Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Blöddrar på låga varv/tomgång

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4

    Blöddrar på låga varv/tomgång

    Hej, Är helt ny här och tänkte börja med att ställa en fråga. Var och besiktigade min motorcykel idag. Den gick igenom utan anmärkning, men besiktingsmannen sa att han tyckte att den blöddrade lite när den gick på tomgång. Finns det något enkelt sätt att åtgärda/kolla detta? Hoppas att nån har tid och lust att hjälpa en rookie med lite tips. Tack på förhand...
    /Janne

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av janne08 Visa inlägg
    Hej, Är helt ny här och tänkte börja med att ställa en fråga. Var och besiktigade min motorcykel idag. Den gick igenom utan anmärkning, men besiktingsmannen sa att han tyckte att den blöddrade lite när den gick på tomgång. Finns det något enkelt sätt att åtgärda/kolla detta? Hoppas att nån har tid och lust att hjälpa en rookie med lite tips. Tack på förhand...
    /Janne
    Hej ! Det första jag tänker på när den,som du beskriver det,blöddrar är om det har med tändningen att göra.Vad jag förstår så går den jämnt och rent i motorn så fort du ökar varvet.Om du håller ett jämnt varv på t ex 1200 varv,går den ojämnt då också ?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Oj, vad glad jag blev att jag fått svar så fort...
    Hm, svårt att veta exakt vilket varvtal, men nånstans där så börjar det låta bättre. Ska kolla under kvällen om jag kan höra när det slutar. Om det går att höra...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    CB 750? ÄR det inte en sån där med en radfyra med en förgasare till varje cylinder?

    Min Suzuki gick ojämnt, bluddrade och hade sig. Dåligt synkroniserade förgasare i mitt fall. Sen har jag också för mig att tomgången inte skall vara allt för lågt ställd för d blir det bluddrig tomgång.
    Ove

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    På 1200 varv går den lite ojämnt och nästan dör. Men tycker mig höra att den går bättre och jämnare när man varvar upp till 2000 varv ungefär.
    Om det är en radfyra med en förgasare till varje cylinder vet jag ärligt talat inte. Framgår väl tyvärr att jag inte är speciellt tekniskt kunnig. Försökte svara igår kväll, men då kom jag inte in på sidan.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Som Ove skrev kan mycket väl problemet vara förgasarna.Ska försöka förklara enkelt så du förstår ungefär hur det funkar.Har du t ex 4 cylindrar (alltså 4 tändstift)och du även har fyra förgasare som förser cylindrarna med bränsle(bensin) så måste alla fyra förgasarna vara inställda så att dom kan arbeta bra ihop.Om så inte är fallet utan någon förgasare är felinställd,ja,då går inte motorn som den ska.Motorn behöver däremot inte gå jättedåligt på alla varvtal utan kan som i ditt fall gå halvtaskigt på lägre varv.
    Det kan ju bero på andra saker också,men jag skulle nog i ditt fall fått kollat upp förgasarna och få dessa synkade för oavsätt vilket är det aldrig fel att ställa in grejerna på ett korrekt sätt.Kostnaden är heller inte speciellt stor för att kolla upp detta,och om inte annat kan du ju utesluta en sak i felsökningen.

  7. #7
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Börja med att göra rent tändstiften och kolla statusen på dem. Drar hojen olja?.
    Häll i Redline i tanken och kör. Det kan rensa upp bränslesystemet och Du kan ha ngn kanal tilltäppt i förknasaren.
    Sedan så ställer Du in luft/bränsle blandningen rätt.

    Om Du ska synka förknasarna så måste allt vara tipp topp. Annars riskerar Du att förlora synkningen vid tex en förgasarengöring längre fram.

    Lycka till
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

  8. #8
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av janne08 Visa inlägg
    På 1200 varv går den lite ojämnt och nästan dör. Men tycker mig höra att den går bättre och jämnare när man varvar upp till 2000 varv ungefär.
    Om det är en radfyra med en förgasare till varje cylinder vet jag ärligt talat inte. Framgår väl tyvärr att jag inte är speciellt tekniskt kunnig. Försökte svara igår kväll, men då kom jag inte in på sidan.
    Hej
    Hade liknande problem på min kawasaki 650,rensade alla fyra förgasarna,justerade in flottörnivåerna och synkade förgasarna så nu går den fint.Mycket jobb och lite pilligt,till synkningen behöver du vaccumklockor för att det ska bli bra.Både synkning och nivåerna i förgasarna är inte svåra att göra om man har utrustning och vet hur man gör,borde inte kosta en förmögenhet att få kollat på en verkstad,max en timmes jobb att kolla.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Tack för alla snabba, utförliga och trevliga svar. Ett litet problem är att jag är oteknisk vad gäller motorer så att kolla tändstift med vakumklockor mm är nog inget för mig. Men däremot så kommer jag att lämna in hojen på service och då kommer jag vara noga med att påpeka att de ska kolla tändstiften, rensa förgasarna och justera flöttörnivåerna innan de synkar Tack igen för all hjälp!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av janne08 Visa inlägg
    Tack för alla snabba, utförliga och trevliga svar. Ett litet problem är att jag är oteknisk vad gäller motorer så att kolla tändstift med vakumklockor mm är nog inget för mig. Men däremot så kommer jag att lämna in hojen på service och då kommer jag vara noga med att påpeka att de ska kolla tändstiften, rensa förgasarna och justera flöttörnivåerna innan de synkar Tack igen för all hjälp!
    Inget går upp mot en bra verkstad om man inte gillar att skruva själv. Föredrar själv att någon annan skruvar och då står jag gärna bredvid och tittar på. Helt nöjd med att jag kan smörja och spänna kedjan.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-04-21, 20:59
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2015-08-23, 11:14
  3. Yamaha 1100 Dragstar går dåligt på låga varv
    Av Stefan57 i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 18:49
  4. Ryckig gång på låga varv
    Av tmytmy i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 17:04
  5. Xtz660 dör på låga varv
    Av Kanonkula i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •