Sidan 5 av 16 FörstaFörsta ... 3456715 ... SistaSista
Resultat 41 till 50 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #41
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Halloj!

    Dags att dra igång med sommarens jobb. Har lämnat in tanken på blästring, och skärmarna på pulverlackering. Eftersom ingetdera är klart än kan jag inte börja spackla och lacka på tanken än.

    Den nya fälgen har dröjt ända sen i julas, men troligtvis har jag den inom en vecka, och då hoppas jag att det äntligen ska gå att få ihop hjulen.

    Har i övrigt pillat lite smått med hastighetsmätaren. Det bästa vore nog att hitta en ny, eftersom det inte finns så mycket kvar av siffrorna på trippmätaren efter branden (hastighetsmätaren fungerar dock ), men ska i alla fall försöka få ordning på glaset så man kan använda mätaren utan att den dränks med vatten..

    Bilder:


    Gamla glaset, sprucket och dant..


    Och det nya glaset, efter ett antal försök :P. Nu återstår bara att få dit det så att det blir både tätt och snyggt..


    Monterade ihop dämparna också i brist på annat att göra

    Har inte blivit så mycket mer, pga. diverse andra projekt. Nästa gång ska det bli lite mer hastighetsmätarfix och kanske lite spackel/lack.

    Heders!

    //

    Larsson

  2. #42
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej igen!

    Har gjort lite blandat smått sen sist. Fälgen verkar dröja ytterligare en vecka, och varken skärmarna eller tanken är klara, så det har blivit lite andra småsaker istället.

    Eftersom den förra ringen till hastighetsmätaren var sprucken och bränd har jag försökt tillverka en ny. Den gamla ringen var kromad, men jag tror det funkar med svart också till lyktan.

    Bilder:

    Klippte ut en bit mässingsplåt och bockade till kanterna lite med en tång. Måttade sedan in mitten och ritade ut var hålet skulle vara med hjälp av den gamla ringen.


    Hål klart, klippte med vanlig sax bara.


    Och nåt sånt här är det väl tänkt att se ut. Tänkte lägga på lite vindrutetätning och epoxi för att fästa ringen och glaset. Vågar inte lacka nåt på tavlan eller visaren, för det är nog lite väl pilligt. Men tanken är väl som sagt att försöka hitta en ny som ser bättre ut, och dessutom har fungerande trippmätare.


    Grundade på ringen, locket till nyckelhålet på lyktan samt de båda tankemblemen. Tankemblemen har kromade detaljer, som jag har maskerat (pilligt värre!). Spacklade även lite på ringen för att den inte skulle se alltför bulig ut där jag bockat.


    Och så här blev det efter slutlacken. Inte världens tydligaste bild, men tror det blev helt ok ändå.


    Slutlacken på det röda på tankemblemen. Det röda ska bara vara mellan bokstäverna, och resten har jag maskerat. Sen ska det vara en blå ring till höger som jag gör senare när jag ska lacka det blåa på tanken.


    Sen kunde jag inte låta bli att putsa upp och skruva dit frontemblemet på ramen. Fick för övrigt gänga om hålen för att färgen trängt in för långt. Jäkligt snyggt märke, så det är lite synd att den inte syns när lyktan är monterad..

    Jaja, inte så mycket som hänt som sagt, men det ser i alla fall lite mer ut om man har lite bilder . Nästa gång hoppas jag att fälgen har kommit så det äntligen kan bli klart. Väntar även på skärmarna och tanken.

    Ha det fint, och hoppas sommaren drar igång ordentligt snart!

    //

    Larsson

  3. #43
    Keep up the good work!
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  4. #44
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Fortsätt berätta, detta är spännande!

  5. #45
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Kul att folk läser om mina bravader!

    Blev lite småpill idag också. Har monterat ihop skyddet för nyckelhålet på lyktan samt limmat dit det nya glaset på hastighetsmätaren.

    Bilder:


    Undersidan. På den svarta delen man skjuter över nyckelhålet finns en tapp som sticker ner i skåran. På tappen är det sedan monterat en liten distans, och därefter sitter det en liten mässingsskiva som ska täcka fjädern, som har till uppgift att hålla locket i respektive läge. Skivan var nitad från början (via ovan nämnda tapp) och jag fick slipa lite för att få väck den. Så för att få dit den igen fick det lödas lite. Men jag tycker det verkar hålla fullt tillräckligt.


    Och från ovansidan ser det ut såhär. Det svarta var kromat från början, men tror det blir bra med svart också, i och med att ringen på hastighetsmätaren också blev svart.


    Prövade även att montera på lyktan. Gick ju bra ända tills jag försökte skrapa bort lite färg i det bakre hålet, och lyckades få bort en ganska skaplig flisa . Går hoppas det går att fuska till lite med en pensel. Här ser man för övrigt hur illa branden behandlade glaset till neutrallampan. Har inte kommit på hur jag ska fixa det än, så det får vara tills jag listat ut något..

    Hastighetsmätaren glömde jag tyvärr ta kort på, men det kommer nästa sväng istället.

    Mycket mer än så har det inte blivit. Väntar som sagt fortfarande på tanken och skärmarna, och funderar lite smått på att ringa och höra hur det går för dem. Också fälgen lyser med sin frånvaro. Börjar sommarjobba på tisdag för övrigt, så framöver blir det nog rätt glest mellan uppdateringarna.


    Glad midsommar!

    //

    Larsson

  6. #46
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej igen!

    Här kommer lite småbilder på hastighetsmätaren. Glömde som sagt att ta bilder under monteringen så har bara bilder på slutresultatet. Limmade fast allting med biltemas vindrutetätning.


    Lackad ring och glas monterat. Fick lacka om det efter montering då den gamla lacken fått skam när jag pressade ihop allt.


    Monterade även mätaren i lyktan. Är nog rätt så nöjd med det svarta på locket och ringen, även om mätartavlan och visaren kunde vara i lite bättre skick..

    Ja, det var det hela för nu. Började på sommarjobbet idag, så nu kan det nog bli lite glest mellan uppdateringarna igen tyvärr :/.

    Ha det fint!

    //

    Larsson

  7. #47
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Snyggt jobbat... Inspirerande med någon som får saker som dessa gjorda...

    Tycker dock att den svarta mätar-ramen blev lite väl intensiv mot det grå. Inte funderat på att polera upp mässingen med autosol istället? Lite nautisk vibb sådär och närmare originalkromet med glans och allt.

  8. #48
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av 300Hurst Visa inlägg
    Snyggt jobbat... Inspirerande med någon som får saker som dessa gjorda...

    Tycker dock att den svarta mätar-ramen blev lite väl intensiv mot det grå. Inte funderat på att polera upp mässingen med autosol istället? Lite nautisk vibb sådär och närmare originalkromet med glans och allt.
    Kul att du gillart!

    Ehh, jo jag funderade på det, och valde att inte göra det, eftersom mässing ärgar. Visserligen går det ju att hålla efter men det sitter ganska utsatt och då har jag det hellre lackat.

    Man kunde ju iofs tänka sig en lite snällare kulör närmre grått för att inte få lika skarp brytning, även fast jag är rätt nöjd med det svarta som det är :P. (sen är ju planen som sagt att hitta en annan mätare, så tids nog kommer det vara en kromring i vilket fall)

  9. #49
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej hej!

    Är nere i Linköping och pluggar nu, men var hemma på släktträff i helgen och passade på att ta bilder på skärmarna och tanken, som nu har kommit tillbaka från pulverlackering respektive blästring.

    Ringde även till BAS-motor och fick reda på att nya fälgar hade kommit och han skulle skicka en i fredags. Förhoppningsvis går det bättre den här gången så att jag faktiskt får två fungerande hjul.

    Bilder:


    Tanken innan jag lämnade in den på blästring. Som synes har rosten och branden gjort sitt till för att bubbla till och förstöra kromet.


    Och så här blev det efter blästringen. Kommer gå åt en del spackel för att fylla i alla gropar där kromet har lossnat. Hade ju planerat att få tanken helt klar i sommar, men som bekant blir ju saker sällan helt som man tänkt sig.


    Här är den bästa bilden jag kunde hitta på skärmarna innan lackering. Också det en dyster syn..


    Och här är resultatet. Som väntat har grabbarna på H&W's gjort ett bra jobb. Inte världens toppfinish på ytan, men det är det värt med tanke på hur bra pulverlacken håller. Det som ska göras innan skärmarna är helt klara är de svarta och vita ränderna. Men också det får vänta till nästa sommar.

    Ja, det var ungefär så mycket man hinner med på en sommar. Nu blir det mer plugg och förhoppningsvis kommer det upp lite bilder på hjulen när (och om) de blir klara!

    Ha det!

    //

    Larsson

  10. #50
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det är vägen som är mödan värd!
    Jättefint!

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •