Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lullat runt i dag

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    Lullat runt i dag

    Hämtade ut mina nya glasögon i går, jag skulle ha väntat med dem tills i kväll så kunde jag fixat fyllan helt gratis..!

    Litet brytningsfel som korrigerats och de är dessutom progressiva*, det säger ju allt. Kände mig minst 2 m lång i morse när jag gick ut med hundarna, avsatser såg ut att vara mycket längre ner än de är så därför så har jag snubblat i dag för att jag missbedömt avstånden. Så, jag skulle ha väntat med att använda dem tills nu i kväll så hade jag fixat fyllan i ett nafs.

    Det blev ett par av märket Skaga, de förra var ett par av märket Calvin Klein med äkta glas i, de var en tyngre sort som jämt hasade ner på näsan. Dessa puffade jag upp hela tiden som sen gled ner… Så nu tog jag plast, väger mindre, sitter där de ska och glider inte ner.

    * Progressiva glas har en styrka upptill i glaset som jag ser på långt håll med och en styrka för läskunnighet nära ögonen längst ner i glaset. Nackdelen med dem är att tittar man åt sidorna blir det suddigt, jag måste hålla blicken exakt på rätt plats i glasögonen. Det är det här som gör att det snurrar och man missbedömer avstånd etc. De kräver en viss tid att vänja sig med, men det går ganska bra. Har haft dem på mig under hela eftermiddagen i dag så jag tror det kommer gå bra.

    Fick också ett par solglasögon, har inte hittat några bra och jag har glasögon så de måste passa dem också. Men nu hittade jag ett par som jag sätter utanpå glasögonen och döljer dem. Fiffigt! =)

  2. #2
    Ja såna är fiffiga!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Hämtade ut mina nya glasögon i går, jag skulle ha väntat med dem tills i kväll så kunde jag fixat fyllan helt gratis..!

    Litet brytningsfel som korrigerats och de är dessutom progressiva*, det säger ju allt. Kände mig minst 2 m lång i morse när jag gick ut med hundarna, avsatser såg ut att vara mycket längre ner än de är så därför så har jag snubblat i dag för att jag missbedömt avstånden. Så, jag skulle ha väntat med att använda dem tills nu i kväll så hade jag fixat fyllan i ett nafs.

    Det blev ett par av märket Skaga, de förra var ett par av märket Calvin Klein med äkta glas i, de var en tyngre sort som jämt hasade ner på näsan. Dessa puffade jag upp hela tiden som sen gled ner… Så nu tog jag plast, väger mindre, sitter där de ska och glider inte ner.

    * Progressiva glas har en styrka upptill i glaset som jag ser på långt håll med och en styrka för läskunnighet nära ögonen längst ner i glaset. Nackdelen med dem är att tittar man åt sidorna blir det suddigt, jag måste hålla blicken exakt på rätt plats i glasögonen. Det är det här som gör att det snurrar och man missbedömer avstånd etc. De kräver en viss tid att vänja sig med, men det går ganska bra. Har haft dem på mig under hela eftermiddagen i dag så jag tror det kommer gå bra.

    Fick också ett par solglasögon, har inte hittat några bra och jag har glasögon så de måste passa dem också. Men nu hittade jag ett par som jag sätter utanpå glasögonen och döljer dem. Fiffigt! =)
    Se upp för trappstegen man misstar sig något fenomenalt
    Jan-Olov

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Särskilt när man går nedför...
    Efter flera år med progressiva retar jag mig fortfarande lite grand på att synfälten är så smala, såväl i höjd som sida. Men vänjer sig, det gör man...

  5. #5
    Jag har 2 par glasögon. Ett för långt håll och ett för kort håll. Men när jag ska läsa så orkar jag inte byta utan skjuter bara upp dom för långt håll i pannan och läser utan. Detta här börjat på gamla dar, för bara några år sedan.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Se upp för trappstegen man misstar sig något fenomenalt
    He he, jo jag märkte det. Allt som går neråt känns mycket längre ner än det är så man tar ju sina steg därefter…
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Särskilt när man går nedför...
    Efter flera år med progressiva retar jag mig fortfarande lite grand på att synfälten är så smala, såväl i höjd som sida. Men vänjer sig, det gör man...
    Jo, vertikalt och horisontellt märker jag att det är liksom skevt, jag måste hålla blicken på rätt plats genom glasen för att se bra. Åt sidorna blir det brytningsfel med färger som inte passar in, likaså på höjden men förvånansvärt så bra det gått hittills att vänja sig. Jag höll på att lämna tillbaka dem när de kom på näsan hos optikern, sa att så här kändes det inte alls när vi provade ut styrkan, allt bara snurrade och kändes tokfel.

    Först timmarna bytte jag mellan de här och de gamla, det blev så fruktansvärt ansträngt och jobbigt för ögonen. Men ju mer jag försökte desto bättre gick det för varje gång. Det bästa är att jag kan läsa texterna igen, jag hade problem att läsa texter, speciellt kursiv text.
    Nu kan jag läsa mindre texter dessutom, tidigare stod jag och vinklade och vred på pappret för att se vad det står, ökade och minskade på avståndet mellan ögonen och det jag skulle läsa men vilken längd som helst var fel.

    I dag känns det mer okej med dem på näsan så jag tror jag kommer vänja mig mer under dagen i dag.

  7. #7
    Gillar du att läsa i sängen så köp riktiga läsglas, det är mycket bekvämare för du kan följa hela texten utan att flytta bok eller huvudet. Jag som jobbar då och då i taket klarar inte det med progresiva glas, då gäller det att inte se riktigt eller ta på läsglasen.
    Jan-Olov

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Gillar du att läsa i sängen så köp riktiga läsglas, det är mycket bekvämare för du kan följa hela texten utan att flytta bok eller huvudet. Jag som jobbar då och då i taket klarar inte det med progresiva glas, då gäller det att inte se riktigt eller ta på läsglasen.
    Nä, jag läser inte i sängen. Det är när jag läser med nån tidning eller bok etc och håller i dem som jag har problem.

  9. #9
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Har tur som klarar mig med mina läsglasögon inköpta på Jula. Kostade inklusive fodral runt trettio kronor. Köpte tio par på en gång så nu har jag glasögon lite varstans, funkar skitbra än så länge!
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #10
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Jag måste nog reklamera de här, jag spänner ögonen nåt grymt på långa håll, kisar duktigt och det värker som tusan när jag haft dem ett par timmar. Kan ju inte vara riktigt då? De nya är bra på nära håll, känns mest som mina terminalglasögon för på långt håll ser jag inte alls bra med dem heller, då får jag kisa duktigt och spänna ögonen.

    Kan ju inte vara korrekt då om de nya som ska vara bra på både långa och korta avstånd bara är bra på korta avstånd…?

Liknande ämnen

  1. Vänern runt
    Av Susie i forum Touring
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-06-25, 20:26
  2. Hjälmaren runt
    Av leffa i forum Träffar & Körningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 09:34
  3. Mälaren Runt 21/8
    Av harpoonman i forum Träffar & Körningar
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-08-19, 22:48
  4. Runt hus
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 08:55
  5. Sommen runt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-16, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •