Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Träna på att bromsa!

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Träna på att bromsa!

    Nu har det hänt igen en mcförare bromsade omkull utanför Karlstad
    Jag vill påstå att många omkullbromsningar sker för att vederbörande inte behärskar tekniken att bromsa hårt utan att det släpper antingen fram eller bak. Detta gäller ju för oss som inte har ABS. Det gäller alla underlag.
    Tycker att var och en skall öva på att göra ordentligt hårda inbromsningar på skiftande underlag och kanske riskera att gå omkull där i stället för att hoppas att inte råka ut för något i trafiken.
    Det svåra är ju att kunna anpassa bakbromsen utan att den nyper.
    Tror att bästa stället att lära sig tekniken är på grus för då behöver man inte köra så fort för att provocera bromsarna.
    Misstänker tyvärr, att inställningen är att "detta inte händer mig"
    Tänk på att ju fler mil du kör ju närmare kommer du en situation

  2. #2
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Bra inlägg! Tror som du att många bara kör och tänker att det händer aldrig mig, bara alla andra.

  3. #3
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nu har det hänt igen en mcförare bromsade omkull utanför Karlstad
    Jag vill påstå att många omkullbromsningar sker för att vederbörande inte behärskar tekniken att bromsa hårt utan att det släpper antingen fram eller bak. Detta gäller ju för oss som inte har ABS. Det gäller alla underlag.
    Tycker att var och en skall öva på att göra ordentligt hårda inbromsningar på skiftande underlag och kanske riskera att gå omkull där i stället för att hoppas att inte råka ut för något i trafiken.
    Det svåra är ju att kunna anpassa bakbromsen utan att den nyper.
    Tror att bästa stället att lära sig tekniken är på grus för då behöver man inte köra så fort för att provocera bromsarna.
    Misstänker tyvärr, att inställningen är att "detta inte händer mig"
    Tänk på att ju fler mil du kör ju närmare kommer du en situation
    Oavsett hur mycket man tränar så går man troligast omkull i en paniksitution, speciellt när man även försöker väja. Det är en helt annan sak att bromsa max och SAMTIDIGT väja än att bromsa max och köra rakt fram. Du går omkull när Du trycker på styret och vinklar hojen. Och går Du inte omkull (låser hjulen) när Du väjer så bromsar Du inte max när Du börjar undanmanövern - ABS är det som gäller, i de flesta fall!!
    Senast redigerat av DearHunter den 2011-05-26 klockan 08:04.
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  4. #4
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    ABSer, hjälmar o sköldpaddsskal är för fegproppar som lika gärna eller utan hjärna kunde köra trehjuling
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  5. #5
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    ABSer, hjälmar o sköldpaddsskal är för fegproppar som lika gärna eller utan hjärna kunde köra trehjuling
    Ha, ha....
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  6. #6
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av DearHunter Visa inlägg
    Oavsett hur mycket man tränar så går man troligast omkull i en paniksitution, speciellt när man även försöker väja. Det är en helt annan sak att bromsa max och SAMTIDIGT väja än att bromsa max och köra rakt fram. Du går omkull när Du trycker på styret och vinklar hojen. Och går Du inte omkull (låser hjulen) när Du väjer så bromsar Du inte max när Du börjar undanmanövern - ABS är det som gäller, i de flesta fall!!
    Hur bra fungerar det just att bromsa och väja med ABS på MC?
    Har ingen erfarenhet av ABS på MC men när det gäller bil på halt underlag så tappar man mycket i styrförmågan. Jag tycker att då går det mer framåt än att det svänger när ABS'n går in.

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Hur bra fungerar det just att bromsa och väja med ABS på MC?
    Har ingen erfarenhet av ABS på MC men när det gäller bil på halt underlag så tappar man mycket i styrförmågan. Jag tycker att då går det mer framåt än att det svänger när ABS'n går in.
    Abs är kanon,den som inte kört hoj med abs och verkligen inte testat ska inte uttala sig.Åk i 150 och nyp i fullt utan abs,då går det åt he.. med abs så stannar man.Har testat dom flesta maskiner och verkligen testat gränserna. Många tycker att abs och antispinn inte hör hemma på mc,men faktum är att det är kanon,även på grus,man kan ju köra fortare och utnyttja hjälpmedlen bara man vet hur det funkar,det kommer ju mer och mer på sportmaskiner med.Tekniken har ju gått så långt att dom kör ju fortare på tävling,än utan.

  8. #8
    Medlem Linnexs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vislanda (3 mil SV Växjö)
    Inlägg
    553
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Abs är kanon,den som inte kört hoj med abs och verkligen inte testat ska inte uttala sig.Åk i 150 och nyp i fullt utan abs,då går det åt he.. med abs så stannar man.Har testat dom flesta maskiner och verkligen testat gränserna. Många tycker att abs och antispinn inte hör hemma på mc,men faktum är att det är kanon,även på grus,man kan ju köra fortare och utnyttja hjälpmedlen bara man vet hur det funkar,det kommer ju mer och mer på sportmaskiner med.Tekniken har ju gått så långt att dom kör ju fortare på tävling,än utan.
    Jo men det var inte svaret på min fråga. Rakt fram är en sak men jag undrar om det fungerar fullt ut när man väjer / vinklar hojen och bromsar.

    Och var det syftet på mig om att jag att jag inte skulle yttre mig om ABS pga av okunskap så var mitt inlägg inget påstående utan en fråga från en som inte testat.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Linnex Visa inlägg
    Jo men det var inte svaret på min fråga. Rakt fram är en sak men jag undrar om det fungerar fullt ut när man väjer / vinklar hojen och bromsar.

    Och var det syftet på mig om att jag att jag inte skulle yttre mig om ABS pga av okunskap så var mitt inlägg inget påstående utan en fråga från en som inte testat.
    Sorry jag tror att panik broms med abs och vinkla på styret går åt pipan,men det är väl meningen att man ska kunna panikbromsa utan att gå i kull och sedan göra undanmanöver.Gör du en panikbroms utan abs så går du för det mesta ikull även om du håller styret rakt.Dom flesta singelolyckor sker ju när många kör för fort och sedan upptäcker dom en kurva och panikbromsar,dom hamnar man i skogen eller en timmer välta.Abs skulle rädda många liv där.
    Senast redigerat av engström67 den 2011-05-26 klockan 11:01.

  10. #10
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Att träna inbromsning är nog bra om inte annat för att hålla beläggen i trim.
    Men att vara så tränad att man låter bli bromsen är nog ännu bättre.
    En mc behöver inte mycket plats utan det finns oftast utrymme att komma fram.
    Har man missbedömt en kurva är det spårval och koncentration som gäller.
    Tyvärr bromsar många ihjäl sig både med och utan abs.
    Gasa och växla mer....bromsa mindre.

Liknande ämnen

  1. Bromsa i en kurva?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 11:20
  2. Träna (SMC-kurser)
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-22, 08:34
  3. Rätt eller fel att träna inför specifika situationer?
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 14:54
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 15:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •