Sidan 7 av 16 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 61 till 70 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #61
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Halloj!

    Så var det dags igen. P.g.a. diverse bilproblem och liknande har inte blue arrow varit högst upp på listan hittils, men idag har jag i alla fall fått lite grundlackering gjort.


    Spacklad, slipad och maskerad tank. Notera också skruvarna jag satt i hålen för emblemen. Tanken är att skruva i och ur dem mellan varje lack-lager så att jag slipper få lack i gängorna. Förhoppningsvis fungerar det..


    Och så på med färgen. Kändes att det var ett tag sedan jag lackade sist, och så blev det ju rinningar därefter. Blir till att slipa sen.

    Jaha, slut för idag. Imorgon blir det förhoppningsvis slipgrunden som kommer på.

    Tjupp!

    //

    Larsson

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tja!

    Har blivit lite småpill idag också. Har fått på slipgrund på tanken och styret, samt maskerat bakskärmen för linjelackering.


    Tog ett par timmar att få allting gjort. Lade först ut fin-linje-tejp för att få en skarp kant på linjerna, och sen maskerade jag resten. Hoppas nu bara att ingen färg läcker igenom..


    Lade till sist på slipgrund på tanken. Rinningar återigen, om än lite mindre. Eftersom alltför mycket krom släppt på styret har jag bestämt att lacka även det. Det blir samma kulör som på lysena.

    Slut för idag! Imorrn blir det nog att lacka lite ränder på bakskärmen och om jag vågar även lite svart på tanken.

    Ha det!

    //

    Larsson

  3. #63
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej!

    Idag har det lite mer blivit gjort, med blandat resultat. Har lackat klart styret, lackat vit rand på bakskärmen och lackat lite svart på tanken.


    Vit rand på bakskärmen. Tanken är att nu lägga en till tejp och lacka svart, så att jag får svart och vit rand som det var från början (blir inte exakt likadant, men samma tänk i alla fall).


    Styret. Inte mycket att säga här. Har sparat vid gashandtaget för att slippa slipa på det sen.


    Och så tanken. Som bekant ska tanken vara kromad på sidorna och blå på mitten. Kromet var alltför bubbligt för att få fason på, så jag tänker lacka sidorna gräddvita istället. Mellan det vita och det blåa ska jag ha en svart rand (6 eller 3 mm tjock, har inte bestämt mig än), för att knyta ihop det lite. Det svarta till randen är det jag lackat idag, och jag klarade mig utan rinningar, och det såg ut som jag gjort ett tillräckligt bra förarbete. Däremot fastnade en väldans massa skräp i färgen. Eftersom det bara är randen det gäller spelar det inte så stor roll, men jag lär nog hitta på nåt när jag lackar det andra..

    Imorgon tänkte jag maskera och lacka på svart på bakskärmen samt maskera och lacka vitt på tanken.

    Är det någon som har några tips hur man kan undvika skräp i lacken när man lackar hemma? Just nu har jag ett "rum i rummet" gjort av presenningar (se bild i tidigare inlägg). Innan jag lackar vattnar jag golvet som tusan. Funderar på om det kanske är bäst att lacka utomhus i skuggan på morgonkvisten (innan det är alltför mycket flygfän igång).

    Tjosan!

    //

    Larsson

  4. #64
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjo!

    Vet inte hur många stackare som läser, men jag kör på i alla fall :P. Har idag suttit ute i fina vädret och maskerat och grejat med tanken och bakskärmen.


    På med finlinjetejpen som ska skydda det vita som ska utgöra den vita randen på bakskärmen


    Sen lackade jag svart över, och drog bort tejpen -->vit rand.


    Sen drog jag bort resten av maskeringen. Tyvärr slapp det vita igenom på sina ställen, men som tur var gick det hyffsat bra att skrapa bort.


    Så här blev det sen efter att jag skrapat bort läckagen. Är hyffsat nöjd med resultatet; det enda jag har att gnälla på är att det är som en tunn vit kant på insidan på det svarta. Lutar åt att försiktigt slipa bort det och sen göra hela skärmen matt med fint papper, så att man kan lägga på ett skyddande lager klarlack över hela kalaset.


    Och så var det tanken.. Hade ju mätt på linjerna innan så jag visste var de skulle gå. Här la jag ut tejp på båda sidor för att få det någorlunda symmetriskt


    Och sen lade jag på finlinjetejp även här. Som synes har jag flyttat lite på tejpbitarna, för ögonmått visade sig vara ett säkrare kort.


    Och sen la jag det vita på tanksidorna. Till en början gick det bra, men sen tyckte jag det täckte för dåligt och började lägga på mer och mer, med förjäkliga rinningar som följd. Att man aldrig lär sig; Många tunna lager istället för ett tjockt! Nu måste jag vänta tills det härdat ordentligt vilket lär ta några dagar, och sen blir det till att slipa slipa slipa och lägga en sista vit omgång för att få ett fint slutresultat. Not. här hade jag knappt några problem med partiklar i färgen, mest troligt för att jag torkade extra noga innan jag lade lacken den här gången.


    Jahapp, imorgon blir det nog vilodag tror jag. Måste vänta på att det vita ska härda igenom ordentligt. Efter det blir det till att slipa på tanken och maskera framskärmen.

    Moss och grankott!

    //

    Larsson

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skärmen - skitsnygg randning o vitt och svart! Fortsätt så!
    Ove

  6. #66
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag läser. Jag skulle behöva göra likadant då jag har en gammal moppe från Nyman-verken (jag heter Nyman) som bara står. Tyvärr utomhus så den håller på att förfalla.
    /Erik

  7. #67
    Medlem swedans avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    385
    Jag läser också.
    Fortsätt skriva och lägga upp bilder.
    Kul att se hur det fortskrider.
    Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd

  8. #68
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Sådana här trådar är alltid intressanta.
    Fjädring är överskattat..

  9. #69
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jodå,jag följer också arbetet med spänning.När tror du att hojen blir körklar ?

  10. #70
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Ojoj, det var värst vad många som var intresserade nu känns det nästan lite nervöst

    Citat Ursprungligen postat av Ove
    Skärmen - skitsnygg randning o vitt och svart! Fortsätt så!
    Jodå det är rätt så snyggt, det enda jag är rädd för är att det ska flagna bort. Men blir nog som sagt till att lägga ett lager klarlack över hela skiten för att undvika det..

    Citat Ursprungligen postat av Bighoj
    Jodå,jag följer också arbetet med spänning.När tror du att hojen blir körklar ?
    Ja du, det är inte helt lätt att svara på. Om sommarens planer går i lås borde det gå att börja montera till hösten, och i så fall borde den gå att köra nästa sommar. Till saken hör dock att jag har motorcykeln står hos mina päron utanför Uppsala samtidigt som jag själv studerar nere i Linköping. Till hösten påbörjar jag mitt femte och sista år där, och därför vet jag inte exakt hur nästa vår/sommar ser ut. Men förhoppningsvis är den körklar nästa sommar..

    Ack ja, så till dagens jobb. Har inte börjat slipa på tanken än, för de där förbaskade rinningarna tar tid på sig att härda. Istället har jag maskerat framskärmen (inga bilder på det, för det ser ut som på bakskärmen) och penselmålat lite på bakre delen av kedjekapslingen.


    Bakre kedjekapslingen alltså. Har målat med pensel med samma färg som jag använde till luftfiltret och den främre delen av kedjekapslingen. Är inte världens bästa finish på det, men det sitter så pass utsatt så jag orkar inte lägga energi på att få det kalasfint

    Jaha, det var det. Imorgon får jag nog på lite färg på framskärmen, och slipar lite på tanken.

    //

    Larsson

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •