Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 155

Ämne: Sommarprojekt Monark Blue Arrow

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Skoj att få följa projektet såhär!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hejsan!

    Låter bra det, är ju det som är meningen!

    Går som sagt inte så fort. Börjar längta mer och mer efter en blästringsbur. Men innan man har allt får man nöja sig med det man har.

    Har slipat lite fler grejer och börjar närma mig de sista av de små grejerna. Sen underlättar det ju inte att många av delarna tycks vara täckta av nån kletig tjära/gummimassa, men ska inte sitta här och gnälla!

    Lite bilder också:



    Började lite med lyktan, ser ju inte alltför rolig ut


    Tog ett tag att få bort alla elgrejer och hastighetsmätaren (har tyvärr ingen bild på den, men den måste nog renoveras på nåt sätt så det kommer nog senare).


    Och sen efter 1-2 timmar var också den ren. Här ligger den med resten av de färdiga smågrejerna; fotpinnar, bromspedal, batterilåda, baklyse samt nedre fästet till gaffelbenen.


    Ja det var det. Eftersom jag inte fått någon färg än får jag väl fortsätta slipa. Och slipa. och slipa.

    Ha de gött!

    //Larsson

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    131
    Tänkte att du får nog se till att alla delar du slipar ligger väldigt torrt, annars kan det lätt bli ytrost.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Citat Ursprungligen postat av Freda Visa inlägg
    Tänkte att du får nog se till att alla delar du slipar ligger väldigt torrt, annars kan det lätt bli ytrost.
    Jo jag har sett att det har blivit det redan på vissa av grejerna, men tror jag ska slipa på allt en sista gång innan jag lägger färgen. Kan väl inte sitta allt för hårt.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Tjosan!

    Har gjort lite blandat smått sen sist. Slipat klart alla smågrejer och grundat lite. Var ingen dans på rosor direkt, eftersom man aldrig lackat med spruta förut. Men efter lite justeringar och allmänt meck tror jag att jag fick till det till slut..

    Har dessutom lämnat in bl. a. lyktringen på kromning (egentligen elförzinkning, är för snål för äkta krom) och hoppas det blir bra.

    Nu till lite bilder.


    Mitt hemmagjorda lackbås. Funkade helt OK, fast jag tror att man nog inte ska lacka för mycket åt gången i det eftersom det inte finns något bra utsug.


    Första försöket. Gick väl sådär måste jag väl erkänna. Nålen i sprutan ville inte gå tillbaka vilket resulterade i att det rann rakt igenom sprutan med massa rinningar på grejerna som följd.


    Men efter 3-4 försök senare med småbättringar här och var fick jag i alla fall en låda med grundade grejer, som nu står nere i pannrummet över natten för genomhärdning.

    Slut för idag! Imorrn alternativt på söndag blir det antagligen lite slipgrund som kommer på.

    Tjarrå!

    //Larsson

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Hejsan!

    Har lagt på slipgrunden idag. Är väl inte så jättemycket att se egentligen, men är ju lite annan kulör i alla fall!

    Bilder: (ber återigen om ursäkt för kvalitén, kommer ha en vettig kamera när jag lagt slutlacken i alla fall)


    Batterilåda, fotstöd, tuta, ramfäste/fäste till batterilåda, lock till verktygslådan, framgaffelfäste


    Smådelar till fotstöd, framlykta, baklykta, delar till bakdämpare, fäste till framlykta

    Imorgon blir det vilodag, och på tisdag börjar jag slipa och ev. lacka lite smått.

    Häpp!

    //Larsson

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Halloj!

    Har börjat lacka några smådelar, och har då börjat med det gråa och svarta. Samtliga saker är grundande med washprimer och sen slipgrund som är slipad med 220-, 400- och till sist våtslipad med 600-papper.

    Bilders (förhoppningsvis lite bättre kvalité den här gången):


    Huset till tutan


    Blandade tutdelar


    Baklyktan


    Framlyktan. Lite rinningar som inte syns på bilden, men ska slipa på och fixa det vid tillfälle


    Bakdämpare inklusive överdel, tutan samt fram- och baklyktan


    Slut på bilder! Ska försöka slipa och lacka lite blått här i helgen så får vi se hur det blir.

    Gla' Midsommar!

    //Larsson

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    ser mycket bra ut

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    85
    Dags igen!

    Har börjat lacka lite blått med blandat resultat. Har en bild här, bättre kvalité kommer snart.


    Blandade delar till fotstöd samt batterilådan (har lackat fler grejer också men det ser ungefär likadant ut)

    Sen har jag också fått tillbaka grejerna från elförzinkningen. Blev inte bra alls, men jag hade nog egentligen inte räknat med något annat. Får se om jag lackar det mesta istället och låtsas som det regnar. Dock har jag en fråga:

    Lyktringen är märkt med "Hella". Hella gjorde ju lyktor till bra mycket, och jag har börjat fundera på om det kanske finns olika standardstorlekar på ringarna. Alltså: Är det någon som vet ifall det sitter likadana lyktringar på något annat fordon som kanske är lite lättare att hitta?



    Elförzinkat skräp..

    Hej hopp gummianka!

    //Larsson

  10. #20
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jäkligt snyggt!
    Din lackering alltså - inte förzinkning kanske...
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2011-06-30 klockan 23:45.

Liknande ämnen

  1. blue arrow
    Av ubbesotare i forum Veteran
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 21:21
  2. Resa med Blue Fighter 1955
    Av tore i forum Touring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:35
  3. Monark Blue Fighter -54
    Av tore i forum Min hoj
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 18:09
  4. Monark Blue master
    Av Thorén i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-25, 22:22
  5. förgasare monark m75
    Av bohemiaframe i forum Veteran
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •