Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 25

Ämne: Föll för en ren i 90 knyck idag

  1. #1
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689

    Föll för en ren i 90 knyck idag

    Tidigare idag kom jag över ett krön på en fantastisk grusväg väster om Fällfors i Västerbotten när 2 renar materialiserades vid vägkanten. Bromsade ner och försökte styra undan, men renar är ju som dom är så de förflyttade sig snabbt tillbaka i min färdriktning. Ville inte smälla in i dom och flyga så jag nöp omkull hojen, tror jag träffade den ena i fallet men är inte säker.

    Konstigt vad mycket man hinner tänka i såna här situationer. Medan jag låg där med gruset sprutande omkring mig hann jag tänka "får inte börja rotera, håll in armarna, hur gick det för renen, oj här kommer min hoj" osv.

    När världen stannade av igen hade jag ont uta helsike, och det sägs ju vara ett bra tecken. Låg mitt på vägen och lyckades hasa ut i diket, kompisen som kört bakom slängde omkull hojen och kollade så jag levde. Kom upp på benen och efter ett tag inser jag vilken röta jag haft. Just där jag gått omkull var det en slät raksträcka så jag hade hållit mig på vägen. Jag hade inte brutit något, och hojen gick att resa och tillome starta.

    Skyddskläderna hade gjort sitt, hade det inte varit för dom (och speciellt ryggskyddet) hade jag inte suttit här. Jackan och byxorna och handskarna var trasor, crosshjälmen hade blivit av med lite plastflisor och biltemas excellenta knäskydd var nerslipade.

    På akuten sa dom att man brukar hålla kvar folk som gått omkull i hög fart över natten, men efter att dom gjort en kontroll, rengjort och lagt om mina uppskrapade armar och kollat svullnaderna fick jag åka hem. Eller skjutsas hem, kan inte hålla i en ratt än..

    Helt klart en tankeställare. Tänk va fort det händer. Var en helt vanlig transportsträcka, solen lyste och allt var frid och fröjd. Ett par sekunder senare låg man där och undrade om alla kroppsdelar satt på plats. Nu är det iaf slut på fuskandet med skydden för min del.

    Edit: inser att trådtiteln innehåller syftningsfel men jag är för vimsig för att bry mig just nu. =)
    Senast redigerat av Molgan den 2011-05-23 klockan 01:26.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  2. #2
    Sån tur i oturen att du klarade någorlunda helskinnad. Det finns nog många som fuskar med skydden. Senast i helgen såg min kompis en tjomme som körde genom byn på en H-D utan skyddskläder och hjälm. Otroligt korkat även för en kort tur.

    Hur gick det med hojen då? Blir den inlöst, eller går den laga?

  3. #3
    huh!?!
    Skönt att det ändå gick "bra" för dig.

  4. #4
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Oj oj oj! Vilken tu att du ändå var så pass närvarande, hoppas du mår bra trots allt.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Gott att läsa att det gick så pass bra för dig, trots allt! Det går så fort att man inte kan fatta det innan man varit med om det själv. Själv hann jag inte mer än ana rådjuret innan det smällde. Hann bara tänka "Det här går åt helvete!" Jag klarade mig också förhållandevis bra, tack vare skydden jag hade. Hade faktiskt inte ett enda blåmärke eller någon annan skada än ett komplicerat armbrott och en del ansiktsskador. Fuska aldrig med skydden, dom gör en stor skillnad när olyckan är framme, vilket som vi vet kan komma snabbt och oväntat. Inte sällan händer det just när allting känns bra och man bara njuter av färden.

    Ta gärna lite bilder på din utrustning och lägg ut här, innan du skickar in dom till försäkringsbolaget. Mina kläder ville bolaget ha in, trots att jag talade om hur äckliga dom var med allt sitt blod. Kan inte vara nå´t kul jobb att ta hand om.

    Bara att önska god bättring och att du får hojen fixad medan du själv läker ihop. Riktigt trist tid att råka ut för så´nt här. Min olycka skedde på sista körningen för säsongen så jag missade egentligen ingen del av säsongen.
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Jag tycker det är starkt av dig att inte drabbas av panik i en sådan situation och dessutom kunna agera så konsekvent och medvetet lägga ner hojen. Hoppas du snart blir bra och kan köra igen.

    "Mötte" själv ett rådjur häromveckan, hade en taxi framför mig och funderade på att köra om den vid ett gärde straxinnnan de roliga svängarna på vägen började. Plötsligt hoppar ett rådjur fram framför taxin och taxin tvärnitar-som tur var höll jag avståndet till taxin-så det var väl egentligen ingen riktig fara, men ändå....vad läskigt snabbt de dyker upp

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Djur på vägen är farliga, inget sinne för trafikregler! Verkar ändå gått ganska bra med dig själv.
    Ove

  8. #8
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    toppen att du är kvar med oss. Det verka kunnat gå mer illa än det gjorde.

  9. #9
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Det var väl skönt att det slutade så pass bra och att det hände på rätt plats så att säga.
    Bär det av ut bland träd och stenbumlingar kan vad som helst hända.
    Hoppas det inte ändrar din inställning till mc-åkning Tänk över det som hänt och så upp på hojen igen.

  10. #10
    Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Base camp Stockholm 43 m.ö.h.
    Inlägg
    942
    Oj, oj, oj...Molgan..

    Skönt att läsa att Du klarade dig.
    Jag vet hur sådant känns och hade det inte varit för min skyddsutrustning och en vaken bilist så hade det inte blivit så kul. Jag hade änglavakt för jag körde inte fortare än vad han kunde flyga.

    Tag hand om dig och snart är Du uppe på hojen igen... med en erfarenhet mer
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

Liknande ämnen

  1. Re: Idag..
    Av Jan-Olov i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-10-18, 08:14
  2. Ska ta en tur idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 12:40
  3. Bra för idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 18:13
  4. Ny för idag !
    Av Jossan i forum Ny på forumet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-30, 08:35
  5. Bra för idag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •