Sidan 8 av 16 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 71 till 80 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #71
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Brojlern Visa inlägg
    Ojoj, det var värst vad många som var intresserade nu känns det nästan lite nervöst
    Helt rätt - känn pressen!!
    Ove

  2. #72
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjo!

    Inte mycket som hänt idag. Har målat ett andra varv på kedjekapslingen och lagt på det vita till randen på framskärmen. Sen har jag börjat slipa ner rinningarna på tanken också, men det går inte så bra i och med att det inte har härdat längst in. Nu har jag ju dock slipat av en del, så förhoppningsvis har det som är kvar härdat tills imorgon eller måndag (måste ju helga vilodagen ) så att man kan slipa ner det sista och få fin yta.

    Inga bilder idag, för framskärmen är skrämmande lik bakskärmen, och kedjekapslingen ser ut som förut ungefär.

    Imorgon/måndag ska jag maskera och lacka på framskärmen samt slipa och förhoppningsvis lacka lite på tanken.

    Ha det gött!

    //

    Larsson
    Senast redigerat av Brojlern den 2013-06-15 klockan 22:12.

  3. #73
    Medlem Knarrs avatar
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Södermanland
    Inlägg
    230
    Härlig bygg-tråd! Hoppas vi får höra det omtalade ljudet av den sen också!

  4. #74
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Knarr Visa inlägg
    Härlig bygg-tråd! Hoppas vi får höra det omtalade ljudet av den sen också!
    Kul att höra! Jodå det ska nog gå att ordna. Avgassystemet ser dock förjävligt ut för tillfället, och planen är att få det omkromat om plånboken tillåter, eller att hitta ett begagnat i bättre skick. Men när det är klart ska det nog gå att få ut lite gött blödder ur den!

    Idag har det blivit lite pill med tanken, framskärmen och kedjekapslingen bak:


    Framskärmen alltså. Blev väl som bakskärmen antar jag, fast lite smalare mellan ränderna, mest eftersom framskärmen är smalare än bakskärmen


    Monterade ihop kedjekapslingen och det ser väl reko ut antar jag.


    Och så till sist tanken. Tog ett tag att få bort rinningarna, men äntligen fick jag det någorlunda som jag ville. Är några spår kvar av rinningarna, men inte så att det står så väldigt mycket. Är ju lite som hemgjorda köttbullar; det ska se lite hemgjort ut också.


    Så ser det ut alltså. Imorrn blir det till att maskera tanksidorna och börja lacka lite blått. Om tid finns blir det kanske också lite klarlack på skärmarna.

    //

    Larsson

  5. #75
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej!

    Har idag lagt klarlack på båda skärmarna. Hade tänkt lacka blått på tanken också, men jag upptäckte att jag missat lite på det vita så det blev en omgång sånt istället.


    Båda skärmarna klara! Mattade upp dem med 1200 våtslippapper och lade på 2 lager klarlack. Nu får vi hoppas att det håller bara. Ett problem som uppstod när jag lade klarlacken är att den tenderade att lösa upp ränderna lite på de ställen där jag lade lite för mycket lack (det syns lite på böjen på den vänstra skärmen), vilket kan vara värt att komma ihåg när jag ska lägga klarlack på tanken sen. Sen ser man också att det är en tunnare vit rand innanför den svarta randen, vilket inte var meningen från början. Men nu när jag vant mig tycker jag att det är nog så snyggt.


    Och vad som helst är väl vackrare än hur det var innan..

    Allt för idag, imorrn ska jag börja maskera tanken och lacka blått på undersidan (inget jätteroligt alltså, men det ska ju göras)

    Hej hopp!

    //

    Larsson

  6. #76
    Medlem nauskas avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    72
    Riktigt kul att följa den här tråden! Och det ser ut att bli väldigt bra!

  7. #77
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av nauska Visa inlägg
    Riktigt kul att följa den här tråden! Och det ser ut att bli väldigt bra!
    Kul att höra! Jovars, än så länge har jag lurat ut det mesta. Får hoppas det håller ända in i mål också bara

    Idag har jag maskerat tanksidorna och lackat undersidan av tanken. När jag ändå höll på med det blåa passade jag även på att lacka tankemblemen och bättra på lite gamla grejer som jag missat lite på.


    Blått är flott! Lade på 4-5 lager så att det håller ordentligt. Verkar ta en jäkla tid att härda dock :/

    Kan även passa på att lägga in en liten förfrågan här.
    Avgassystemet ser ju ut som fan själv:
    Alternativen jag har är att antingen kroma om det gamla systemet, eller hitta ett bättre begagnat. Min gissning är att det senare alternativet är lite snällare mot plånboken. Är det någon som har ett till salu (i OK skick) eller vet var man kan hitta något dylikt? Jag vill minnas att jag såg en annons på blocket för länge sedan från en kille i dalarna (?) som verkade ha lite som hobby att slakta gamla blue arrowar, men annonsen är inte kvar längre. Som sagt, om någon vet något får ni gärna säga till. Är intresserad av ett sådant som på bilden (dvs. överliggande med dubbla rör).

    Ja, så är läget för stunden. Nu blir det nog ett litet uppehåll i projektet. Dels på grund av att det blåa under tanken måste härda ordentligt innan jag kan lägga den på en bock och lacka ovansidan, men framförallt eftersom midsommar nalkas!

    Nästa gång, vilket troligtvis blir nästa vecka, ska jag lägga det blåa på ovansidan av tanken. Något jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning. Men har man gett sig in i leken, så faller man ofta själv däri (väl?)

    Gla' Midsommar!

    Larsson

  8. #78
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej igen!

    Har lagt på det blåa på ovansidan idag och fick mig en liten överraskning..


    På med det blåa, so far so good..


    Av med maskeringen. Ser ut som förväntat..


    Och så nej nej NEJ. Måste ha varit full eller nåt när jag maskerade. Vet inte om jag orkar maskera och pilla för att få dit det lilla blåa som ska vara där. Måste fundera lite på det tror jag. Sen ser man också att tejpen har lämnat märken på det vita, så vi får hoppas att jag lade tillräckligt tjockt med vitt för att det ska gå att slipa ner.

    Åhå jaja, allting blir sällan som man tänkt sig. Imorgon börjar jag på sommarjobbet igen, så då blir det nog lite långsammare tempo igen. Till nästa inlägg ska jag slipa och jämna till/rugga upp hela ovansidan på tanken för att till sist lägga ett par lager klarlack. Om jag pallar ska jag även lägga blått på det som fattas på högersidan, men jag måste ta mig en funderare på det som sagt..

    Ha det så länge!

    //

    Larsson

  9. #79
    Vad använder du för lack?
    Lösningsmedelsbaserad eller vattend?

    Tänkte lite på upplösta linjer..

  10. #80
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Vad använder du för lack?
    Lösningsmedelsbaserad eller vattend?

    Tänkte lite på upplösta linjer..
    Kör lösningsmedelsbaserad solidlack. Skärmarna och ramen har jag dock lackat det blåa med pulver för att få det lite tåligare.

    Solidlack behöver ju egentligen ingen klarlack, men när jag gjorde ränder kändes det bäst att lägga på det för att undvika flagning..

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •