Sidan 3 av 16 FörstaFörsta 1234513 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #21
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tja!

    Jobbar nu så det är lite glest mellan uppdateringarna. Har så smått övergett målet att bli klar innan sommaren, men pillar på lite då och då.

    Börjar bli klar med lackeringen av smågrejerna. Jag är ju lite kräsen ibland, och då får man helt enkelt slipa och lacka om.

    Guzzi-Leif: Jäkligt snyggt!
    Din lackering alltså - inte förzinkning kanske...
    Jo förzinkningen var inte mycket att hänga i midsommarstången direkt. Så har istället bestämt mig för riktig kromning. Skulle nog inte bli alltför blodigt. Skickade grejerna idag, och skulle ta 2-3 månader trodde dom. Får hoppas det är värt väntan!

    Justja, lite bättre bilder på det jag lackat (ser dock nu att det inte verkade bli så mycket bättre kvalité på de nya bilderna, men vafan). Har faktiskt gjort klart locket till verktygslådan också (tredje gången gillt!) fast har ingen bild på det tyvärr. Men här kommer andra bilder istället:


    Blandade fotstödsdelar


    Batterilådan, blev ganska skapliga rinningar, men den sitter ju ganska dolt till så den får vara som den är

    Som sagt, inte så mycket nytt. Ska slipa på och putsa på några av grejerna och hoppas det räcker. Och sen blir det till att ge sig på ramen tror jag.


    Svejsan!

    //Larsson

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Grym tråd.. SÅn måste jag också försöka fixa, fast min renovering går galet trögt då ungar hänger en i byxbenen sedan 07..Medan krävande fru kastar skurtrasor och krav efter en..
    Rinningar är väl kanske inget att nippra över på smågrejerna, värre om det dräller på tanken, skärmarna el. dyl.. Ser lovande ut det där...

    Well, kromningen du skickat iväg på, drog du iväg grejerna som de var eller förpolerade du etc? Vad fick du för prisuppgift??

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av 300Hurst Visa inlägg
    Grym tråd.. SÅn måste jag också försöka fixa, fast min renovering går galet trögt då ungar hänger en i byxbenen sedan 07..Medan krävande fru kastar skurtrasor och krav efter en..
    Rinningar är väl kanske inget att nippra över på smågrejerna, värre om det dräller på tanken, skärmarna el. dyl.. Ser lovande ut det där...

    Well, kromningen du skickat iväg på, drog du iväg grejerna som de var eller förpolerade du etc? Vad fick du för prisuppgift??
    Tackar för det, pillar på så gott det går!

    Jo precis, är inte värst kräsen nu. Funderar på att göra allt förarbete själv (slipning, grundning etc.) och sen låta en riktig lackerare lägga det sista på skärmarna och tanken. Men det blir nog nästa sommar tror jag.

    När det gäller kromningen så skickade jag det till en firma som heter Polfix: http://www.polfix.se/forstklassing-k...n-polen-polfix

    Han skickar ner grejerna till Polen där de slipar, polerar och kromar dem (han bad mig faktiskt direkt om att inte slipa nånting för att de ville göra allt själva).

    Han gav ett pris på kring 3000 kr, och då var det totalt 9 detaljer: 2 rör till framgaffeln, 2 rör till bakdämparna, lyktringen, 1 emblem till lyktan, muttern som sitter i mitten på styret samt de två fästena till framskärmen. I priset ingår kromning och förarbete samt frakt till Polen tur och retur.

    Skulle egentligen behöva kroma lite fler grejer, däribland tanken, men det får bli senare i så fall. Tänkte börja med dom här först för att se hur det blir.

    //Larsson

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej hej!

    Slänger upp en liten bild för att visa att det inte står helt still i alla fall! Har slipat klart och grundat de mindre ramdelarna och svingen. Stor-ramen får vänta lite till.


    Grundat och klart

    Lägger slipgrund och slutlack i veckan tror jag, så blir det stora ramen nästa vecka.

    Tjarrå!

    //Larsson

  5. #25
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Lite avis på din förmåga - sånt skulle jag aldrig våga mig på.
    Bra blir det ju också!

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Lite avis på din förmåga - sånt skulle jag aldrig våga mig på.
    Bra blir det ju också!
    Har man bara lite smått att öva på först så lär man sig grunderna rätt snart. Och bra lackhemsidor är ej heller att förakta.

    Fast jag måste nog säga att det har gått över förväntan med mycket än så länge. Dock har vi inte sett slutet än!

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjupp!

    Nu har jag lagt slutlacken på svingen och de två ramdelarna.


    Ser ju bra ut på den här bilden. Men sen var det ju också INNAN jag kom min mina feta tummar och pillade. Får hoppas att det går att slipa till lite och putsa upp..

    Ja, det börjar dra ihop sig mot stora ramen, men jag tror jag ska vänta lite tills jag vet att de andra grejerna är ok.

    Hejdå!

    //Larsson

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjaa!

    Ja, inte mycket som händer här.. har börjat slipa stora ramen lite, men går ganska trögt med alla vinklar och vrår. Särskilt skoj är det inte heller. Börjar nu fundera på att lämna in den på blästring och pulverlackering istället, så vet man att det håller. Har ringt flera gånger till en firma, men de har aldrig svarat hittils. Kanske har semester fortfarande..

    Så är läget för tillfället; ha det Findus!

    //Larsson

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjipp!

    Hämtade ut ramen från pulverlackeringen idag. Blev helt ok ändå! Har tyvärr ingen bild på hur den såg ut innan, men vackert var det inte!


    Fint med blått!

    Liten update idag. Imorgon borde antagligen det kromade komma, så blir det väl några bilder på det också. Sen hinner jag nog inte så mycket mer den här sommaren, ska ner till Linköping igen den 25:e.

    Ha det fint så länge, borde som sagt komma upp lite kromat imorgon eller på måndag.

    //Larsson

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hej igen!

    Antagligen sista inlägget för i år. Hinner inte med så mycket mer. Men nu har jag ju å andra sidan tid att planera ordentligt inför nästa sommar.

    Har varit och hämtat det kromade, och det blev helt okej ändå. Bedöm själva:


    Rör till framgaffel och bakdämpare, lyktring, mutter till styret, lyktemblem och fäste till framskärm


    Lyktringen..


    Ena fästet till framskärmen

    Jo, jag är nog ganska nöjd tror jag. I alla fall om man jämför med innan:


    Gammalt och fult!

    Ja, som sagt. Det var allt för den här sommaren.. Nu väntar nytt plugg och färsk kunskap i Linköping. Eventuellt tar jag med mig emblemen till tanken ner och fixar till dem där (De är ju inte så skrymmande).

    Ha det så gött så hörs vi nästa sommar!

    //Larsson
    Senast redigerat av Brojlern den 2011-08-21 klockan 23:49.

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •