även 70 kännas lite oroväckande fort.
    Själv föredrar jag nog att fokusera på den lilla plats som för det mesta finns för att klara mig förbi
    Att bromsa kommer allt i sista hand det slutar sällan väl.
    Välj spår bromsa mindre. Träna inbromsning är ju naturligtvis jättebra.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    plutrar man runt i 70 så behöver man ju inte bromsa så klart,men alla är ju inte väglusar
    Ta en tur ut på vägarna och prova lite. 70 kan vara väldigt fort eller ganska sakta, det beror på vägen och maskinen och en del annat. Helt rätt som Ingemar påstår - vissa förare skulle klara sig bättre utan broms och det gäller alla typer av fordon.
    Ove

  6. #16
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ta en tur ut på vägarna och prova lite. 70 kan vara väldigt fort eller ganska sakta, det beror på vägen och maskinen och en del annat. Helt rätt som Ingemar påstår - vissa förare skulle klara sig bättre utan broms och det gäller alla typer av fordon.
    Just de Ove,dom som inte tränat på att bromsa klarar sig bäst om dom putsar på hojen i garaget.
    Jan

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Just de Ove,dom som inte tränat på att bromsa klarar sig bäst om dom putsar på hojen i garaget.
    Ove

  8. #18
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ta en tur ut på vägarna och prova lite. 70 kan vara väldigt fort eller ganska sakta, det beror på vägen och maskinen och en del annat. Helt rätt som Ingemar påstår - vissa förare skulle klara sig bättre utan broms och det gäller alla typer av fordon.
    Det är ju helt riktigt som du säger,men många hojar med hög effekt är ju till för att andvändas visst jag har ju bara 110kusar i min men andvänder man dom så lär man ju andvända bromsen i bland visst man kan ju motorbromsa i god tid innan man ska stanna,svänga eller dylikt men kör man aktivt ibland så ska det ju gå fort in i det sista,hur skulle det se ut om typ rallybilarna i skogen skulle ge tusan i bromsen

  9. #19
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det är ju helt riktigt som du säger,men många hojar med hög effekt är ju till för att andvändas visst jag har ju bara 110kusar i min men andvänder man dom så lär man ju andvända bromsen i bland visst man kan ju motorbromsa i god tid innan man ska stanna,svänga eller dylikt men kör man aktivt ibland så ska det ju gå fort in i det sista,hur skulle det se ut om typ rallybilarna i skogen skulle ge tusan i bromsen
    Du snackar om planerad körning nu, inget om stora älgen mitt på vägen?
    Jan

  10. #20
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hopplöst med att en ny tråd får vara seriös.
    Tanken var att så småningom utveckla tråden till något nyttigt beträffande träningstips och goda råd till de mindre erfarna hojåkarna.
    har någon tips, så kom med dem här. Det kan faktiskt rädda någon.
    Helt riktigt men det kan ju bli lätt lite urspårning på ett forum,men det gör väl inget,till viss gräns Nä men det där med att bromsa,det ligger ju massa träning bakom.Jag tror att många inte vet vad som händer vid panikbroms.Jag tycker man kan åka ut på en öde vägstump utan trafik,gärna både grusväg och asfallt och sedan prova på vad som händer.Man kan ju börja i låg hastighet,typ 50 och sedan prov bromsa.Man behöver ju inte nypa i för kung och fosterland i början utan börja mjukt och öka mer och mer.Övning ger ju färdighet.Ha gärna en kompis med ifall det skulle hända något,men man behöver ju inte köra ikull,men man vet ju aldrig.Har man bra balans så kan man ju hålla hojen skapligt.Det vore ju guld om kompisen har en hoj med abs,så man kunde träna med och utan,ifall man är utan abs.När man känner att man klarar av det så kan man ju öka farten.

Liknande ämnen

  1. Bromsa i en kurva?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 11:20
  2. Träna (SMC-kurser)
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 08:34
  3. Rätt eller fel att träna inför specifika situationer?
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 14:54
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 15:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •