Sidan 9 av 16 FörstaFörsta ... 7891011 ... SistaSista
Resultat 81 till 90 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #81
    Citat Ursprungligen postat av Brojlern Visa inlägg
    Kör lösningsmedelsbaserad solidlack. Skärmarna och ramen har jag dock lackat det blåa med pulver för att få det lite tåligare.

    Solidlack behöver ju egentligen ingen klarlack, men när jag gjorde ränder kändes det bäst att lägga på det för att undvika flagning..
    Bara nyfiken.
    När jag ville handla till en bil så ville de inte sälja sån (2K-lösnmedelsbaserat) till mig, men när jag påpekade att jag hade företag som bla pysslade med fordonsteknik så var det Ok.
    "Privat" tycks det vara omöjligt att köpa..
    Får nog börja träna lite på vattenlack...

    Har gjort sammalunda på ett av pågående objekten, ram = pulverlack resten blir 2K

  2. #82
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Bara nyfiken.
    När jag ville handla till en bil så ville de inte sälja sån (2K-lösnmedelsbaserat) till mig, men när jag påpekade att jag hade företag som bla pysslade med fordonsteknik så var det Ok.
    "Privat" tycks det vara omöjligt att köpa..
    Får nog börja träna lite på vattenlack...

    Har gjort sammalunda på ett av pågående objekten, ram = pulverlack resten blir 2K
    Ok, själv köper jag som privatperson från järbo färg och lack, och det har aldrig varit några problem.

  3. #83
    Citat Ursprungligen postat av Brojlern Visa inlägg
    Ok, själv köper jag som privatperson från järbo färg och lack, och det har aldrig varit några problem.
    Som alltid, helt laglöst ute på vischan...

  4. #84
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Som alltid, helt laglöst ute på vischan...
    Haha, ja kanske det. Köpte i och för sig via deras webshop: http://www.jarbofargochlack.se/se/

    Känns rätt reko ändå..

  5. #85
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hoj!

    Har varit ledig idag så det blev lite MC-pill. Har ruggat upp hela tanken med 1200-papper och försökt slipa ner märkena efter tejpen. Sen har jag fixat min maskeringsmiss från förra gången.


    Så ska det se ut! Glad att jag tog tag i det istället för att låta det vara..

    Sådant är läget. Till nästa gång ska klarlacken på, och förhoppningsvis är tanken klar då (rim!).

    Ha det!

    //

    Larsson

  6. #86
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hupp!

    Blir en liten mini-update såhär i slutet av veckan. Har inte orkat med tanken, så idag har jag istället börjat om lite på tankemblemen, eftersom det flagnat och blivit fult av min dåliga maskering. Så nu har jag ruggat upp ytorna bättre, och målat primer med pensel istället för med spruta. Förhoppningsvis håller det bättre.


    Söndagsnöje. Ringen ska vara blå och runt texten ska det vara rött. Sen ska det egentligen vara vitt på resten, men eftersom tanken är vit tror jag det blir bättre att ha det kromat. Lär nog köra lite mer autosol på det undre emblemet också och få bort fläckarna.

    Ja, så är det. Till nästa gång tänkte jag försöka ta tag i tanken ordentligt. Dessutom borde jag få tillbaka topparna och cylindrarna från blästring också, så att jag kan lägga på lite färg på dem.

    Ho!

    //

    Larsson

  7. #87
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tja!

    Pillar lite smått då och då. Idag har jag blivit klar med tankemblemen. Själva tanken får nog vänta till helgen tror jag..


    Klart! Lite dålig bild, men ser rätt OK ut i verkligheten. Visade sig vara lättast att måla med pensel för hand, och sedan torka rent bokstäverna med thinner.

    Ja, som sagt, sakta men säkert knallar det vidare. Till helgen kommer förhoppningsvis klarlacken på tanken.

    //

    Larsson

  8. #88
    Medlem Martins avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    78
    Hej

    Eftersom jag inte läst veterandelen så har jag missat denna tråd helt, får skylla mig själv. Jättekul med alla bilder och uppdateringar, kommer följa slaviskt i fortsättningen.

    Gillar att du gör jobbet på ditt sätt det är ändå du som ska ha glädje av hojen framöver (kanske vi oxå om du fortsätter lägga upp bilder när den är färdig ).

    Måste säga att du är jätteduktig och verkar ha ett jäkla tålamod .

    Jättekul med mycket bilder. Keep up the good work.

    mvh/martin

  9. #89
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    På't igen!

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Hej

    Eftersom jag inte läst veterandelen så har jag missat denna tråd helt, får skylla mig själv. Jättekul med alla bilder och uppdateringar, kommer följa slaviskt i fortsättningen.

    Gillar att du gör jobbet på ditt sätt det är ändå du som ska ha glädje av hojen framöver (kanske vi oxå om du fortsätter lägga upp bilder när den är färdig ).

    Måste säga att du är jätteduktig och verkar ha ett jäkla tålamod .

    Jättekul med mycket bilder. Keep up the good work.

    mvh/martin
    Ojoj, värmamde ord . Tack å bock! Vete fåglarna om jag har så bra tålamod egentligen.. tycker ofta jag får problem för att jag varit för ivrig. Dock ligger väl kanske tålamodet i att orka göra om och göra rätt

    Nu till dagens uppdatering. Har lackat topparna och även lagt på klarlack på tanken. Hade tänkt lacka cylindrarna också, men de hade börjat rosta ganska mycket efter blästringen (gjutjärn), då jag inte hämtade upp dem direkt efter att de var färdigblästrade. Nu ska han blästra på det hela igen och den här gången lägga dem i nåt slags anti-rost-påse för att undvika samma problem igen.


    SIlverfärg på ena toppen. Inte mycket att säga här.


    Sen skulle de härdas i cirka 160 grader också i och med att det är högtemperatursfärg. Ser mumsigt ut.


    Och så tanken. Blev faktiskt ungefär som jag tänkt mig. Finns såklart lite skavanker här och var, men de får falla under konstnärlig frihet.


    Det stod inte på burken hur mycket thinner man skulle ha i, så jag höftade lite. Blev nog lite för tjockt, och därför fick man dra på rätt rejält för att inte få apelsinskal, vilket i sin tur gav lite rinningar. Numer är jag i och för sig ganska van vid det så det var inte så nedslående. Ska slipa på det när det härdat och antingen putsa upp det eller lägga ett till lager klarlack.

    Slut för idag! Nästa gång blir det förhoppningsvis lite cylinderlackering.

    Hujj!

    //

    Larsson

  10. #90
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej å hå..

    Jaha, dags för en liten uppdatering. Inte mycket roligt att komma med den här gången dock. Som jag nämnde förra gången tyckte jag att klarlacken var för tjock när jag lade på den. Därför tunnade jag ut den rätt skapligt den här gången. Resultatet blev dels mer rinningar (suck) och som pricken över i:et krackelerade den vita färgen på några ställen. Utöver det fastnade det en hel del damm i färgen också. Är osäker på varför det går så jävla dåligt, men jag tror att det är en kombination av att jag tunnat klarlacken (läste mig till i efterhand att man oftast inte ska tunna klarlacken alls), min budgetspruta från biltema, mitt hemmabyggda lackbås och mitt ovana handlag.

    För att åtgärda krackeleringarna måste jag först slipa bort klarlacken, lägga ny vit färg där det krackelerat (vilket alltså innebär en hel del maskeringsjobb), och sen lägga ny klarlack. Just nu lutar jag åt att slipa och bättra på det vita själv, sen rugga upp allting och till sist låta nån med bra utrustning (riktig lackbox och riktig spruta) lägga klarlacken. Är ju lite fusk såklart, men jag vill att tanken ska vara snygg, och hittils har jag inte lyckats särskilt bra med det.

    Utöver det har jag fått cylindrarna färdiga, och det är ju alltid lite ljus i mörkret i alla fall.


    Usch, usch USCH


    Var svårt att få bra bild när cylindrarna är svarta, men det blev ganska snyggt tycker jag.

    Så är det. Det kan inte gå bra jämt. Till nästa update ska jag nog låta tanken vara ett tag och hålla på med lite annat. Blir nog till att montera ihop motorn och byta transmissionskåpan; har fått en ny packning till den nu.

    //

    Larsson

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •